Established 1999

NAGRODA PREZYDENTA RP

23/04/2009

Najlepsi z najlepszych

Problem polskiej gospodarki polega na tym, iż nie jest ona kojarzona w świecie z niczym nowoczesnym, innowacyjnym, nie wniosła do światowego obrotu żadnego znanego szerokiemu ogółowi produktu.

V edycja Nagrody Gospodarczej Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 2002 r. będzie wyróżnieniem dla przedsiębiorstw, eksporterów, inwestorów zagranicznych, gospodarstw rolnych i wynalazców, którzy wnoszą znaczący wkład w unowocześnianie i rozwój polskiej gospodarki, budują jej pozytywny obraz na rynku polskim i za granicą – mówi JERZY MACKIEWICZ, doradca prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego.


Już po raz piąty rusza konkurs o Nagrodę Gospodarczą Prezydenta RP za rok 2002. Jak w latach poprzednich nagroda przyznawana jest w siedmiu kategoriach. Kategoria Polskie przedsiębiorstwo odzwierciedla strategiczne cele stojące przed polską gospodarką: rozwój i modernizacja polskich przedsiębiorstw, wzrost ich konkurencyjności, zdobycie silnej i trwałej pozycji na polskim i zagranicznych rynkach.


Jedna z kategorii – Małe polskie przedsiębiorstwo – została stworzona przede wszystkim dla przedsiębiorstw rodzinnych zatrudniających nie więcej niż 50 pracowników. Ta kategoria została wprowadzona w drugiej edycji Nagrody Gospodarczej Prezydenta RP, gdyż doszliśmy do wniosku, iż nie da się na podstawie tych samych kryteriów oceniać dużych i małych firm, bo te drugie nie zostaną zauważone i docenione.


W kategorii Instytucja finansowa prezydentowi chodzi o wyróżnienie instytucji przychylnych dla obywateli i dla rozwoju finansów oraz gospodarki, poprzez np. oferty kredytowe lub leasingowe dla przedsiębiorców.


Jedną z nagród dostanie też najlepszy Eksporter. Jak wiadomo, Polska ma duży deficyt w handlu zagranicznym, więc chcemy znaleźć firmę, która odnosi eksportowe sukcesy i wskaże drogi do ich osiągania.


Gospodarstwo rolne – kandydaci do tej nagrody muszą udowodnić, że prowadzą gospodarstwa dochodowe, konkurencyjne, potrafią eksportować swoje produkty o wysokiej jakości. Szansą naszych produktów żywnościowych jest ich naturalny smak, co jest związane z technologią upraw inną niż w Unii Europejskiej.


Nagradzając Inwestycję zagraniczną w Polsce prezydent chce wyróżnić, docenić i podziękować takiemu inwestorowi, który w istotny sposób wpływa na rozwój gospodarczy naszego kraju, sprowadził do nas nowe technologie, nowoczesne know-how, udostępnia swoją światową sieć dystrybucji dla towarów wytwarzanych w Polsce.


Chciałbym przy tej okazji podkreślić, że coraz więcej zagranicznych inwestorów przenosi do polski część swoich badań naukowych, np. ABB czy Delphi. To dobrze. Jest jednak druga strona medalu: powstałe w ten sposób produkty, wynalazki czy usprawnienia nie są kojarzone w świecie jako produkty made in Poland. Są one własnością koncernu, który zainwestował w badania. Stąd siódma kategoria – Wynalazek w dziedzinie produktu lub technologii.


Tutaj prezydent chce zwrócić uwagę na to, że bez wynalazków, projektów racjonalizatorskich nie może być kompleksowego myślenia o rozwoju gospodarki. Bez wynalazków i systemu ich wdrażania polska gospodarka będzie wypełniać tylko rolę podwykonawcy albo kooperanta. W Polsce mamy bardzo dobre zespoły naukowców, którzy dokonują wynalazków, ale głownie w dziedzinie technologii, a nie produktu. Naszych przedsiębiorstw nie stać na finansowanie intensywnych, długotrwałych badań naukowych, wynalazczych.


