Established 1999

POLSKA - ROSJA

17 maj 2009

Tylko dla wytrwałych

W wybranych regionach Rosji mogłyby powstać polskie przedstawicielstwa biznesowe, które pomagałyby i wspierałyby przedsiębiorstwa w penetracji nowych terytoriów i wyszukiwaniu nowych nisz popytowych. Szczególnie korzystne warunki dla rozwoju polsko-rosyjskiej współpracy gospodarczej jest region kaliningradzki. Między obwodem kaliningradzkim a północno-wschodnimi województwami Polski ukształtowały się dobre partnerskie stosunki.


Polsko-rosyjskie stosunki gospodarcze w latach 1997-2001
oraz kierunki ich rozwoju w bliskiej przyszłości



Postępujący w latach 90. proces transformacji od gospodarki centralnie planowanej do gospodarki rynkowej w Polsce i w Rosji, pomimo występujących różnic w zakresie i intensywności tego procesu w obu krajach, stworzył warunki do rozwoju wymiany handlowej na rynkowych zasadach. Rozpoczęto tworzenie infrastruktury traktatowej między Polską a Rosją.


W 1993 r. między Rzeczpospolitą Polską a Federacją Rosyjską został podpisany traktat o handlu i współpracy gospodarczej. Razem z traktatem podpisane zostało międzyrządowe porozumienie o budowie gazociągów tranzytowych z Rosji do Europy Zachodniej i o dostawach gazu ziemnego do Polski. Na mocy tych traktatów powstały prawne podstawy rozwoju polsko-rosyjskiej wymiany handlowej i współpracy gospodarczej.



Rozwój wzajemnej wymiany handlowej przed kryzysem


Po gwałtownym spadku w latach 1992-1993 polsko-rosyjskiej wymiany handlowej, w okresie 1994-1997 nastąpił jej dynamiczny wzrost od 26 proc. do 40 proc. średniorocznie. Czynnikami, które na to wpłynęły, były zmiany ustrojowe, postępująca prywatyzacja i wzrost gospodarczy w Polsce pociągający za sobą zwiększenie popytu na nośniki energii i surowce oraz dostosowana do popytu rynku rosyjskiego oferta eksportowa polskich przedsiębiorstw. W ofercie eksportowej polskich podmiotów na rynek rosyjski bardzo ważną rolę odgrywały artykuły rolno-spożywcze.


Ponadto, postępująca w Rosji w latach 1995-1996 stabilizacja finansowa spowodowała, że rynek rosyjski stał się bardziej przewidywalny dla polskich przedsiębiorców, którzy zwiększyli aktywność w interesach z Rosją. W latach 1994-1997 nastąpił dynamiczny wzrost eksportu przedsiębiorstw prywatnych do Rosji. W rezultacie w 1997 r. na sektor prywatny przypadało, aż 87,7 proc. całego polskiego eksportu do Rosji i tylko 21,3 proc. naszego importu z tego kraju.


Dla porównania – w globalnym polskim eksporcie udział sektora prywatnego wynosił 74,2 proc., a w imporcie 82,5 proc.


W strukturze polskiego eksportu do Rosji dominowały cztery grupy towarowe: artykuły rolno-spożywcze (42,7 proc. eksportu); wyroby przemysłu chemicznego (17,0 proc. eksportu); wyroby przemysłu elektromaszynowego (11,6 proc. eksportu); meble i artykuły oświetleniowe (10,9 proc. eksportu). Na te cztery grupy towarowe przypadało 82,2 proc. polskiego eksportu do Rosji.


Wśród artykułów rolno-spożywczych głównymi pozycjami towarowymi były wysoko przetworzone artykuły spożywcze.


Polski import z Rosji jest znacznie mniej zróżnicowany od polskiego eksportu. Wydaje się, że jego niewielka dywersyfikacja rzutuje na znacznie niższą dynamikę importu niż wynosi dynamika eksportu. Podstawową grupą towarową, na którą przypada 84,6% importu, są produkty mineralne (ropa i produkty naftowe, gaz ziemny, węgiel, ruda żelaza, fosforan wapnia).



Wpływ kryzysu gospodarczego w Rosji na polsko-rosyjską wymianę handlową


Kryzys gospodarczy w Rosji spowodował gwałtowny spadek naszego eksportu do tego kraju. Rosja jako partner handlowy Polski przesunęła się z drugiego na trzecie miejsce w eksporcie, a w imporcie z trzeciego na czwarte miejsce.


