Established 1999

COLLEGIUM CIVITAS

16/06/2008

Studium lobbingu

Dr Małgorzata Molęda-Zdziech, pomysłodawczyni i dyrektor Studium Lobbingu kształci przyszłe kadry lobbystów. Zachęcamy do zapisywania się na te prekursorskie studia.



Rusza kolejna edycja pierwszego w Polsce
Podyplomowego Studium Lobbingu w Collegium Civitas.



Ostatnio często słyszymy o lobbingu, lobbystach, lobbowaniu. Rzadko zastanawiamy się nad znaczeniem terminu. Gdy mówimy o lobbingu należy sprecyzować, w jakim znaczeniu używamy tego pojęcia. Pierwsze znaczenie, szersze, obejmuje zjawisko społeczno- polityczno-ekonomiczne wywierania wpływu, które występuje od dawna, praktycznie od zawsze, odkąd istnieją ludzie i różne interesy. Drugie znaczenie lobbingu, węższe, odnosi się do technik i metod realizacji interesów, oczywiście legalnych. Te niezgodne z prawem zaliczane są do korupcji.


Pomysł stworzenia Studium Lobbingu narodził się z coraz wyraźniejszej potrzeby. Do tej pory na rynku edukacyjnym nie było takiej oferty, nie licząc krótkich szkoleń biznesowych. Podyplomowe Studium Lobbingu w Collegium jest pierwsze w kraju. We Francji, Brukseli czy Stanach Zjednoczonych istnieje wiele programów takich studiów. Oferują one wiedzę, z zakresu komunikowania społecznego i zarządzania w kontekście podejmowania decyzji, połączoną z praktyką. Kwestia rzecznictwa interesów nabiera znaczenia zwłaszcza w perspektywie naszego członkostwa w UE. Na europejskim forum codziennie ścierają się różne interesy i opinie, w które zaangażowani są lobbyści. Aby w pełni korzystać z członkostwa w UE, należy oswoić się z lobbingiem, nauczyć jego metod i technik, tak żeby nie dać się zaskoczyć i mieć faktyczny udział w podejmowaniu decyzji.


W Stanach Zjednoczonych lobbing to dynamicznie rozwijający się sektor biznesu, mówi się tam nawet o przemyśle lobbingowym (lobbying industry). Także w Europie obserwujemy tendencję do profesjonalizacji lobbingu. Powstaje coraz więcej firm public affairs, government relations, public relations, zakładane są stowarzyszenia branżowe lobbystów, tworzone kodeksy etyczne. W Polsce jesteśmy na początku tego procesu, ale lobbysta to bez wątpienia zawód z przyszłością.


Podyplomowe Studium Lobbingu w Collegium Civitas powstało z myślą o osobach uczestniczących (bądź pragnących uczestniczyć) w procesie podejmowania decyzji na poziomie przedsiębiorstwa, organizacji pozarządowych, władz lokalnych i administracji państwowej czy też na forum europejskim i międzynarodowym. Przeznaczone jest dla osób z wyższym wykształceniem. Zajęcia, które ruszą w marcu 2005, trwają jeden semestr (10 tygodni) i obejmują 120 godzin wykładów, warsztatów i seminariów.


Wykłady i warsztaty prowadzą politolodzy i socjologowie oraz doświadczeni lobbyści. Wśród nich byli m.in.: prof. dr hab. Edmund Wnuk-Lipiński – socjolog, prezydent Collegium Civitas, dr Jacek Saryusz-Wolski – kierownik Podyplomowego Studium Unii Europejskiej w Collegium Civitas, obecnie wiceprzewodniczący Parlamentu Europejskiego, prof. dr hab. Wojciech Gasparski z IFiS PAN, Kaja Szwykowska – prezes Impress Art PR&Lobbying, Grzegorz Ziemniak – dyrektor generalny Impress Art PR&Lobbying, Jacek Czarnecki – dziennikarz polityczny Radia Zet, dr hab. Krzysztof Jasiecki – socjolog z IFiS PAN, wykładowca Collegium Civitas, Jeremi Mordasewicz – ekspert gospodarczy Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych, dr Urszula Kurczewska – adiunkt w Katedrze Studiów Politycznych SGH, wykładowca Collegium Civitas, Józef Niemiec – członek KK “Solidarność”, obecnie we władzach Europejskiej Federacji Związków Zawodowych w Brukseli, Paweł Krzeczunowicz – przedstawiciel polskich NGO`s w Brukseli.


Koncepcję Studium opracowała i kieruje nim dr Małgorzata Molęda-Zdziech, współautorka książek Lobbing w Unii Europejskiej oraz Lobbing. Sztuka skutecznego wywierania wpływu.


Patronat nad Studium Lobbingu w Collegium Civitas objęło Stowarzyszenie Profesjonalnych Lobbystów w Polsce.


Patronat medialny nad Studium sprawuje miesięcznik „DECYDENT. Pismo lobbingowe” (www.decydent.pl).


Absolwentami I edycji Podyplomowego Studium Lobbingu są:


Barbara Brennek, Mariusz Czeredys, Piotr Hałka, Maciej Kozarzewski, Marcin Lewenstein, Jacek Podgórski, Waldemar Rybak, Sławomir Sonarski, Iwona Trzeciak, Katarzyna Urbańska.


Warto tu wspomnieć niezmiernie interesujących pracach dyplomowych, które zostały wyróżnione i nagrodzone przez wykładowców Collegium Civitas. Autorami ich są:


Piotr Hałka, Lobbing wielkich korporacji w kontekscie negocjowania warunków dużych inwestycji, opiekun dr hab. K. Jasiecki z IFiS PAN,


Maciej Kozarzewski, Kogo kłują polskie róże? Projekt kampanii lobbingowej”,  opiekunowie K. Szwykowska, G. Ziemniak z Impress Art PR&Lobbying,


Mariusz Czeredys, Kampania lobbingowa sektora farmaceutycznego, opiekun A. Długosz z CrossMedia


Bliższe informacje o Podyplomowym Studium Lobbingu można znaleźć na stronie www.collegium.edu.pl lub pod nr telefonu (22) 656-71-87 do 89.


 


 


 


W wydaniu 61, styczeń-luty 2005 również

  1. UNIJNY LOBBING PKP

    Kolej przeciera szlaki
  2. ZARZĄDZANIE

    Reputacja
  3. TROSKI PRZEDSIĘBIORCY

    Kandydat
  4. COLLEGIUM CIVITAS

    Studium lobbingu
  5. SPOJRZENIE MENEDŻERA

    Są granice
  6. LOBBINGOWE VARIA

    Teoretyzowanie bez konkretów
  7. NOWE MEDIUM

    Piar bez tajemnic
  8. DECYZJE I ETYKA

    Obowiązki i aspiracje
  9. SZTUKA MANIPULACJI

    Eskalacja czaru
  10. POLSKI LOBBING W BRUKSELI

    Nowe myślenie
  11. DYPLOMACJA

    Nie wtrącam się
  12. AMERYKANIE W POLSCE

    Kuracja lobbingiem