Established 1999

TROSKI PRZEDSIĘBIORCY

17 maj 2009

Kroplą w beton

Mam świadomość, że moje lobbowanie w sprawie stworzenia warunków dla przedsiębiorczości łagodnymi metodami perswazji i przedstawiania spraw oczywistych nie jest jak widać sposobem zbyt skutecznym – pisze Wojciech S. Pratkowski.

WOJCIECH S. PRATKOWSKI
PKMC Management Consultants



Już po wyborach samorządowych i nasi światli decydenci chcąc nie chcąc powinni mieć znowu czas na sprawy moim zdaniem dla Polski najważniejsze, czyli jak stworzyć warunki dla rozwoju gospodarki i ograniczenia bezrobocia.


Krajowa Izba Gospodarcza podała informację, że według ich szacunków tylko 15–20 proc. przedsiębiorstw w Polsce jest przygotowanych do walki konkurencyjnej po wejściu Polski do Unii Europejskiej. Moje doświadczenia zawodowe to potwierdzają i można dodać, że z tych 15–20 proc. większość to przedsiębiorstwa zagraniczne lub z większościowym kapitałem zagranicznym, stosujące w codziennej praktyce nowoczesne systemy i narzędzia zarządcze, które są dla nich metodami standardowymi.


Aktualny rząd tak samo jak wszystkie poprzednie nie zauważa problemu nowoczesnego zarządzania, ponieważ takie metody musiałby wprowadzić najpierw w swoim działaniu, a nowoczesne zarządzanie to optymalna do zadań organizacja, racjonalne wydatki z pełną kontrolą ich zasadności, a przede wszystkim myślenie o rozwoju i niezbędnych zmianach dla stworzenia możliwości funkcjonowania w przyszłości.


Taki był program wyborczy SLD i nawet taki stary lis jak ja, uwierzyłem w dobre intencje lidera ww. ugrupowania, który dodatkowo zapowiadał, pod płaszczykiem seksownego hasła o prawdziwym mężczyźnie, konsekwencje w działaniu. A jaka jest praktyka? Pan Piechota zanim jeszcze zaczął wdrażać program wspierania przedsiębiorczości, już zapowiedział opracowywanie nowego. Rząd szykuje następną “reformę górnictwa, której podstawowym produktem, poza możliwością wydawania na jej realizację państwowej “kasy”, będą nowi bezrobotni.


Atrakcją ostatniego okresu była sprzedaż STOEN-u i związane z tym wydarzenia w Sejmie. Nie popieram działań posłów LPR i Samoobrony, ale jak słyszę wystąpienia p. Kaczmarka uzasadniające sprzedaż i uzyskaną cenę, to nie wiadomo, czy śmiać się, czy płakać. Uzasadnienie sprzedaży, to rozpoczęcie projektu przez poprzednią ekipę, oraz poparcie załogi i związków zawodowych, a cena to równowartość zysku uzyskanego w ciągu 83 lat. Brawo!!! Super uzasadnienie dla ciemniaków, a także super robota dla naszych partii pseudonarodowych.


Po takim oświadczeniu sprzedającego, właściciel inwestora STOEN-u powinien wyrzucić na zbity łeb cały jego zarząd za działanie na szkodę firmy, ponieważ świat cywilizowany nie widział jeszcze transakcji zakupu inwestycyjnego, w którym bezpośredni zwrot ceny zakupu następuje po 83 latach.


Nie będę pisał o co chodzi w takich transakcjach prywatyzacyjnych, bo w nich nie uczestniczę, ale uważam, że w sytuacji takiej firmy jak STOEN, która jest praktycznie samograjem w sferze zarządzania (są i będą stali klienci, są i będą linie przesyłowe i stacje, są i będą tani dostawcy), można było kupić zgodę załogi na jej redukcję nawet o 50 proc.. Każdy bank da kredyt na modernizację tego typy firmy i realny zysk będzie minimum dziesięciokrotnie wyższy, co pozwoliłoby na wpływy do budżetu minimum 200 mln PLN rocznie. A tak zyski będą wpływały gdzie indziej, a my z naszych podatków będziemy opłacać bezrobocie, które kreuje rząd w ramach walki z bezrobociem.


