Established 1999

LOBBING PRASOWY

17 maj 2009

Sprzedawanie idei

Szukając w internecie periodyków zajmujących się problematyką lobbingową natknąłem się na amerykański miesięcznik „Campaigns and Elections. The Magazine for People in Politics” zajmujący się wyłącznie lobbingiem politycznym. Inny rodzaj działalności lobbingowej uprawiają Brytyjczycy wydający m.in. dwa tygodniki, w których można znaleźć sporo płatnych tekstów lobbingowych. Pierwszym jest „The House Magazine” pismo rozprowadzane nie tylko w Izbie Gmin, a drugim – „The Parliament Magazine” wydawany głównie z myślą o parlamentarzystach europejskich.

Zachodnie demokracje parlamentarne dowiodły, iż lobbing jest trwałym elementem procesu stanowienia prawa. Jednak literatura objaśniająca teorię i praktykę lobbingu nie jest zbyt okazała, a w Polsce wręcz uboga. Natomiast w Wielkiej Brytanii są tygodniki publikujące teksty lobbingowe.



W opisywanej na Zachodzie teorii i praktyce lobbingu całkiem sporo miejsca zajmuje prasa, umiejętnie wykorzystywana przez różne grupy nacisku – głównie działające w interesie społecznym. Nic dziwnego – po to obywatele czy grupy zawodowe tworzą stowarzyszenia, by szeroko prezentowały ich poglądy i broniły zagrożonych interesów.


W Polsce taką aktywną rolę odgrywają np. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych, Business Centre Club, Krajowa Izba Gospodarcza czy Izba Przemysłowo-Handlowa Inwestorów Zagranicznych. Bardzo wolno powstają też prywatne firmy lobbingowe. Do rzecznictwa interesów przyznają się np. Impress Art PR & Lobbying, Unilob, Kancelaria Lobbingowa Mieczysław Wilczek i Partnerzy, CEC Government Relations.


Na łamach DECYDENTA również propagujemy lobbing. Na razie najlepiej udaje się działalność edukacyjna – artykuły z teorii lobbingu. Tekstów pokazujących praktykę lobbingu było dotąd niewiele i wszystkie zostały opublikowane post factum. Dobre i to, gdyż dzięki nim można było prześledzić zmagania lobbystów na drodze do osiągnięcia celu.


Szukając w internecie periodyków zajmujących się problematyką lobbingową natknąłem się na amerykański miesięcznik “Campaigns and Elections. The Magazine for People in Politics” zajmujący się wyłącznie lobbingiem politycznym.


Inny rodzaj działalności lobbingowej uprawiają Brytyjczycy wydający m.in. dwa tygodniki, w których można znaleźć sporo płatnych tekstów lobbingowych. Pierwszym jest “The House Magazine” pismo rozprowadzane nie tylko w Izbie Gmin, a drugim – “The Parliament Magazine” wydawany głównie z myślą o parlamentarzystach europejskich.


“The House Magazine” powstał 25 lat temu. Liczy 40 stron plus 4 okładki, format A4. Współredaktorami tygodnika jest troje członków parlamentu brytyjskiego, a w Radzie Redaktorów zasiada m.in. speaker Izby Gmin Betty Boothroyd oraz kilkunastu MP`s. Taki patronat w znaczącym stopniu uwiarygodnia pismo.


“Ideą wydawcy było stworzenie drukowanej platformy komunikacji pomiędzy parlamentarzystami. Na łamach tygodnika mogą zabierać głos parlamentarzyści i politycy, którzy mają coś ważnego do powiedzenia szerszemu gronu decydentów. Mamy też wywiady, publicystykę, sprawy międzynarodowe. Stowarzyszenia publikują swoje stanowiska, z którymi chcą dotrzeć do parlamentarzystów” – mówi Philip Beausire, dyrektor handlowy wydawnictwa.


“The House Magazine” okazał się sukcesem, więc wydawca ponad pięć lat temu postanowił uruchomić tygodnik dla europejskich parlamentarzystów, władz Unii Europejskiej, członków rządów “piętnastki” oraz dla władz krajów kandydujących do UE – “The Parliament Magazine”.


“Nakład `The Parliament Magazine` wynosi 3.500 egzemplarzy. Pismo w większości rozsyłane jest bezpłatnie, ale są też płatni prenumeratorzy, jak np. biblioteki, organizacje zainteresowane polityką europejską, ambasady, konsulaty. Pracujemy nad rozwojem płatnych prenumerat” – mówi Beausire.


“The Parliament Magazine” przedstawia punkty widzenia członków Parlamentu Europejskiego, władz komisji Europejskiej, decydentów tworzących politykę europejską. W każdym wydaniu magazynu znajduje się kilkanaście kolumn płatnych tekstów lobbingowych oznaczonych jako Advertisement – Lobby Message.


“Na naszych łamach nie ogłaszają się wielkie firmy, które chcą sprzedać swoje produkty. Przesłania lobbingowe zamieszczają organizacje, instytucje i firmy, które chcą przekazać politykom jakąś ideę. Na naszych łamach mogą to zrobić efektywnie, bo nasz tygodnik jest czytany przez decydentów” – wyjaśnia Beausire.


Philip Beausire przyznaje, że najtrudniej jest przekonać potencjalnych ogłoszeniodawców, by publikowali swoje stanowiska i płacili za to. Sądząc po liczbie lobby messages – udaje się. Autorzy tych “przekazów lobbingowych” chcą jednak wiedzieć, czy dobrze inwestują swoje pieniądze, czy ich artykuły są czytane przez polityków europejskich?


Philip Beausire: “Chcielibyśmy, aby `The Parliament Magazine` czytali wszyscy parlamentarzyści i europejscy politycy. Mamy w Radzie Redakcyjnej członków Parlamentu Europejskiego z różnych państw. Korzystamy z ich rad, sugestii co powinno znaleźć się na łamach, o czym mamy pisać, co ich interesuje. Wiemy, że parlamentarzyści reagują na treści zawarte w lobby messages.”


DAMIAN A. ZACZEK


W wydaniu 40, grudzień 2002 również

  1. OD REDAKTORA

    Lobbing nad Tamizą
  2. LOBBING PRASOWY

    Sprzedawanie idei
  3. ALMANACH LOBBINGOWY

    Mało nas
  4. ARCHIWUM KORESPONDENTA

    Pastusiak a kontrasty w lobbingu
  5. POLSKA - ROSJA

    Zaniedbany sąsiad
  6. POLSKA - ROSJA

    Tylko dla wytrwałych
  7. KONFLIKT INTERESÓW

    Inwestorzy kontra ekoterroryści
  8. PUNKTY WIDZENIA

    Motywacje narodowe
  9. PUNKTY WIDZENIA

    Zbędne lęki
  10. SOCJALNA GOSPODARKA RYNKOWA

    Obrona zasad
  11. NIERUCHOMOŚCI

    Korzystna lokata
  12. SZTUKA MANIPULACJI

    Co sugerujemy
  13. LOBBING

    Kluczem jest informacja
  14. LOBBING W MARKETINGU

    Uregulowania prawne
  15. TROSKI PRZEDSIĘBIORCY

    Kroplą w beton
  16. TYKAJĄCE USTAWY

    W Sejmie, w Senacie
  17. NIEUCZESANE REFLEKSJE

    Szklana ściana
  18. ALTERNATYWY

    ...wyszło, jak zwykle...
  19. PRAKTYKA LOBBINGU

    Różne podejścia
  20. DECYZJE I ETYKA

    Rachunek bezsumienia
  21. TELEKOMUNIKACJA

    Spory o pietruszkę