17 październik 2018
Trójka bohaterów
Kiedy obecni decydenci byli jeszcze dziećmi, z wypiekami na twarzy zaczytywali się w powieściach, w których utalentowane dzieci odgrywały rolę detektywów, skutecznie demaskując przestępców.
Sam pamiętam doskonale do dzisiaj intrygę w książce „Emil i detektywi”.
Ta książka ma podobną konstrukcję: trójka uczniów, którzy nie pojechali na wycieczkę i musieli zostać w klasie, demaskuje wyrachowanego złodzieja. Dzieci są bystre i natychmiast wyłapują dość prymitywne błędy w zachowaniu i w wypowiedziach łysego, nieznanego mężczyzny, który niespodziewanie pojawił się w klasie „na zastępstwie” ich nauczycielki. Dzieciaki są obyte ze szkolną procedurą, a facet nic o niej nie wie, więc brnie coraz głębiej w swoje kłamstwa, które trójka naszych bohaterów bez trudu dostrzega.
W książce, poza samą akcją, jest również przesłanie: ucz się pilnie, dzięki czemu będziesz wiedział to, czego nie wiedzą ignoranci, współdziałaj z innymi mądrymi w zwalczaniu nieprawidłowości i bądź konsekwentny w swoich działaniach.
Należy pamiętać, że dzieci bystrzej i głębiej analizują charaktery i postępowanie innych; stąd prawidłowo oceniły osobowość sekretarki o charakterystycznym nazwisku Goryl, która uczniów nie lubiła i nie miała najmniejszej ochoty im pomagać. Przy okazji, pojawia się kolejne przesłanie: do kontaktu z dziećmi, z uczniami, należy kierować ludzi życzliwych, nie zaś nienawistników.
Jaki koniec intrygi w powieści? Łysy facet wtargnął do szkoły, do konkretnej klasy, bo szukał ukrytego w niej skarbu. Jaki to był skarb? O tym czytelnicy muszą przeczytać sami, jak i o najeżonej niedoszłymi ofiarami, drodze „Łysola” do klasy. Ofiary „Łysola” zostają w końcu uwolnione, a złodzieja zakuwa w kajdanki dzielna nasza policja. Dzięki trójce bohaterów.
Przeczytajmy tę pouczającą książkę wspólnie z przyszłymi decydentami.
Jacek Potocki
Patrycja Zarawska. „Trefny nauczyciel”. Ilustracje: Tomasz Minkiewicz. Wydawnictwo „Wilga”, Warszawa b.r.w.
DECYDENT POLIGLOTA
Nauka przez przypominanie
Jest to kurs języka angielskiego na poziomie podstawowym, który służy poznaniu i utrwaleniu powszechnie używanych słów i konstrukcji językowych. więcej...