Established 1999

DECYZJE I ETYKA

25 maj 2008

Czy etyka jest rodzaju żeńskiego?

Płeć kulturowa to coś więcej niż tylko przekonanie, że kobietom i mężczyznom przysługują „z natury rzeczy” jakieś cechy, role i ograniczenia – pisze profesor Wojciech Gasparski.



WOJCIECH GASPARSKI



Etyka jest rodzaju żeńskiego. Przynajmniej w języku polskim. Czy ma to znaczenie dla tego jak jest ona traktowana przez rzeczowniki rodzaju męskiego, tj. decydentów? Jest nim bowiem wszelki decydent nawet wówczas, gdy jest nim (nią?) kobieta. Bo jakby brzmiało, gdyby nazywać ją (go?) “decydentką”!


Wspólnym mianownikiem rozterek gramatycznych i rozterek płci jest nie tyle ta ostatnia w sensie biologicznym, ile rodzaj, a dokładniej – z angielska – ‘gender’ tłumaczony niezbyt zgrabnie jako “płeć kulturowa” czyli połączenie stereotypów, mitów oraz nagromadzonych przez wieki przekonań, by nie powiedzieć uprzedzeń. Piszą o tym autorki/autorzy prac pomieszczonych w opasłym dziele “Kobiety, mężczyźni i płeć” pod redakcją Mary Roth Walsh, którego przekład polski ukazał się właśnie nakładem Wydawnictwa IFiS PAN (brawo!).


Jest to książka pełna niespodzianek, zaskakujących stwierdzeń i prowokująca do skojarzeń. Pierwsza z niespodzianek czeka na nas już w Przedmowie. Okazuje sie mianowicie, że pojawiły się (pojawili?) feministki rodzaju męskiego aktywnie uczestniczący w debacie toczonej między femi- i antyfeministkami. Feminiści ci wspierają feministki, bo o wsparciu antyfeministek przez antyfeministów Walsh milczy.


Nie to jednak jest najciekawsze ze względu na płeć – kulturową?, gramatyczną?, a może obie naraz? – etyki. Interesujące jest to, że zamiast konkluzywnej wypowiedzi na tematy podniesione w książce – a są to sprawy władzy i wpływów, seksualności, przemocy, uczenia się i zdobywania wiedzy, zachowania w miejscu pracy, zmiany społecznej i wiele innych – Walsh przytacza pewien kazus. Przypadek ów dotyczy pogwałcenia przez Instytut Wojskowy stanu Wirginia konstytucji USA przez uniemożliwienie kobietom nauki w tej uczelni. Otóż jeden z ekspertów twierdził, że program kształcenia rzeczonej uczelni nie nadaje się dla kobiet “[p]onieważ kobiety w bardziej naturalny sposób realizują etykę troski ię krzywdzić> i raczej nie trzymają się etyki męskiej, czyli egalitarnej ” (s. 16). Czyżby autorzy owej ekspertyzy zapomnieli o tym, że sprawiedliwość symbolizuje dama z wagą w dłoni? Lub może sądzili, jak niektórzy studenci, a zapewne nie tylko oni, że “etos” to rodzaj męski od “etyka”?


Płeć kulturowa to coś więcej niż tylko przekonanie, że kobietom i mężczyznom przysługują “z natury rzeczy” jakieś cechy, role i ograniczenia. Czyż, metaforycznie rzecz ujmując, “płeć kulturowa” to nie także przekonania, że pewne pojęcia są rodzajowo zależne (gender dependent)? Ot choćby etyka polityki, czy etyka gospodarki uważane za oksymorony – czyli do siebie nie pasujące – mimo, iż są rodzaju żeńskiego, czego np. nie można powiedzieć o etyce biznesu. W tym ostatnim przypadku biznes jest z Marsa a etyka z Wenus, myśli zapewne wielu. Ot choćby Marek Isański, wyznający, że: “Do zarabiania pieniędzy pchnęło mnie hasło . Biznes oddzielam od religii, wiec nie zastanawiam się, czy stosowanie przepisów prawa jest etyczne czy nie.” [GW n. 33(4547/2004, s. 2]. A przecież już od czasów Kartezjusza wiadomo, iż: “Myślę, więc jestem”.


