Established 1999

Z KIM I DOKĄD ZMIERZAMY

20 luty 2008

Od redaktora, zespołu i wydawcy

Rozpoczynając wydawanie pisma lobbingowego będziemy wyjaśniać teorię lobbingu i przybliżać jego praktykę. Naszym celem jest popularyzowanie lobbingu i oswajanie z nim. Przedstawimy lobbystów. Doradzimy, jak uprawiać lobbing.

 


DAMIAN A. ZACZEK


 


wydawca, redaktor naczelny


 


Pismo lobbingowe może nazywać się Decydent. Przekonująco pisze o tym na następnej stronie profesor Bralczyk. Tak więc, jeśli mamy już dobry tytuł, to należy wypełnić go interesującą, rzetelnie podaną treścią i obudować solidną, w miarę atrakcyjną formą. Zgodność tych dwóch składników będzie zasadniczym warunkiem powodzenia pisma u określonej grupy Czytelników.


Co do formy, to jest ona prosta. Pismo lobbingowe ma służyć do czytania, a nie do oglądania obrazków. Jeśli chodzi o treść, to tu już napotykamy większy zakres skomplikowania. Pierwsze numery Decydenta powinny oswoić Czytelnika z delikatną, wielce pracochłonną, czas-pożerającą i intrygującą materią lobbingu. Dalej chcielibyśmy pokazać, jak i dlaczego lobbing uprawiają inni. Co osiągnęli dzięki umiejętnie wykonywanej sztuce przekazywania precyzyjnych informacji, naciskowi, perswazji, często manipulacji? Czytelnik powinien móc ocenić, czy w Polsce już dorośliśmy do lobbingu, czy jeszcze jesteśmy na etapie nieformalnych powiązań i, w efekcie, zaskakujących rozwiązań.


Dużo miejsca zajmą teoretyczne rozważania na temat lobbingu. Polscy autorzy, którzy uprzejmie zgodzili się na regularne użyczanie swojej wiedzy na tych łamach, zebrali już pokaźny zasób wiadomości i doświadczeń z obserwacji lobbingu w Europie i na świecie. Powstają pierwsze publikacje książkowe, nauczaniem lobbingu zainteresowane są uniwersytety.


Będziemy również pokazywali całkiem niedaleką historię polskiego i zagranicznego lobbowania. Zaczynamy od przedstawienia kulisów naszych zabiegów lobbingowych o przyjęcie do NATO. Napiszemy o naszych błędach, nauczkach i sukcesach (jeśli będą) w lobbowaniu do Unii Europejskiej.


Łamy Decydenta udostępnimy organizacjom non-profit, stowarzyszeniom, związkom zawodowym oraz klubom do przedstawiania swoich stanowisk lobbingowych istotnych dla szerszego, niż tylko branżowy, kręgu odbiorców. W tym numerze mamy już próby takiego lobbingu. Ten przekaz będziemy starali się udoskonalać.


Dziękuję wszystkim, którzy wyrazili zgodę na pojawienie się w pierwszym numerze Decydenta. Szczególnie dziękuję Panu Marszałkowi Maciejowi Płażyńskiemu.


Jako wydawca ośmielam się zaproponować pismo lobbingowe Państwu, grupie ludzi, którzy tworzycie prawo i którzy je wprowadzacie w życie, korzystacie z niego – na szczeblu państwowym czy przedsiębiorstwa. Jesteście Państwo decydentami.


Panie i Panowie: politycy, parlamentarzyści, ministrowie, wojewodowie, marszałkowie sejmików, prezydenci, starostowie, hierarchowie Kościołów, oficerowie, przedsiębiorcy, menedżerowie, ambasadorowie, handlowcy, związkowcy, samorządowcy, członkowie stowarzyszeń i klubów, studenci oraz decydenci in spe – niech mi wolno będzie zaprosić Państwa do lektury Decydenta. Pismo będziecie otrzymywali Państwo pocztą bezpłatnie.


Lobbing musi być ponadpartyjny. Decydent nie jest i nie będzie związany z żadną partią polityczną. Łamy pisma mogą zostać otwarte dla wszystkich rozsądnych ludzi z prawej, środkowej i z lewej strony sceny politycznej.