W 1998 r. następowało stałe zmniejszenie się dynamiki obrotów handlowych z Rosją. W styczniu 1998 r. wzrost eksportu wyniósł 86,2 proc., po I kwartale 62,9 proc., po I półroczu 36,0 proc., po trzech kwartałach 3,6%. W całym 1998 r. w porównaniu z 1997 r. polski eksport do Rosji był niższy o 26,0 proc. i wyniósł 1 597,3 mln USD.


Import w 1998 r. zmniejszył się o 12,0 proc. do poziomu 2 372,3 mln USD. Polsko-rosyjskie obroty handlowe w 1998 r. zamknęły się ujemnym saldem w wysokości 775,0 mln USD, wobec 530,8 mln USD w 1997 r.


W eksporcie do Rosji w 1998 r. zanotowano znaczne obniżenie dostaw artykułów rolno-spożywczych, różnych wyrobów przemysłowych, w tym mebli, artykułów z tworzyw sztucznych, obuwia, chemikaliów i produktów pokrewnych w tym farmaceutyków, preparatów perfumeryjnych, kosmetyków, środków czyszczących. (…)


Największą wartość w polskim eksporcie, podobnie jak w latach poprzednich, miały przetworzone artykuły spożywcze 432,8 mln USD, przy czym dostawy tych produktów spadły aż o 40 proc. Zmniejszył się eksport czekolady i wyrobów czekoladowych aż o 70,4 proc., wyrobów cukierniczych o 68 proc., wyrobów piekarskich o 46 proc., przetworów zbożowych i z mąki o 33,9 proc., warzyw korzennych, bulw przetworzonych lub zakonserwowanych o 23,0 proc. oraz zwierząt i produktów zwierzęcych o 119,4 mln USD (czyli o 18,7 proc. eksportu).


Obniżenie się dynamiki eksportu do Rosji wpłynęło negatywnie na kondycję wielu firm (głównie małych i średnich), które handlowały z partnerami z Federacji Rosyjskiej. W 1997 r. do Rosji eksportowało 6 760 firm, importowało 1 860, zaś w okresie styczeń-sierpień 1998 r. odpowiednio: około 5 740, a w imporcie około 1 760.


Kryzys rosyjski oraz uszczelnianie granicy wschodniej realizowane od 1 stycznia 1998 r. przez Polskę odbiły się negatywnie na naszym handlu przygranicznym na granicy wschodniej. Na przełomie sierpnia i września 1998 r. nastąpiło znaczne zmniejszenie obrotów w handlu przygranicznym z naszymi wschodnimi sąsiadami, w tym z Rosją.


W 1999 r. pogłębiły się negatywne tendencje w polsko-rosyjskiej wymianie handlowej, nastąpiło dalsze zmniejszenie naszego eksportu na rynek rosyjski. Polsko-rosyjskie obroty towarowe liczone na podstawie statystyki celnej (dokumenty SAD) osiągnęły w 1999 r. 338,6 mln USD, w tym eksport do Rosji wyniósł 710 mln USD, czyli zmniejszył się o 65,6 proc. w porównaniu z 1998 r., a import towarów z Rosji wyniósł 2 676 mln USD czyli spadł odpowiednio o 14,9 proc.. W rezultacie saldo ujemne polsko-rosyjskiego handlu zwiększyło się z 775,0 w 1998 r. do 1 965,0 mln USD w 1999 r.


Na rynku rosyjskim zmieniał się popyt na poszczególne artykuły rolno-spożywcze importowane z Polski. Bardziej gwałtownie zmniejszał się popyt na wysoko przetworzoną, droższą żywność na rzecz tańszej, mniej przetworzonej. W 1999 r. zmniejszył się znacznie eksport gotowych artykułów spożywczych. Jednocześnie wzrósł eksport świeżych warzyw, spadła natomiast sprzedaż droższego asortymentu warzyw mrożonych. Zmniejszył się również eksport jabłek i gruszek.


Największe wartościowo spadki polskiego eksportu dotyczące leków, środków piorących, artykułów kosmetycznych i tworzyw sztucznych. Znacznie bo ponad 5-krotnie zmniejszyła się sprzedaż polskich maszyn i urządzeń. Spadek ten był większy niż zmniejszenie się całego rosyjskiego importu maszyn i urządzeń.