Drugą atrakcją, pod hasłem walki z szarą strefą, była sprawa abolicji i oświadczeń majątkowych. Pozostaje otwarte pytanie, czy rząd, Sejm i Senat forsowały te ustawy świadomie wbrew przepisom konstytucyjnym, czy też z powodu braku znajomości Konstytucji. Jako obywatel i przedsiębiorca chciałbym otrzymać odpowiedź od ww. decydentów na to pytanie, która wreszcie pozwoli mi uświadomić sobie w jakim kraju żyję? Może w takim, w którym władza wykonawcza i ustawodawcza jest wyłączona z obowiązku działania zgodnie z prawem?


Bezspornym faktem jest, że to my aktualni i potencjalni przedsiębiorcy możemy wygrać walkę z bezrobociem, kreować wzrost gospodarczy, zmniejszać udział szarej strefy w polskiej gospodarce i dawać mniej łapówek, a obowiązkiem rządu i parlamentu jest stworzenie nam warunków do tego poprzez:




  1. zmniejszanie podatków CIT i PIT od działalności gospodarczej poniżej 20 proc.,



  2. uproszczenie przepisów podatkowych tak, aby były zrozumiałe dla zwalnianego z pracy górnika, który chce rozpocząć działalność gospodarczą; oraz zwiększenie kar za łamanie tych przepisów,



  3. urealnienie kursu złotego do euro, tak żeby opłacało się w Polsce produkować, a nie kupować obligacje i importować,



  4. zmuszenie banków do wykonywania przez nie swojej podstawowej funkcji tj. finansowania produkcji poprzez kredytowanie obrotu i inwestycji i oderwanie tychże banków od “złotego cycka”, którym jest kredytowanie deficytu budżetowego.


Mam świadomość, że moje lobbowanie w sprawie stworzenia warunków dla przedsiębiorczości łagodnymi metodami perswazji i przedstawiania spraw oczywistych nie jest jak widać sposobem zbyt skutecznym, ale prawdziwy lobbysta musi być cierpliwy jak kropla wody krusząca beton i mam nadzieję, że w niedalekiej przyszłości powstanie prawdziwe lobby przedsiębiorców tak skuteczne, jak lobby rolnicze, oraz że opozycja, a przynajmniej jej część, zacznie być aktywna poprzez prorozwojowe inicjatywy ustawodawcze i przestanie się zachowywać jak “ujadający kundelek”, który nie załatwi żadnej sprawy, a ciągle zaznacza swoją obecność.





 

W wydaniu 40, grudzień 2002 również

  1. OD REDAKTORA

    Lobbing nad Tamizą
  2. LOBBING PRASOWY

    Sprzedawanie idei
  3. ALMANACH LOBBINGOWY

    Mało nas
  4. ARCHIWUM KORESPONDENTA

    Pastusiak a kontrasty w lobbingu
  5. POLSKA - ROSJA

    Zaniedbany sąsiad
  6. POLSKA - ROSJA

    Tylko dla wytrwałych
  7. KONFLIKT INTERESÓW

    Inwestorzy kontra ekoterroryści
  8. PUNKTY WIDZENIA

    Motywacje narodowe
  9. PUNKTY WIDZENIA

    Zbędne lęki
  10. SOCJALNA GOSPODARKA RYNKOWA

    Obrona zasad
  11. NIERUCHOMOŚCI

    Korzystna lokata
  12. SZTUKA MANIPULACJI

    Co sugerujemy
  13. LOBBING

    Kluczem jest informacja
  14. LOBBING W MARKETINGU

    Uregulowania prawne
  15. TROSKI PRZEDSIĘBIORCY

    Kroplą w beton
  16. TYKAJĄCE USTAWY

    W Sejmie, w Senacie
  17. NIEUCZESANE REFLEKSJE

    Szklana ściana
  18. ALTERNATYWY

    ...wyszło, jak zwykle...
  19. PRAKTYKA LOBBINGU

    Różne podejścia
  20. DECYZJE I ETYKA

    Rachunek bezsumienia
  21. TELEKOMUNIKACJA

    Spory o pietruszkę