9 czerwiec 2009
Będą pieniądze
O dofinansowanie z Funduszu Spójności będą mogły starać się projekty o dużej skali oddziaływania z dziedzin: gospodarki wodno – ściekowej, bezpieczeństwa przeciwpowodziowego, gospodarki odpadami, rekultywacji terenów zdegradowanych, poprawy jakości powietrza – pisze Grażyna Niesyto.
Fundusze Strukturalne i Fundusz Spójności
Po akcesji naszego kraju do struktur Unii Europejskiej, władze samorządowe będą mogły starać się o dofinansowanie swoich projektów między innymi ze środków Funduszy Strukturalnych, które są narzędziem finansowym unijnej polityki strukturalnej.
Istnieją obecnie cztery Fundusze Strukturalne (Rozporządzenie Rady 1260/99):
*
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (ang. ERDF),
* Europejski Fundusz Socjalny (ang. ESF),
* Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnych (ang. EAGGF, Guidance section), sekcja Orientacji,
* Instrument Finansowy Wspierania Rybołówstwa (ang. FIFG).
Z punktu widzenia władz samorządowych chcących zrealizować projekt budowlany z zakresu ochrony środowiska
znaczenie strategiczne ma najzasobniejszy z funduszy – Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.
Istnieje wiele kryteriów mających wpływ na uzyskanie wsparcia, ale podstawowym z nich jest przestrzeganie ogólnych zasad realizowania unijnej polityki strukturalnej:
1. zasada subsydiarności (pomocniczości)
– wspierane z wyższego poziomu są tylko te przedsięwzięcia, które ze względu na zakres nie są możliwe do zrealizowania na niższym poziomie zarządzania,
2. zasada koncentracji
– wynika z niej, że środki płynące z Unii Europejskiej nie powinny ulegać rozproszeniu, ale być koncentrowane w miejscach problematycznych (region, sektor),
3. zasada partnerstwa
–
partnerstwo pionowe oznacza współpracę pomiędzy kolejnymi szczeblami zarządzania polityką strukturalną, (KE – kraj członkowski – władze regionalne – władze lokalne); partnerstwo poziome polega na współpracy pomiędzy partnerami na danym szczeblu np. regionu (m.in. władze samorządowe – wojewoda – regionalne stowarzyszenia przedsiębiorców – ośrodki naukowe) i jest istotne zarówno w fazie planowania jak i realizacji polityki regionalnej/lokalnej oraz poszczególnych projektów,
4. zasada dodatkowości (współfinansowania)
– oznacza, że dofinansowanie z Unii Europejskiej ma uzupełniać fundusze ze środków krajowych, nie może więc ich zastępować.
Wszystkie polskie województwa zostaną objęte “Celem 1” unijnej polityki strukturalnej, który dotyczy regionów pozostających na niższym poziomie rozwoju ekonomicznego – PKB w regionie na mieszkańca na poziomie poniżej 75 proc. średniej unijnej.
Dodatkowym narzędziem finansowym polityki strukturalnej jest Fundusz Spójności (ang. CF) – zwany też Funduszem Kohezji (Rozporządzenie Rady 1264/99). Jego przeznaczeniem jest wspieranie inwestycji mogących przyczynić się do rozwiązania problemów infrastrukturalnych w skali całego kraju z zakresu transportu oraz ochrony środowiska. Fundusz Spójności ma za zadanie zmniejszać różnicę pomiędzy poszczególnymi krajami unijnymi. Warunkiem objęcia danego kraju pomocą w ramach Funduszu Spójności j
est PKB kraju na mieszkańca poniżej 90 proc. średniej unijnej.
Kraj, który chce wykorzystywać środki funduszy unijnych jest zobowiązany do przedstawienia Komisji Europejskiej kompletu dokumentów programowych, które opisują ramy i systemy wykorzystywania środków strukturalnych. Dokumenty takie są opracowywane na każdy 7-letni okres programowania budżetu unijnego – w tej chwili są to lata 2000–2006. Obecne rozszerzenie Unii Europejskiej planowane jest w środku tego okresu, dlatego też opracowywane dokumenty d
otyczą czasu maj 2004 – grudzień 2006.
Polska przedłożyła już Komisji Europejskiej:
a) Narodowy Plan Rozwoju na lata 2004-2006 (ang. NDP), na podstawie którego negocjowane będą Podstawy Wsparcia Wspólnoty (ang. CSF), b) 5 Sektorowych Programów Operacyjnych
– SPO: “Wzrost Konkurencyjności Gospodarki” (ERDF), “Rozwój Zasobów Ludzkich”(ESF), “Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich” (EAGGF), “Rybołówstwo i Przetwórstwo Ryb” (FIFG), “Transport – Gospodarka Morska” (ERDF), c) Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego – ZPORR (ESF, ERDF), d) Strategię Wykorzystania Funduszu Spójności na lata 2004-2006 (CF), e) Program Operacyjny Pomoc Techniczna (ERDF).
Obecnie trwają prace nad Uzupełnieniami Programów (ang. PC) Operacyjnych, które będą określać m.in. szczegółowe zasady wdrażania priorytetów, w tym rodzaje inwestycji, jakie będą mogły starać się o dofinansowanie oraz listy rodzajów beneficjentów. Dokumenty te mają zostać przesłane do Komisji Europejskiej pod
koniec marca 2003 r.
Inwestycje z zakresu ochrony środowiska
realizowane przez władze samorządowe.