Sytuacja gospodarcza Polski i Rosji a kierunki rozwoju wzajemnego handlu


Głównym wyzwaniem stojącym przed gospodarka polską w latach 2003-2006 będzie zaktywizowanie intensywnych czynników wzrostu gospodarczego oraz zmniejszenie bezrobocia. Ważnym celem polityki gospodarczej jest wzrost udziału Polski w gospodarce światowej poprzez poprawę międzynarodowej konkurencyjności wyrobów przemysłu, towarów rolno-spożywczych i usług. Powstają nowe warunki dla rozwoju polsko-rosyjskiej współpracy gospodarczej. Z tym, że w Rosji nie ma i nie będzie możliwości prostego odtworzenia przedkryzysowego poziomu i struktury towarowej polskiego eksportu. I tak na przykład jedną z ważnych przyczyn uniemożliwiających szybkie, proste odbudowanie eksportu artykułów rolno-spożywczych do Rosji jest konkurencja subsydiowanej żywności z krajów Unii Europejskiej oraz konkurencyjna, antyimportowa produkcja własna.


Jednocześnie w Rosji pojawiają się nowe nisze popytowe i nowe możliwości rozwoju polsko-rosyjskiej współpracy gospodarczej. Dążąc do wykorzystania już istniejących i powstających możliwości rozwoju polsko-rosyjskiej współpracy gospodarczej należałoby zwiększyć aktywność na trzech poziomach: makroekonomicznym, regionów i przedsiębiorstw. Poziom makroekonomiczny to szeroki wachlarz instrumentów zagranicznej polityki gospodarczej, obejmujący zarówno dwustronne relacje traktatowe, współpracę wielostronną na forum organizacji międzynarodowych, służbę zagraniczną, jak i wewnętrzny system wspierania eksportu.


Do ważnych barier i trudności występujących w polsko-rosyjskim handlu, które należy wyeliminować, należą również: brak systemu wzajemnie uznawanych certyfikatów jakościowych towarów występujących we wzajemnym handlu, brak uproszczonych procedur celnych i przewozowych. Istnieje pilna potrzeba wypracowania nowych mechanizmów rozliczeniowych i gwarancyjno-poręczeniowych.


Wydaje się, że w większym stopniu należałoby wykorzystać możliwości rozwoju współpracy regionalnej między Polską i Rosja. Poszukując możliwości i rozwoju eksportu, polskie przedsiębiorstwa nie powinny koncentrować się na tradycyjnych centrach gospodarczych lecz szukać partnerów w nowych regionach i obwodach Rosji.


Wybór regionów, które chcą ze sobą współpracować, powinien być poprzedzony analizą ich przewag konkurencyjnych. Rozwój współpracy regionalnej między Polską i Rosją wymaga szczegółowego rozpoznania aktualnych i perspektywicznych możliwości gospodarczych poszczególnych regionów, w tym specjalnych stref ekonomicznych. Niezwykle ważny jest system informacji o możliwościach rozwoju handlu, inwestycji, kooperacji w poszczególnych regionach Rosji dla polskich przedsiębiorstw oraz o Polsce dla podmiotów rosyjskich.


W wybranych regionach Rosji mogłyby powstać polskie przedstawicielstwa biznesowe, które pomagałyby i wspierałyby przedsiębiorstwa w penetracji nowych terytoriów i wyszukiwaniu nowych nisz popytowych. Szczególnie korzystne warunki dla rozwoju polsko-rosyjskiej współpracy gospodarczej jest region kaliningradzki. Między obwodem kaliningradzkim a północno-wschodnimi województwami Polski ukształtowały się dobre partnerskie stosunki.


Dążąc do wzrostu eksportu należy wspierać polskie przedsiębiorstwa w ich ekspansji eksportowej na rynku rosyjskim, bowiem od ich aktywności zależy suma korzyści, które możemy uzyskać z polsko-rosyjskiej współpracy gospodarczej. Wspierać, to znaczy rozwijać system informacji o rynku rosyjskim, o warunkach dostępu do tego rynku, tworzyć wywiadownie, informujące o wiarygodności partnerów, promować polskie towary w nowych miastach i regionach. Prowadzić badania marketingowe i informować o pojawiających się niszach popytowych. Na przykład w ostatnich latach wzrasta w Rosji popyt na technologie oraz maszyny i urządzenia dla przemysłu spożywczego, w tym dla mięsnego i mleczarskiego. Wydaje się, że nasi producenci mogliby podjąć próbę wejścia na rynek rosyjski z eksportem maszyn i urządzeń dla przemysłu spożywczego.


