Established 1999

ANGLIK IN POLAND

07/08/2012

Richard Branson - 8.08

W domu Richarda Bransona na Holland Park w Londynie byłem bodaj w 1994 roku. Miałem zamiar namówić go na inwestycje w Polsce. Nic z tego nie wyszło. Nie był jeszcze gotowy na polską młoda demokrację.

O ile pamiętam, wydawnictwo Virgin w jakimś zakresie pojawiło się później w Polsce. A od dzisiaj mamy nad Wisłą telefonię komórkową Virgin Mobile.

Nie ukrywam, że postać Bransona fascynuje mnie od dawna, choć nie śledzę na bieżąco jego losów ani biznesowych, ani prywatnych. Co prawda przeczytałem jego autobiografię „Losing My Virginity” oraz „Virgin King” Tima Jacksona, ale od lektury minęło kilka lat. Z najświeższych doniesień znad Tamizy wiemy, że Branson inwestuje w loty kosmiczne i buduje samolot, którym będzie można polecieć w przestrzeń okołoziemską.


A jak zaczynał Richard Branson, lat 62, dzisiaj najbardziej rozpoznawalny przedsiębiorca w Wielkiej Brytanii, a nawet w świecie?


Wymyślił markę, czyli nazwę: Virgin. Zaczynał od pisemka „Student”, handlował płytami (pierwszy wpadł na pomysł sprzedaży wysyłkowej), założył studio nagraniowe Virgin Music. Debiutował albumem Mike`a Oldfielda „Tubural Bells”. Żadna brytyjska wytwórnia nie chciała ryzykować pieniędzy na taką rewolucyjną płytę. Zrobił to Branson. Później pod marką Virgin pojawiały się i linie lotnicze, i sklepy muzyczne, i wódka, i cola, ksiażki, samochody, cargo etc., etc. Ma też wyspę Necker.


Dziś jego imperium liczy 400 firm.


Niesamowite sukcesy Branson zawdzięcza wyjątkowej osobowości i niewiarygodnej umiejętności przekonywania i zjednywania ludzi. Ma naturę zawsze ciekawego świata dziecka, odkrywcy. Jest zdeklarowanym optymistą, ryzykantem do granic (np. lot balonem dookoła ziemi). Przez wiekszość jest uwielbiany, a znienawidzony przez garstkę. To po prostu Virgin King. To ikona Wielkiej Brytanii.


W Polsce Virgin Mobile nie będzie kontrolowany bezpośrednio przez Bransona. Użycza tylko marki. I błogosławieństwa. Można więc powiedzieć: Welcome to Poland, Mr Virgin. And good luck.

W wydaniu nr 129, sierpień 2012 również

  1. LETNIA GORĄCZKA ZŁOTA

    A popyt w odwrocie? - 24.08
  2. BY IAN PARSONS FROM LONDON

    An Olimpic Diary - 15.08
  3. GALERIA SCHODY

    Dorota Porębska. Fotografie
  4. NOWE MOŻLIWOŚCI INWESTOWANIA W WINO

    Podwójna korzyść: smak i zysk - 14.08
  5. W POSZUKIWANIU TALENTÓW

    Jak wyprzedzić konkurencję? - 10.08
  6. GIEŁDA PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH

    Debiut 12. spółki ukraińskiej - 9.08
  7. Z POLSKI I CAŁEGO ŚWIATA

    Zostań korespondentem - 9.08
  8. EKONOMIA OLIMPIADY

    Kto zarabia, kto traci? - 8.08
  9. ANGLIK IN POLAND

    Richard Branson - 8.08
  10. PODLASKIE KLIMATY

    Plener w Michałowie - 1.08
  11. DECYDENT SNOBUJĄCY

    Piątek, 31.08 – Beauty Camp
  12. SZTUKA MANIPULACJI

    Unik - 1.08
  13. SIŁA POLITYKI

    Płaczą, ale płacą - 31.08
  14. I CO TERAZ?

    Szok! Po prostu szok... - 22.08
  15. STREFA EURO

    Będzie tylko gorzej? - 1.08
  16. MĄDRY WYGLĄD DECYDENTA

    Dlaczego włos głowy się nie trzyma? - 1.08
  17. DLA KOBIET DECYDENTEK

    Nutrikosmetyki czyli odżywianie od wewnątrz - 1.08
  18. NIEZŁA SZTUKA (1)

    Przepustka do sztuki - 1.08
  19. BIBLIOTEKA DECYDENTA

    "Zakamarki marki" - 1.08