Moim i zespołu życzeniem jest, aby Decydent, dzięki poruszanym na jego łamach zagadnieniom, stał się potrzebny i pomocny w Waszej niezmiernie trudnej i skomplikowanej pracy. Redagowanie pisma o takim pionierskim profilu nie będzie łatwe, ale wiele rozwiązań i tematów podpowie praktyka życia politycznego, gospodarczego i publicznego. Będziemy obserwować tę rzeczywistość.


Uprawianie lobbingu nie jest działalnością charytatywną. Mało tego, jest to zajęcie bardzo kosztowne i rozłożone w czasie. Problemem jest tylko przejrzystość w postępowaniu lobbingowym.  Społeczeństwo chce wiedzieć kto, komu ile i za co zapłacił?


Na łamy Decydenta zapraszam też reklamodawców, ogłoszeniodawców, autorów artykułów lobbingowych, którzy widzą potrzebę i przyszłe korzyści mogące wyniknąć z zaprezentowania swojej firmy lub jej wyrobów gremium tak zacnych decydentów.


W imieniu zespołu i swoim zapraszam do wnikliwego studiowania Decydenta i doznawania jak najciekawszych skojarzeń oraz wyciągania wniosków dla własnych potrzeb.


 


P.S. Dla upamiętnienia historii przytaczam jeszcze nazwiska pierwszych współpracowników Decydenta.


 


Rada Programowa: Ryszard Bańkowicz – Polska Rada Biznesu, Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych, Tomasz Cieślik – Europejskie Centrum Ekologiczne, Liga Ochrony Przyrody, Wojciech Gasparski – Zespół Badawczy Etyki Życia Gospodarczego Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk, Jarosław Guzy – Klub Atlantycki, Marek Matraszek – CEC Government Relations, Jerzy Olędzki – Uniwersytet Warszawski, Wyższa Szkoła Ekonomii Stosowanej i Handlu Zagranicznego w Radomiu, Jarosław Pietras – Urząd Komitetu Integracji Europejskiej.


 


Zespół Redakcyjny: Eva Bednarska (Toronto), Wojciech Gasparski, Małgorzata Grzelec (Bruksela), Michał Jaranowski (Bonn), Mirosław Karwat, Piotr Kopczyński – redaktor techniczny, Jacek Potocki, Jarosław J. Szczepański (Waszyngton), Andrzej Świdlicki (Londyn) i Damian A. Zaczek – redaktor naczelny.

W wydaniu 1, wrzesień 1999 również

  1. SZTUKA MANIPULACJI

    Polityka a interesy
  2. DYPLOMACJA

    Świadomość korzyści i kosztów
  3. LOBBY TYTONIOWE

    Palą ci, którzy lubią
  4. PRYWATNI PRZEDSIĘBIORCY

    Partnerzy dla decydentów
  5. EKOLOGIA

    Przyjaźni środowisku
  6. ESPERANTO

    Język dla każdego
  7. POD SKRZYDŁAMI KANCLERZA

    Serce Schroedera bije dla VW
  8. SONDA

    Czy w Polsce potrzebny jest lobbing i dlaczego?
  9. GRODZISK MAZOWIECKI

    Park rozrywki
  10. BIBLIOTEKA DECYDENTA

    Siedem kultur kapitalizmu
  11. DECYZJE I ETYKA

    Test Słoneczny
  12. POLSKI LOBBING W BRUKSELI

    Brak odwagi i wyobraźni
  13. TEORIA I PRAKTYKA

    Lobbing a proces decyzyjny
  14. CO TO JEST LOBBING

    Jawnie i w kuluarach
  15. POLSKI LOBBING DO NATO (cz. 1)

    Lobbowanie na rzecz rozszerzenia
  16. W SEJMIE RP

    Niemowlęcy wiek lobbingu
  17. MEANDRY INTERPRETACJI

    Dobrze być decydentem
  18. Z KIM I DOKĄD ZMIERZAMY

    Od redaktora, zespołu i wydawcy
  19. JEST TAKA GMINA

    Przyspieszanie inicjatyw