Analizując rynek rosyjski, stwierdzam, że bardzo ważnym i rosnącym atutem decydującym o konkurencyjności staje się jakość towarów. Producenci, którzy chcą wejść, utrzymać się i zwiększać swój udział w rynku rosyjskim, powinni postawić na jakość oferowanych towarów. Ponadto w polskiej ofercie eksportowej powinny pojawiać się nowe produkty w tym produkty wysokiej technologii. Bowiem popyt rynku rosyjskiego na te towary będzie dynamicznie rósł.


W polsko-rosyjskich stosunkach handlowych w przyszłości coraz ważniejszą rolę powinna odgrywać wymiana usług. Polska mogłaby stać się liczącym eksporterem usług do Rosji zwłaszcza w sektorze takich tradycyjnych usług jak: usługi budowlane, spedycyjno-transportowe oraz tranzytowe w tym usługi związane z budową i eksploatacją znajdujących się na terenie Polski rurociągów, którymi przesyłany jest i będzie gaz i ropa naftowa do krajów Europy Zachodniej. Ponadto będą rozwijały się wzajemne obroty usługami pocztowymi i telekomunikacyjnymi, finansowymi, turystycznymi i rekreacyjnymi. Polska mogłaby zaoferować Rosji eksport nowych usług, np. ubezpieczeniowych, finansowych, prawnych i informatycznych.


W celu aktywizacji polskiego eksportu należałoby promować i poszukiwać możliwości organizacji grup kapitałowych polskich eksporterów w celu tworzenia magazynów, hurtowni, składów celnych, sieci supermarketów i sklepów firmowych na terenie Rosji. Korzystną formą współpracy może stać się rozwój współpracy produkcyjnej na terenie Rosji, w tym zarówno współpracy dwustronnej, jak i udział polskich podmiotów w realizacji wielostronnych przedsiębiorstw inwestycyjnych.


Nowe możliwości rozwoju współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami polskimi i rosyjskimi mogą powstać w związku z napływem bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Polski i do Rosji oraz działalnością transnarodowych korporacji.


Dr BARBARA DURKA
Dyrektor Instytutu Koniunktur i Cen Handlu Zagranicznego


Są to fragmenty wystąpienia podczas
konferencji naukowej zorganizowanej przez
Wyższą Szkołę Zarządzania i Marketingu
w Warszawie


W wydaniu 40, grudzień 2002 również

  1. OD REDAKTORA

    Lobbing nad Tamizą
  2. LOBBING PRASOWY

    Sprzedawanie idei
  3. ALMANACH LOBBINGOWY

    Mało nas
  4. ARCHIWUM KORESPONDENTA

    Pastusiak a kontrasty w lobbingu
  5. POLSKA - ROSJA

    Zaniedbany sąsiad
  6. POLSKA - ROSJA

    Tylko dla wytrwałych
  7. KONFLIKT INTERESÓW

    Inwestorzy kontra ekoterroryści
  8. PUNKTY WIDZENIA

    Motywacje narodowe
  9. PUNKTY WIDZENIA

    Zbędne lęki
  10. SOCJALNA GOSPODARKA RYNKOWA

    Obrona zasad
  11. NIERUCHOMOŚCI

    Korzystna lokata
  12. SZTUKA MANIPULACJI

    Co sugerujemy
  13. LOBBING

    Kluczem jest informacja
  14. LOBBING W MARKETINGU

    Uregulowania prawne
  15. TROSKI PRZEDSIĘBIORCY

    Kroplą w beton
  16. TYKAJĄCE USTAWY

    W Sejmie, w Senacie
  17. NIEUCZESANE REFLEKSJE

    Szklana ściana
  18. ALTERNATYWY

    ...wyszło, jak zwykle...
  19. PRAKTYKA LOBBINGU

    Różne podejścia
  20. DECYZJE I ETYKA

    Rachunek bezsumienia
  21. TELEKOMUNIKACJA

    Spory o pietruszkę