Problem polskiej gospodarki polega na tym, iż nie jest ona kojarzona w świecie z niczym nowoczesnym, innowacyjnym, nie wniosła do światowego obrotu żadnego znanego szerokiemu ogółowi produktu.


Co, oprócz prestiżu, daje Nagroda Gospodarcza Prezydenta RP? Przede wszystkim jest to nagroda honorowa. Z jej przyznaniem nie wiążą się żadne gratyfikacje finansowe, podatkowe, nie ma ułatwień w nawiązywaniu kontaktów gospodarczych. Nagród jest tylko siedem – otrzymują je więc tylko najlepsi z najlepszych. Każdy laureat może się chwalić nagrodą, a to na pewno pomaga w promocji firmy i jej produktów.


Nominacje do nagrody zgłasza kapituła, a tryb wyłaniania kandydatów podzielony jest na trzy etapy. Pierwszy, właśnie się rozpoczyna, to zgłaszanie kandydatów. W każdej z siedmiu kategorii wyznaczone są instytucje, samorządy, fundacje i organizacje gospodarcze, które są uprawnione do zgłoszenia kandydatury. Każda z uprawnionych organizacji ma prawo przedstawić po trzy kandydatury, z wyjątkiem kategorii Polskie Przedsiębiorstwo (dwie kandydatury) oraz Wynalazek … (cztery kandydatury). Mają na to czas do 28 lutego 2002 r. Spośród nich prezydent Aleksander Kwaśniewski osobiście wskaże laureatów w poszczególnych kategoriach.


Na wniosek Kapituły lub z własnej inicjatywy prezydent może przyznać osobie prawnej lub fizycznej nagrodę specjalną za osiągnięcia wykraczające poza zakres podstawowych kategorii nagrody.


Notował: daz



Więcej informacji na stronie: www.prezydent.pl pod hasłem “Nagrody”.



Kategorie przyznawania Nagród Gospodarczych Prezydenta RP:




  1. Polskie przedsiębiorstwo



  2. Małe polskie przedsiębiorstwo



  3. Instytucja finansowa



  4. Eksporter



  5. Gospodarstwo rolne



  6. Inwestycja zagraniczna w Polsce



  7. Wynalazek w dziedzinie produktu lub technologii



 


 

W wydaniu 28, grudzień 2001 również

  1. SPOSÓB NA PRZYSZŁOŚĆ

    Autokreacja
  2. POLSKA W ŚWIECIE

    Przełamywanie stereotypów
  3. PR W PRAKTYCE

    Afgańska ruletka
  4. PUNKTY WIDZENIA

    Liberalizm ujednorodniony
  5. PUNKTY WIDZENIA

    Gospodarkę kształtują praktycy
  6. PROGRAMY EDUKACYJNE

    Europejski Socrates cz. II
  7. KAUKAZ

    Trojka czeczeńska
  8. GLOBALIZACJA A EDUKACJA

    Dlaczego będzie inaczej
  9. NAGRODA PREZYDENTA RP

    Najlepsi z najlepszych
  10. EUROPEJSKIE LOBBIES

    Tu trzeba być
  11. DYPLOMACJA

    Atut jedności
  12. LOBBING W UE

    Polak również?
  13. RYNEK NIERUCHOMOŚCI

    Prywatyzacja administracji komunalnych
  14. ALTERNATYWY

    Unijna puszcza
  15. OKIEM SOCJOLOGA

    Walory sytuacji kryzysowych
  16. WYBORCY A WŁADZA

    Logika szerszej skali
  17. PRYWATYZACJA

    Ograniczenia i patologie
  18. LOBBING W BRUKSELI

    Trzeba tu być
  19. DECYZJE I ETYKA

    Co można, a co wypada
  20. SZTUKA MANIPULACJI

    Pytania sugestywne
  21. ARCHIWUM KORESPONDENTA

    Lobbing Tajwanu nad Wisłą
  22. ERA GSM

    Z optymizmem w przyszłość