Established 1999

PROFESJONALNI LOBBYŚCI

28 maj 2008

Rejestracja i obowiązki

Na podstawie wydanego potwierdzenia o dokonaniu wpisu osoba wpisana do rejestru otrzymuje identyfikator różniący się kształtem i kolorem od pozostałych, dający prawo wstępu na teren Sejmu i Senatu, z datą ważności 12 miesięcy od dnia jej wydania. Osoby wymienione w rejestrze w kontaktach z przedstawicielami Sejmu i Senatu obowiązane są przedstawiać w sposób jawny posłom, senatorom, ich pracownikom oraz urzędnikom Sejmu i Senatu podmioty jakie reprezentują i zakres tematyczny, w którym będą prowadzone ich działania lobbingowe.


Propozycja dotycząca
rejestracji i obowiązków
związanych z działalnością lobbingową.
(opracowanie na podstawie regulacji obowiązujących
w Parlamencie Europejskim)



W Parlamencie Europejskim obowiązuje zasada rejestracji lobbystów i grup interesów, i stosowania się tychże do “Zasad Kodeksu Postępowania”. Cała procedura jest zawarta w Regulaminie Parlamentu Europejskiego. Z punktu widzenia potrzeby stworzenia ustawy o działalności lobbingowej należy rozważyć na tym etapie czy nie byłoby wystarczającym rozwiązaniem wprowadzenie tych nowelizacji do Regulaminu Sejmu. Pozwoli to z jednej strony na ruch “do przodu”, a z drugiej na spokojne procesowanie i prace nad zapisami propozycji związanych z działalnością lobbingową, a dotyczącymi przejrzystości procedur legislacyjnych.


Regulamin Sejmu mógłby więc być uzupełniony o rozdział dotyczący rejestracji i obowiązków lobbystów według następującego schematu:


Art. 1


Rejestr


1. Marszałek Sejmu (Kancelaria Sejmu) prowadzi rejestr osób i podmiotów, dla których z tytułu wykonywanej działalności konieczny jest częsty dostęp do Posłów i Senatorów w celu dostarczania informacji posłom (i senatorom) w ramach ich mandatu parlamentarnego, w interesie własnym lub osób trzecich.


2. Dane ujęte w rejestrze obejmują:
a) imię i nazwisko oraz adres osoby, jego firmy lub organizacji jaką reprezentuje,
b) dane identyfikacyjne instytucji, organizacji, które reprezentuje,


c) zakres tematyczny (według kompetencji poszczególnych Komisji Parlamentarnych), który jest przedmiotem zainteresowania ze strony osoby, firmy rejestrującej się.
3. Kancelaria Sejmu określi sposób prowadzenia rejestru oraz sposób i tryb zgłaszania danych do rejestru, dokonywania zmian i aktualizacji wpisów w rejestrze, a także ustali wzory formularzy rejestrowych, wzoru po
twierdzenia dokonania wpisu do rejestru, tryb wydawania potwierdzeń dokonania wpisu, a także rodzaj i formę przepustek dla osób rejestrujących się.


4. Kancelaria Sejmu określi sposób udostępniania danych z rejestru organom Sejmu i Senatu, pozostałym organom Państwowym.



 Art. 2


Prawa i obowiązki lobbystów



1. Na podstawie wydanego potwierdzenia o dokonaniu wpisu osoba wpisana do rejestru otrzymuje identyfikator różniący się kształtem i kolorem od pozostałych, dający prawo wstępu na teren Sejmu i Senatu, z datą ważności 12 miesięcy od dnia jej wydania.


2. Ważność identyfikatorów jest przedłużana, jeżeli ich posiadacze spełniają obowiązki określone w art. 1.


3. Zastrzeżenia zgłoszone przez posła, senatora, pracowników Sejmu i Senatu co do działalności przedstawiciela lub podmiotu są przekazywane Kancelarii Sejmu, która w trybie określonym w art. 1 ust 3 i 4 rozpatruje sprawę i może orzec o utrzymaniu lub odebraniu identyfikatora.


4. Identyfikatory nie uprawniają w żadnym wypadku ich posiadaczy do uczestnictwa w posiedzeniach plenarnych Sejmu i Senatu.


5. W zamian za dokonanie wpisu do rejestru osoby/podmioty rejestrowane zobowiązane są stosować się do kodeksu postępowania stanowiącego załącznik do Regulaminu Sejmu.



Kodeks postępowania


1.   Osoby wymienione w rejestrze, o którym mowa w art. 1, w kontaktach z przedstawicielami Sejmu i Senatu obowiązane są:


a)   przestrzegać postanowień art. 1 Regulaminu oraz niniejszego załącznika,


b)   przedstawiać w sposób jawny posłom, senatorom, ich pracownikom oraz urzędnikom Sejmu i Senatu podmioty jakie reprezentują i zakres tematyczny, w którym będą prowadzone ich działania lobbingowe,


c)   wystrzegać się wszelkich kroków mających na celu nieuczciwe pozyskanie informacji,


d)   nie dystrybuować w celach zarobkowych wśród osób trzecich kopii dokumentów otrzymanych w parlamencie,


e)   dla wykluczenia ewentualnego konfliktu interesów uzyskać wcześniejszą zgodę zainteresowanego/ych posła/posłów co do wszelkich stosunków umownych z asystentami lub co do zatrudnienia asystentów oraz upewnić się, że fakty te zostały zgłoszone do rejestru.


2.   Jakiekolwiek uchybienie postanowieniom niniejszego kodeksu postępowania może skutkować odebraniem identyfikatora zainteresowanym osobom oraz, w razie potrzeby, także ich przedsiębiorstwu, a także stosownym wpisem do rejestru aż do wykreślenia z rejestru włącznie.


Stowarzyszenie Profesjonalnych Lobbystów w Polsce

W wydaniu 63, kwiecień-maj 2005 również

  1. SZTUKA MANIPULACJI

    Obietnice
  2. LOBBING PKP W UNII EUROPEJSKIEJ

    Tworzenie prawa
  3. WARSZAWSKIE ŁAZIENKI

    Miejsce zaklęte
  4. PROFESJONALNI LOBBYŚCI

    Rejestracja i obowiązki
  5. DECYZJE I ETYKA

    Słowa i czyny
  6. BIBLIOTEKA DECYDENTA

    Oswajanie lobbingu
  7. WARSZAWA

    Moje miasto