Planowane możliwości udzielenia wsparcia
Władze samorządowe chcące przeprowadzić inwestycje budowlane z zakresu ochrony środowiska będą mogły starać się o wsparcie przedsięwzięcia z środków Funduszu Spójności (ang. CF) oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (ang. ERDF), w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).
O dofinansowanie z Funduszu Spójności będą mogły starać się projekty o dużej skali oddziaływania z dziedzin: gospodarki wodno – ściekowej, bezpieczeństwa przeciwpowodziowego, gospodarki odpadami,
rekultywacji terenów zdegradowanych, poprawy jakości powietrza.
Minimalna wartość takiego projektu musi wynosić 10 mln euro, a wysokość uzyskanego wsparcia może sięgać 85 proc. kosztów kwalifikowanych. Fundusz może dofinansować m.in. zakup ziemi pod inwestycje oraz, w ramach pomocy technicznej, koszty przygotowania niektórych opracowań i analiz załączanych do wniosku
szczegółowego.
Wnioski wstępne w odpowiednim formacie powinny być kierowane do Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. System wdrażania będzie zbliżony do obowiązującego przy funduszu przedakcesyjnym ISPA.
Wyboru przedsięwzięć do dofinansowania dokonuje Komitet Zarządzający przy Komisji Europejskiej. Wcześniej wnioski będą oceniane wieloetapowo na poziomie krajowym, a wybrane propozycje będą przedstawiane pod obrady Komitetu Zarządzającego przez Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, które pełnić będzie rolę instytucji zarządzającej Funduszem Spójności w Polsce. Wnioski, które nie uzyskają wsparcia w czasie do 2006 roku, będą mogły starać się o dofinansowanie w następnym okresie programowania 2007-2013.
Projekty, które z
e względu na mniejszy zakres oddziaływania i/lub niższe koszty nie kwalifikują się do dofinansowania z środków Funduszu Spójności będą mogły starać się o wsparcie z środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, zarówno w obecnym, jak i następnych okresach programowania. Dofinansowanie dla samorządów z tych środków przewidziane jest w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006 (ZPORR).
Propozycje projektów przygotowane w formie standardowego wniosku aplikacyjne
go ERDF będzie można składać do tworzonego w Urzędzie Marszałkowskim Sekretariatu Regionalnego Komitetu Sterującego, powinny one również zostać wprowadzone do Internetowego Systemu Kart Ewidencji Projektów (http://isekp.mg.gov.pl) prowadzonego przez Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej. Na podstawie rekomendacji Regionalnego Komitetu Sterującego Zarząd Województwa będzie podejmował decyzję o wyborze projektów z określoną kwotą dofinansowania. Wybrane projekty będą przekazywane do Urzędu Wojewódzkiego, który będzie podpisywał (po formalnej ocenie zgodności projektów z zapisami ZPORR oraz Uzupełnienia Programu, wydanej przez Instytucję Zarządzającą ZPORR) umowy finansowe z beneficjentami końcowymi. Wsparcie dla samorządów będzie mogło osiągać poziom 80 proc. kosztów kwalifikowanych.
W ramach priorytetu 1 ZPORR – rozbudowy i modernizacji infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów oraz infrastruktura ochrony środowiska – przewidywane jest wsparcie w dziedzinach: sieci wodociągowe i kanalizacyjne, uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków, zagospodarowanie odpadów, poprawa jakości powietrza, zapobieganie powodziom, wsparcie zarządzania ochroną środowiska, wykorzystanie odnawialnych źródeł ene
rgii.
Preferowane będą projekty infrastrukturalne o wartości powyżej 1 lub 2 mln euro (w zależności od dziedziny), pozostałe projekty powinny mieć wartość co najmniej 0,5 mln euro. Za priorytetowe będą uznawane projekty umożliwiające uzupełnienie częściowo istniejącej sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej, realizowane wspólnie przez więcej niż jedną jednostkę samorządową, komplementarne do innych projektów inwestycyjnych realizowanych na obszarze, którego dotyczy projekt oraz realizowane na obszarach cenn
ych przyrodniczo.
W ramach priorytetu 2 ZPORR – rozwoju lokalnego oraz infrastruktury lokalnej – przewidywane jest wsparcie dla projektów z zakresu m.in.:
gospodarki wodno-ściekowej, w tym zbiorników wodnych zwiększających lokalny potencjał rozwoju, gospoda
rki odpadami na obszarach małych miast i wsi, likwidacji “dzikich” składowisk, pozyskiwania energii poprzez tworzenie lokalnych systemów odnawialnych źródeł energii (energia słoneczna, energia wiatrowa, wodna, energia organiczna-biomasa).
O dofinansowanie
w ramach tego priorytetu będą mogły się starać gminy miejskie, gminy wiejskie oraz gminy miejsko-wiejskie (z wyłączeniem miast powyżej 15 tys. mieszkańców) występujące z projektami o wartości poniżej 2 mln euro.
GRAŻYNA NIESYTO
Dyrektor
Departamentu Integracji Europejskiej
Ministerstwo Środowiska
Dokumenty i informacje dostępne są m.in. na stronach internetowych Ministerstwa Środowiska:
www.mos.gov.pl
NIEUCZESANE REFLEKSJE
Krajobraz przed bitwą
Wiatrak przesłuchań, podejrzeń, doniesień, gadatliwości, prezentowania niegodziwości kręcił się w szalonym tempie. W międzyczasie były „niedźwiadki”, siarczyste pocałunki, pierwszy szereg na fetach - pisze Andrzej Will. więcej...