1 kwiecień 2009
Jak Polacy przegrywają, jak Polacy wygrywają
Dlaczego Polacy nie potrafią cieszyć się z własnych sukcesów? Czy dobrze rozumiemy przyczyny własnych porażek? Dlaczego „polskie piekło” ma się dobrze, a do „polskiego raju” wciąż nie możemy trafić? Czy Polacy mogą osiągnąć sukces?
Nakaz „Poznaj samego siebie!” wykuty nad wejściem do wyroczni delfickiej miał zastanowić i poruszyć pielgrzyma, który przybywał tu, aby poznać swoje przeznaczenie – jeśli był dostatecznie mądry, mógł zrozumieć, że klucz do swej przyszłości nosi w sobie i żadna przepowiednia tego nie zmieni.
Zamiarem autorów tej książki, a są to m.in. Krystyna Skarżyńska, Maria Lewicka, Janusz Czapiński, Ireneusz Krzemiński, Bogdan Wojcieszke, jest wskazanie – na podstawie badań naukowych, ale w sposób przystępny – mocnych i słabych stron mentalności Polaków. Autorzy nie chcą ani krytykować, ani chwalić. Pragną jedynie przypomnieć, że samopoznanie jest jednym z głównych warunków rozwoju – o czym łatwo zapominamy w codziennym wirze spraw, skoncentrowani na świecie zewnętrznym.
Prof. Lewicka w zróżnicowanym portrecie Polaków pisze o ich indywidualizmie i kolektywizmie, o dystansie na linii władza-społeczeństwo, tolerancji dwuznaczności i męskości-kobiecości. Prof. Wojcieszke traktuje m.in. o kulturze narzekania, świętowaniu klęski zamiast zwycięstwa. Prof. Skarżyńska zastanawia się nad potencjałem rozwojowym Polaków i wskazuje, jakie zasoby i wartości sprzyjają osiąganiu sukcesów. Prof. Krzemiński opisuje warunki tworzenia się w Polsce społeczeństwa obywatelskiego oraz relacje pomiędzy systemem władzy i obywatelami, które rozwojowi takiego społeczeństwa przeszkadzają lub sprzyjają. Prof. Czapiński pisze o specyfice polskiego optymizmu i pesymizmu – okazuje się, że mogą one przybierać różne formy, a w zależności od nich zmieniają się rzeczywiste możliwości osiągnięcia sukcesu.
DECYDENT zachęca do lektury, gdyż warto wiedzieć jacy jesteśmy i dlaczego tacy, a nie inni w porównaniu z innymi społeczeństwami.
(Powyższa minirecenzja powstała na motywach odredakcyjnego wstępu).
„Jak Polacy przegrywają, jak Polacy wygrywają”,
praca zbiorowa pod redakcją Marka Drogosza,
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne,
Gdańsk 2005
IMR advertising by PR
Śniadanie z pocałunkiem anioła
Symbioza biznesu i nauki czyli Alphol i ProMen na śniadaniu prasowym w restauracji "Bacio Di Angelo" zaproszone przez IMR advertising by PR. Wiemy, jak uczynić życie piękniejszym spowalniając proces starzenia organizmu. więcej...