Tymczasem wszystko to wypływa z ideologii, której język służy, jak mawiał stary Talleyrand, do ukrycia myśli. To zaś, że język jest rodzaju męskiego, a ideologia rodzaju żeńskiego nie ma najmniejszego znaczenia, bo dotyczy tylko formy, a nie treści. Formy, dodajmy, wykorzystywanej instrumentalnie przez różne strony, z których każda walczy o swoje: “[m]anipulowanie stanowi jedną ze skutecznych taktyk wykorzystywanych przez grupy dominujące dla utrzymania kontroli.” (s. 92). Rzeczywistym problemem, pisze Patricia Hill Collins (jedna ze współautorek książki), są relacje w systemie władzy, z których różnice wynikają i są usilnie podtrzymywane dla wygody manipulatorów. Dlatego też trafną wydaje się przytoczona przez Elizabeth Aries (inną współautorkę) uwaga Janis Bohan, że “[n]ikt z nas nie jest ani kobiecy, ani męski. Nie ma ludzi niespełniających któregokolwiek z tych dwóch kryteriów. W określonych kontekstach społecznych działamy na sposób kobiecy, w innych na sposób męski.” (s. 121).


Cóż zatem czynić, gdy pragnie się zachęcić decydentów, a więc “[l]udzi posiadających większy zakres władzy do bardziej ludzkiego traktowania jednostek o mniejszym jej zakresie, nie wystarczy – jak pisze Carol Watson (jeszcze inna współautorka) – dać kobietom możliwości rządzenia. Należy zmienić reguły rządzące zachowaniem ludzi o dużym zakresie władzy.” (s. 184), gdyż mamy do czynienia z paradoksem płci (vide motto), twierdzi Judy B. Rosner (kolejna współautorka).


Co zaś się tyczy etyki, to – jak wydaje się autorowi tego tekstu – mamy do czynienia ze swego rodzaju gender-paradoksem, tj. paradoksem rodzaju, który wyrazić można – trawestując słowa Rosner – tak oto: kiedy cechy lub zachowania kojarzone z etycznością uznawane są za negatywne lub mało wartościowe, to etyka postrzegana jest jako istotny czynnik, kiedy zaś cechy lub zachowania kojarzone z etycznością uznawane są za pozytywne lub wartościowe, to etykę postrzega się jako nieistotną. Zawsze bowiem górę chcą wziąć nasi, tj. ci, którzy uważają, że “sprawiedliwość musi być po naszej stronie”.


Wojciech Gasparski

W wydaniu 53, marzec 2004 również

  1. ZDOLNOŚCI PRZYWÓDCZE

    Psychologiczne fanaberie
  2. KOMISJA EUROPEJSKA

    Międzynarodowe grupy nacisku (c.d.)
  3. SZTUKA MANIPULACJI

    Pochwała jako wyrzut
  4. PUNKTY WIDZENIA

    Przeciw lobbingowi
  5. PUNKTY WIDZENIA

    Niemądre rozbicie
  6. BRANŻA KOSMETYCZNA

    Dezodoranty dla bogaczy
  7. BRANŻA KOSMETYCZNA

    Podatek akcyzowy
  8. SEJMOWA KOMISJA ŚLEDCZA

    Reality show
  9. POLSCY POLITYCY

    Zdolności i manipulacje
  10. TROSKI PRZEDSIĘBIORCY

    Syndrom U-boota
  11. NIEUCZESANE REFLEKSJE

    Ale heca
  12. DYPLOMACJA

    Niecierpliwy pesymista
  13. ZAPROSZENIA

    DECYDENT patronował
  14. RECENZJA

    Uczta zgniłych jabłek
  15. RECENZJA

    "Korupcja i rządy"
  16. DECYZJE I ETYKA

    Czy etyka jest rodzaju żeńskiego?
  17. LOBBING W WIELKIEJ BRYTANII

    Fuzje a lobbing / Lobbing on mergers
  18. KWIATY I KRZEWY

    Ogród dla Europy