Established 1999

PR FORUM 2012 W WIŚLE

26 wrzesień 2012

Rola nowych mediów

Kolejna, bo już dziewiąta, edycja konferencji PR Forum, jak co roku stała się areną dyskusji dotyczących teoretycznych i praktycznych zagadnień z zakresu public relations – piszą Anna Dziedzic i Natalia Król.

Ten bardzo modny ostatnio termin, często mylony z marketingiem lub reklamą, również samym specjalistom sprawia wiele problemów, bo jak mówi dr Anna Adamus-Matuszyńska z Uniwersytetu Ekonomicznego w KatowicachTak historia, jak i definiowanie public relations jest trudne. W zasadzie żaden z praktyków czy teoretyków nie określa PR-u jako nauki, a jedynie jako praktyczną dziedzinę komunikowania.”


Hotel Patria w Wiśle gościł tegorocznych uczestników konferencji od 17 do 19 września. Tematem wiodącym PR Form 2012 było „Wykorzystanie nowych mediów w PR”. Jak co roku organizatorem przedsięwzięcia był Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, jednak tym razem do Katedry Zarządzania Publicznego i Nauk Społecznych Wydziału Ekonomii dołączyła Katedra Inżynierii Wiedzy Wydziału Informatyki i Komunikacji.


Jak powiedział prof. dr hab. Jerzy Gołuchowski, dziekan tegoż wydziału i jednocześnie przewodniczący Komitetu Organizacyjnego konferencji: „Problematykę public relations poszerzyliśmy tym razem o nowe media, stąd też udział naszej katedry, która zajmuje się zarządzaniem i inżynierią wiedzy oraz nowymi mediami i ich wykorzystaniem w organizacjach.”


 Przewodnicząca Komitetu Programowego prof. dr hab. Aldona Frączkiewicz-Wronka z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach określiła konferencję jako „forum , w ramach którego próbuje się skłonić do dyskusji praktyków i naukowców zajmujących się problematyką PR. Wbrew pozorom jest to bardzo trudne zadanie, ponieważ te grupy porozumiewają się innym językiem i z różnych punktów widzenia patrzą na problemy współczesnego public relations. Pomijając fakt rozwoju wiedzy ważnym celem konferencji jest budowanie pewnej społeczności zainteresowanej tymi zagadnieniami.”


                  Public relations przybiera różne formy i w wielu dziedzinach życia znajduje zastosowanie. Podczas licznych warsztatów, paneli dyskusyjnych i sesji plenarnych dywagowano na bardzo wiele, często kontrowersyjnych, tematów. Poruszano temat społecznej odpowiedzialności biznesu i uczelni, skutecznej komunikacji, etyki PR. Jedna z najciekawszych i zarazem najbardziej kontrowersyjnych prezentacji dotyczyła PR-u wojennego. „Skutkiem działań biznesowych z zastosowaniem PR-u w promocji polityków, przedsiębiorstw są pieniądze lub stanowisko – twierdzi autor referatu, Sebastian Chachołek z grupy PRC – a efektem końcowym PR-u wojennego jest akceptacja przez społeczeństwo działań militarnych, czego skutkiem jest śmierć.” Wystąpienie wywołało ogromną dyskusję na temat cienkiej granicy między etycznymi i nieetycznymi działaniami współczesnych specjalistów od wizerunku, a zwłaszcza utrwalonego w społeczeństwie pojęcia czarny PR.


Płk dr Dariusz Kryszk, słusznie zauważył, że „istotą PR-u jest współpraca, wymiana informacji, komunikacja”, a błędnie utrwalony termin „cz… PR” to „walka, niszczenie wizerunku firmy, czy instytucji”. Jego zdaniem „jeżeli PR-owiec definiuje kogoś jako przeciwnika, wroga to już wtedy kończy się public relations, a zaczyna walka informacyjna. Używane są wówczas nieetyczne metody, takie jak: manipulacja, kłamstwo, dezinformacja, oczernianie”.


Doroczne spotkanie było także wyśmienitą okazją do świętowania kolejnego milowego kroku w stronę traktowania public relations na równi z innymi specjalnościami oferowanymi na polskich uczelniach.  


Waldemar Rydzak, pierwszy polski doktor habilitowany public relations z nadzieją patrzy w przyszłość podkreślając, iż „najbliższe 2 lata będą przełomowe dla kształcenia polskich PR-owców.” Jego zdaniem, dzięki coraz większej popularności tej specjalności i rosnącej świadomości nękanego przez trwający kryzys społeczeństwa „gwałtownie wzrośnie potrzeba na korzystanie z usług fachowców od PRu”.


Spotkanie nie byłoby możliwe bez zaangażowania dr Anny Adamus-Matuszyńskiej, dr Renaty Maćkowskiej oraz mgr Katarzyny Jasińskiej.


ANNA DZIEDZIC, NATALIA KRÓL

W wydaniu nr 130, wrzesień 2012 również

  1. PR FORUM 2012 W WIŚLE

    Rola nowych mediów
  2. W IMR ADVERTISING BY PR

    Jesienna dbałość - 18.09
  3. DALI, PICASSO, KLIMT, SCHIELE...

    Sztuka nowoczesna podbija świat - 20.09
  4. NOWY OBIEKT POŻĄDANIA

    Praca w urzędzie - 18.09
  5. MIESZKANIE DO WYNAJĘCIA

    Najlepsza lokalizacja w Białołęce
  6. ROŚNIE INFLACJA?

    Kupuj ziemię! - 14.09
  7. STUDIUJ TABLICĘ MENDELEJEWA

    Myśl, ryzykuj, a zysk cię zadziwi - 13.09
  8. FUNDACJA JA WISŁA

    Narew - 13.09
  9. BUDOWNICTWO ENERGETYCZNE

    140 mld złotych do podziału - 12.09
  10. ISP

    Ważny wyrok - 12.09
  11. INWESTYCJE W SZTUKĘ

    Świat stoi otworem - 11.09
  12. GALERIA SCHODY

    Beata Gralewska - do 15.09
  13. KAMPANIA "SPRAWDZONY DRÓB"

    Jakość dla zdrowia ma znaczenie - 6.09
  14. ZGADYWANIE PRZYSZŁOŚCI

    Eurogeddon — kiedy przyjdzie jego czas? - 6.09
  15. WSPÓŁCZESNA KONIECZNOŚĆ

    Jak przebrnąć przez projekt internetowy? (cz. 1) - 6.09
  16. OBNAŻANIE GŁUPOTY

    Kraj bez przyszłości - 6.09
  17. BIBLIOTEKA DECYDENTA

    Życie po Monte Cassino - 5.09
  18. 10 - 16.09. 2012 R.

    Warmia Mazury Senior Games
  19. I CO TERAZ?

    Przecena - 4.09
  20. NIEZŁA SZTUKA (2)

    Kabaret Starszych Panów nie umarł
  21. LEKTURY DECYDENTA

    Kulisy nabitego trzosu - 4.09
  22. ROPA RZĄDZI ŚWIATEM

    Polityczne huragany - 3.09
  23. WYSYCHA RZEKA MARKOWYCH WHISKY

    Czy grozi nam trzeźwość? - 3.09
  24. DECYDENT SNOBUJĄCY

    Piątek, 28.09 – Interpretacje
  25. SZTUKA MANIPULACJI

    Unik bierny i czynny - 2.09
  26. SIŁA POLITYKI

    Zaplątany w Europie - 28.09