PUNKTY WIDZENIA
Liberalizm ujednorodniony
Wykorzystaliśmy już wszystkie ekstensywne rezerwy wzrostu gospodarczego. Nie wystarczy dalej mnożyć firmy małe i średnie - mówi Janusz Lewandowski. więcej...
Prawie połowa Europejczyków nie jest w stanie prowadzić rozmowy w języku innym niż ojczysty. Duża część pozostałych 50 proc. posiada taką umiejętność, jednak języki, którymi się posługuje, należą do tzw. „wielkiej trójki”.
Edukacja w wymiarze europejskim dotyczy nie tylko młodzieży i studentów. Ma ona na celu wyrównanie szans edukacyjnych wszystkich obywateli Unii Europejskiej, a więc również w pełni dorosłych, pracujących członków społeczności. Często z powodu trudnych warunków bytowych lub niewystarczającej wiedzy, nie mogli oni w młodości kształcić się na odpowiednim poziomie lub chcą po prostu podnieść swoje kwalifikacje zawodowe, aby łatwiej znaleźć pracę. Dla nich właśnie został stworzony trzeci program w łańcuchu edukacyjnym UE – Grundtvig.
Socrates/Grundtvig
Jest to program tzw. drugiej szansy edukacyjnej, niezależnej od wieku uczącego się. Pomaga zdobyć dorosłym obywatelom dodatkową wiedzę lub usystematyzować i sformalizować umiejętności nabyte w praktyce, w trakcie pracy czy samodzielnej nauki.
Grundtvig wspiera cztery typy działań. Pierwszym z nich jest popieranie wspólnych projektów instytucji edukacyjnych z różnych krajów, dotyczących realizacji połączonych programów edukacyjnych i wzajemnego uznawania dyplomów oraz kwalifikacji. Pozwala to na certyfikowanie umiejętności zdobytych drogą nieformalną, poprzez różnego rodzaju szkolenia czy przynależność do stowarzyszeń i organizacji, mających na celu pogłębiani
e wiedzy. Innym przykładem działalności europejskiej w tym wymiarze jest rozwój nowych metod nauczania i programów treningowych, czyli tworzenie wspólnego, standardowego produktu edukacyjnego.Grundtvig wspiera również tworzenie bezpośrednich, partnerskich więzi małych organizacji edukacyjnych. Ta część kładzie nacisk przede wszystkim na wspieranie pierwszych kontaktów, które później mogą prowadzić do poważniejszych i bardziej ambitnych projektów. W wymiarze praktycznym oznacza to organizację konferencji,
wystaw lub wizyt, mających na celu wymianę doświadczeń, informacji i metod nauczania. Tu najważniejsze jest wspieranie mobilności członków organizacji, co pomaga w nawiązaniu kontaktów i wymianie doświadczeń mogących doprowadzić do szerszej współpracy lub po prostu do poszerzenia horyzontów naukowych uczestników programu.Trzecim obszarem działalności tego programu jest wspieranie nauczycieli, którzy chcą wziąć udział w zagranicznym kursie, trwającym od 1 do 4 tygodni, aby wiedzą zdobytą tam dzielić się później z osobami, które będą szkolić w swoim kraju. Program ten obejmuje wszystkich trenerów, bez znaczenia czy są to nauczyciele, kierownicy działów czy doradcy.
W czwartym obszarze Grundtvig tworzy sieci wymiany poglądów, umożliwiając różnym instytucjom dyskusję i dzielenie się wynikami badań. Pozwala to na łączenie wyników badań, przez co obniża się ich koszty, można łatwo wymieniać doświadczenia i informacje. Dzięki temu nad jednym projektem może pracować wiele instytucji jednocześnie.
Socrates/Lingua
Prawie połowa Europejczyków nie jest w stanie prowadzić rozmowy w języku innym niż ojczysty. Duża część pozostałych 50 proc. posiada taką umiejętność, jednak języki, którymi się posługuje, należą do tzw. “wielkiej trójki”, czyli jest to angielski, niemiec
ki lub francuski. Ponieważ nie może istnieć zrozumienie w obszarze kulturowym (poprzedzone szacunkiem dla różnic), bez znajomości wszystkich języków europejskich, Lingua promuje naukę “obcej mowy”. Jest to program horyzontalny, czyli skoncentrowany na określonych kwestiach, mających na celu podniesienie znajomości języków obcych wśród Europejczyków. Lingua operuje w czterech obszarach: promocji, wspomagania motywacji, informacji i tworzenia nowych metod nauki. Przykładami wspieranych projektów mogą być nowe metody szybkiej nauki języka spoza wielkiej trójki, tworzenie internetowych metod edukacyjnych, czy ułatwianie dostępu do wiedzy z zakresu obcej mowy. Jest to bardzo duża szansa na promocję języka polskiego po wstąpieniu do Unii Europejskiej – będzie ona wspierana poprzez instytucje europejskie, co powinno przynieść duże efekty. Jednak wsparcie ma dwa warunki – w programach dofinansowywanych muszą brać udział instytucje z co najmniej trzech krajów i co najważniejsze, nie może być to działalność nastawiona na zysk.Socrates/Minerva
Jest to również program horyzontalny, nastawiony na promocję nowych technologii w działalności naukowej. Dzięki interne
towi i programom multimedialnym proces nauczania zmienił się diametralnie. Obecnie większość szkół europejskich jest podłączona do Internetu, co również w Polsce nie jest rzadkością, dzięki programowi “Interklasa”. Pozwala to na wprowadzenie bardzo istotnych innowacji w dziedzinie komunikacji pomiędzy uczniem a nauczycielem, personalizację procesu edukacji, czy na interdyscyplinarne podejście do nauki. Minerva koncentruje się właśnie na tych kwestiach. Promuje nauczanie “otwarte” i “na odległość”, a także użycie w szkole programów multimedialnych i Internetu, aby usprawnić proces edukacyjny.Najważniejsze w tym programie jest szkolenie nauczycieli, przekonywanie ich do nowych metod i pomoc w ich zrozumieniu.
Korzyści
W pełni z dobrodziejstw programu Socrates będziemy mogli korzystać dopiero po wstąpieniu do Unii Europejskiej. Dzięki niemu nasza młodzież będzie lepiej wykształcona, mogąc bez niepotrzebnego zażenowania konkurować z innymi narodami na europejskim rynku pracy. Mamy szansę na ogromną zmianę jakościową w edukacji, która pozwoli na polepszenie warunków życia przyszłych pokoleń, a co za tym idzie na rozwój państwa.
SZCZEPAN JABŁOŃSKI
SPOSÓB NA PRZYSZŁOŚĆ
Autokreacja
Program "Autokreacja" nie stawia sobie za cel udzielanie bezpośredniej pomocy uczestnikom, ale wyposażenie ich w takie umiejętności, dzięki którym sami będą mogli sobie pomóc, skutecznie działając na rynku pracy. więcej...