SOPOT 26-28.09.2012
Europejskie Forum Nowych Idei
Zbigniew Brzeziński, Benjamin Barber, Michaił Gorbaczow, Günter Verheugen, Bernard-Henry Lévy gośćmi sopockiej konferencji „Lider czy statysta? Europa w wielobiegunowym świecie. więcej...
Kto nie lobbuje – nie istnieje. Zgodnego z prawem rzecznictwa interesów uczymy się w przyspieszonym tempie w polityce wewnętrznej i zagraniczej. Nauka postępuje stosunkowo wolno.
Może z powodu ogromu materiału do przerobienia. Szkoda tylko, że – jak zwykle – Polak uczy się na własnych błędach.
Dwadzieścia lat temu nie istniały polskie podręczniki do nauki lobbingu. Prekursorskie dzieło ukazało się dopiero w 2000 roku. Autorami tego kompendium wiedzy są: Małgorzata Molęda-Zdziech, Urszula Kurczewska i Krzysztof Jasiecki. Tytuł ich pracy: „Lobbing. Sztuka skutecznego wywierania wpływu”. Trójka autorów, niegdyś stałych współpracowników drukowanych wydań DECYDENTA, jest dzisiaj autorytetami w tej dziedzinie. Bada lobbing i opisuje zjawisko w Polsce i Unii Europejskiej.
Niedawno ukazała się najnowsza książka dr Urszuli Kurczewskiej „Lobbing i grupy interesu w Unii Europejskiej”, wydana przez Wydawnictwo Naukowe PWN.
Osiem lat członkostwa Polski w Unii pozwoliło naszym eurodeputowanym zrozumieć mechanizmy podejmowania decyzji europejskich, ale wśród polskich polityków, nie tylko tych aspirujących do salonów brukselsko-strasburskich, ta wiedza jawi się jako znikoma, jeśli nie żadna. Stąd tak cenna jest publikacja Urszuli Kurczewskiej, oparta na wieloletnim przyglądaniu się i analizowaniu lobbingu w Unii.
W coraz bardziej skomplikowanym i zglobalizowanym świecie niezwykle ważne jest orientowanie się w kulisach procesów decyzyjnych w Brukseli. Antyszambrowanie ma bowiem bezpośrednie przełożenie na ustawodawstwo narodowe. W ostatnich latach UE stała się areną eksplozji aktywności lobbingowej i znacząco wzrosła liczba grup interesu.
Głównym zjawiskiem zaobserwowanym i zbadanym przez dr Kurczewską jest postepujący proces konsolidacji, czyli stabilizacji i umacniania się systemu zapośredniczenia interesów grupowych.
Najważniejsze elementy procesu konsolidacji unijnego systemu zapośredniczenia interesów to przede wszystkim: dość szeroka mobilizacja społeczna i powstanie dużej liczby różnych form współpracy między interesariuszami a instytucjami UE, ukształtowanie mniej i bardziej sformalizowanych „scieżek dostępu” i systemu „wymiany zasobów”, utrwalenie się zasad i reguł reprezentacji i agregacji interesów, ujawnienie się specyficznego charakteru tego systemu, a także postępująca jego instytucjonalizacja.
Książka „Lobbing i grupy interesu w Unii Europejskiej” pokazuje, jak wraz z rozwojem procesów integracyjnych owe grupy stały się ważnym elementem mechanizmu podejmowania decyzji w UE. Rola interesariuszy nie ogranicza się jedynie do forsowania swojego stanowiska. Ich działalność sprzyja reformowaniu gospodarki europejskiej, jest szansą na uwzględnienie przez decydentów opinii jak najszerszych grup społecznych i narzędziem rozwiązywania konfliktów interesu.
Głównym celem książki jest przybliżenie teorii i praktyki grup interesu i ich aktywności lobbingowej w ramach Unii Europejskiej.
COMPANIES ON CLIMATE CHANGE
Publikacja „Companies on Climate Change” stanowi podsumowanie międzynarodowej konferencji „Przedsiębiortswa wobec zmian klimatu”, organizowanej przez SGH we współpracy z Centre d’Etudes et de Recherches Administratives et Politiques (CERAP) z Uniwersytetu Paris XIII przy wsparciu Ambasady Francuskiej w Warszawie w kwietniu 2011 roku.
Powstała w oparciu o zaktualizowane wystąpienia konferencyjne, a nad jej redakcją czuwali dr Catherine Collard-Fabregoule i dr Maciej Cygler. Książka została wydana przez Oficynę Wydawniczą SGH, dzięki wsparciu i zaangażowaniu SGH, pani Corinne Baylac, attaché ds. współpracy naukowej z Ambasady Francji i CERAP z Uniwersytetu Paris XIII i jest dystrybuowana bezpłatnie.
Problematyka pracy zyskuje na wadze i znaczeniu, dlatego zachęcamy do krytycznej lektury.
Zainteresowanych otrzymaniem książki, prosimy o kontakt bezpośredni z panią Elżbietą Włodyką, kierownikiem Biura Kolegium Gospodarki Światowej – elaw@sgh.waw.pl
Zachęcamy do lektury i życzymy inspiracji do pracy badawczej!
I.Bergel, M. Cygler, M. Molęda-Zdziech
PUBLIC RELATIONS
IX PR Forum w Wiśle
W dniach 17-19 września br. w Wiśle po raz dziewiąty odbędzie się ogólnopolskie spotkanie teoretyków i praktyków public relations. Organizaotrem jest Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach. Zapraszamy. więcej...