Established 1999

UCHWAŁA SEJMU

24/05/2009

Zmiany w regulaminie

Zmiany w Sejmie istotne dla osób parających się działalnością lobbingową.


Uchwała


Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
z dnia 7 stycznia 2003 r.
w sprawie zmiany Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej



Art. 1.


W uchwale Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor polski z 2002 r. Nr 23, poz. 398) wprowadza się następujące zmiany::




  1. w art. 34 w ust. 2 w pkt. 7 kropkę zastępuje się przecinkiem oraz dodaje się punkty 8-11 w brzmieniu:


    “8) zawierać oświadczenie, czy projekt powoduje lub może powodować, bezpośrednio lub pośrednio, korzyści majątkowe albo skutki finansowe dla indywidualnie określonych osób fizycznych lub osób prawnych; nie dotyczy to sytuacji, gdy korzyść majątkową odnosi lub może odnieść wyłącznie Skarb Państwa lub państwowa lub komunalna osoba prawna,


    9) zawierać informację, czy w związku z projektem do wnioskodawcy kierowane były petycje, wnioski lub skargi, na rzecz osób, których dotyczą korzyści majątkowe lub skutki finansowe, a jeśli tak, należy w uzasadnieniu wskazać te osoby,


    10) zawierać informację o ewentualnym zleceniu przygotowania projektu podmiotowi zewnętrznemu, jeśli tak, należy wskazać ten podmiot,


    11) zawierać informację, czy w związku z opracowaniem projektu korzystano z opinii zewnętrznych ekspertów, z ich wskazaniem, jeśli byli powołani,”;




  2. po art. 42 dodaje się art. 42a w brzmieniu:


    “Art. 42a. 1. W posiedzeniach komisji i podkomisji nie powinny uczestniczyć osoby ani przedstawiciele osób, co do których rozpatrywany projekt powodować może korzyści majątkowe lub skutki finansowe, od osób tych można przyjąć jedynie pisemne stanowiska.


    2. Komisje i podkomisje nie powinny korzystać z opinii ekspertów, którzy pozostają w stosunku zależności od osób, o których mowa w ust. 1 albo od podmiotów z nimi konkurujących.


    3. W miarę możliwości należy unikać powoływania ekspertów, którzy uprzednio wyrazili swoje stanowisko w kwestiach będących przedmiotem wątpliwości lub kontrowersji.”;




  3. w art. 172 w ust. 1 w pkt. 3 kropkę zastępuje się przecinkiem oraz dodaje się pkt. 4 w brzmieniu:



“4) dostępność do publicznej wiadomości rozpatrywanych projektów ustaw oraz druków sejmowych, opinii, ekspertyz, protokołów, stenogramów, biuletynów i innych dokumentów związanych z rozpatrywaniem projektów ustaw i dokumentowaniem prac Sejmu, z wyłączeniem dokumentów związanych z posiedzeniami Sejmu, co do których wprowadzono tajność oraz związanych z zamkniętymi posiedzeniami komisji.”.



Art. 2.


Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.



Od Redakcji DECYDENTA – uzasadnienie powyższego projektu uchwały drukujemy w numerze 1/2003 (styczeń) DECYDENTA na str. 23 (wydanie drukowane na papierze).

W wydaniu 41, styczeń 2003 również

  1. ALTERNATYWY

    Szopka polska
  2. NIEUCZESANE REFLEKSJE

    Z kolan, panowie
  3. NIERUCHOMOŚCI

    Rewitalizacja, czyli...
  4. PRYWATNI KONTRA USTAWA

    Rodzi się potworek
  5. POLSKA - EUROPA WSCHODNIA (cz. 2)

    Ściana wschodnia
  6. UCHWAŁA SEJMU

    Zmiany w regulaminie
  7. REGULAMIN SEJMU

    PSL ogranicza lobbing
  8. TROSKI PRZEDSIĘBIORCY

    Robaczywe jabłko
  9. ARCHIWUM KORESPONDENTA

    Lobbing w Chinach a córka Passenta
  10. PUNKTY WIDZENIA

    Ludzie wybrali
  11. AMERYKANIE W POLSCE

    Unijne obawy
  12. PUNKTY WIDZENIA

    Władza prawdziwa
  13. TEORIA LOBBINGU (cz. 2)

    Etyka i honor
  14. OD REDAKTORA

    Nie ograniczać
  15. POLSKA HISTORIA LOBBINGU

    Byłem lobbystą
  16. SZTUKA MANIPULACJI

    Sugerowanie zachowań
  17. PRAKTYKA LOBBINGU (cz. 3)

    Polska specyfika
  18. DECYZJE I ETYKA

    UEtyka
  19. PROJEKT USTAWY LOBBINGOWEJ

    Zarzuty środowiska lobbystów
  20. INFORMATYKA

    Na szarym końcu