Established 1999

DECYZJE I ETYKA

07/06/2008

RP czy PR?

Poddawajmy wyborcze ogłoszenia publikowane przed Dniem Decydenta uważnej ocenie po to, by wyłuskać co w tych ogłoszeniach, wypowiedziach, plakatach, ulotkach zasługuje na wiarę, a co jest jedynie chwytem reklamowym.


Prof. WOJCIECH GASPARSKI


Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania
im. Leona K
oźmińskiego w Warszawie



“Prawda nie sprawia w świecie tyle dobrego, ile złego sprawiają jej pozory.”
François de La Rochefoucauld
Maksymy i rozważania moralne.



Zbliża się kolejny Dzień Decydenta, jak parę lat temu zaproponowałem na tych łamach, by dzień wyborów już to parlamentarnych, już to samorządowych nazywać.


Nazwa ta wskazuje na znaczenie tego dnia, w którym obywatele stoją przed podwójnym wyborem. Po pierwsze, czy wziąć udział w wyborach korzystając z przysługującego im prawa decydowania o składzie samorządów rożnych szczebli, po drugie – na kogo oddać swój głos. W tej pierwszej kwestii stanowisko powinno być jasne: w tym większym stopniu okazujemy się społeczeństwem obywatelskim, w im większym stopniu korzystamy ze swych obywatelskich praw oraz spełniamy swą obywatelską powinność.


W tej drugiej kwestii sprawa jest bardziej skomplikowana. Jest ona taka nie dlatego i nie przede wszystkim, że każdy z nas ma swe preferencje co do kierunku zmian i przekonania, kto zmiany te, naszym zdaniem, najlepiej mógłby realizować.


Skomplikowanie mniej związane jest z naszymi preferencjami, bardziej z zawodem, jaki wielokrotnie nas spotykał ze względu na rozbieżność obietnic i nie spełniania po wyborach tego, co przed wyborami było obiecywane. Co więcej, ów niedostatek integralności – jak powiedzieliby Anglosasi – czy różnicy między słowami a czynami – jak my byśmy powiedzieli – nie ma szczególnego zabarwienia politycznego. Przyjęło się bowiem powszechnie zastępować otwarty dialog społeczny technikami tzw. marketingu politycznego opartego na sztuce – czytaj sztuczności, bo nie o artyzm, czyli sztukę par excellence tu chodzi – wpływania na ludzi, by ich skłonić do oddania głosu na klienta firmy zajmującej się owym marketingiem. Problem polega na tym, jak odróżnić to, co jest bajeczką, jakimi – na podobieństwo reklam medialnych, bilbordowych i plakatowych obiecujących nam cudowne środki na każde niemal schorzenie – wypełniony jest czas przedwyborczy, od rzetelnych danych, informacji i wiedzy.


Niekiedy ulotki, jakie dostajemy sporządzane bywają niestarannie, na przykład z takim oto tekstem: Dzeiń Decydnta, to dzień deczyji wanżej dla kadżego z nas, dla gimny, maista, powaitu, wojweódzwta, dla krjau, czyli dal PR.


Ci, którzy zajmują się umiejętnością czytania powiedzą, że tekst przeczytamy ze zrozumieniem (bowiem umiemy rozpoznać wyrazy mimo zakłóconego ich szyku) jako głoszące, że: Dzień Decydenta, to dzień decyzji ważnej dla każdego z nas, dla gminy, miasta, powiatu, województwa, dla kraju, czyli dla … Tu stajemy wobec dylematu: “czyli dla kogo, dla czego?”: Rzeczypospolitej, tj. RP, czy public relations, tj. PR jedynie?


Nasuwa się wątpliwość czy jest to tzw. czeski błąd, tj. przestawienie liter, czy też mimowolne ujawnienie (wyszło szydło z worka), że korzystającemu z politycznego marketingu chodzi jedynie o wizerunek, a nie o dobro owej gminy, miasta, powiatu, czy kraju.


Nie poddawajmy się więc emocjom. Poddawajmy wyborcze ogłoszenia publikowane przed Dniem Decydenta uważnej ocenie po to, by wyłuskać co w tych ogłoszeniach, wypowiedziach, plakatach, ulotkach zasługuje na wiarę, a co jest jedynie – lepiej lub gorzej maskowanym – chwytem reklamowym.


“Prawda – jak przestrzegał François de La Rochefoucauld – nie sprawia w świecie tyle dobrego, ile złego sprawiają jej pozory.” (Maksymy i rozważania moralne).


Wojciech Gasparski


(Tekst napisany przed wyborami samorządowymi)



 

W wydaniu 69, grudzień 2006 również

  1. DECYZJE I ETYKA

    RP czy PR?
  2. SZTUKA MANIPULACJI

    Hołd jako przynęta
  3. RELACJE PUBLICZNE

    Metamorfoza
  4. PR W WIŚLE

    Naukowo i towarzysko
  5. FARMACJA

    Siła mitów
  6. POLSKI NIEBIESKI LASER

    Poziom światowy
  7. POLSKA I ŚWIAT

    Rewolucja zgryźliwości
  8. LOBBING W BRUKSELI

    Każdy ma interes
  9. UE A NATO

    Naczynia połączone
  10. UCHODŹCY W POLSCE

    Wszystko jest sztuką
  11. OPOZYCJA NA BIAŁORUSI

    Trudno wyżyć / Difficult survival