Established 1999

BIBLIOTEKA DECYDENTA

12/05/2012

Lobbing w UE - 12.05

Kto nie lobbuje – nie istnieje. Zgodnego z prawem rzecznictwa interesów uczymy się w przyspieszonym tempie w polityce wewnętrznej i zagraniczej. Nauka postępuje stosunkowo wolno.

Może z powodu ogromu materiału do przerobienia. Szkoda tylko, że – jak zwykle – Polak uczy się na własnych błędach.

Dwadzieścia lat temu nie istniały polskie podręczniki do nauki lobbingu. Prekursorskie dzieło ukazało się dopiero w 2000 roku. Autorami tego kompendium wiedzy są: Małgorzata Molęda-Zdziech, Urszula Kurczewska i Krzysztof Jasiecki. Tytuł ich pracy: „Lobbing. Sztuka skutecznego wywierania wpływu”. Trójka autorów, niegdyś stałych współpracowników drukowanych wydań DECYDENTA, jest dzisiaj autorytetami w tej dziedzinie. Bada lobbing i opisuje zjawisko w Polsce i Unii Europejskiej.


Niedawno ukazała się najnowsza książka dr Urszuli Kurczewskiej „Lobbing i grupy interesu w Unii Europejskiej”, wydana przez Wydawnictwo Naukowe PWN.


Osiem lat członkostwa Polski w Unii pozwoliło naszym eurodeputowanym zrozumieć mechanizmy podejmowania decyzji europejskich, ale wśród polskich polityków, nie tylko tych aspirujących do salonów brukselsko-strasburskich, ta wiedza jawi się jako znikoma, jeśli nie żadna. Stąd tak cenna jest publikacja Urszuli Kurczewskiej, oparta na wieloletnim przyglądaniu się i analizowaniu lobbingu w Unii.


W coraz bardziej skomplikowanym i zglobalizowanym świecie niezwykle ważne jest orientowanie się w kulisach procesów decyzyjnych w Brukseli. Antyszambrowanie ma bowiem bezpośrednie przełożenie na ustawodawstwo narodowe. W ostatnich latach UE stała się areną eksplozji aktywności lobbingowej i znacząco wzrosła liczba grup interesu.


Głównym zjawiskiem zaobserwowanym i zbadanym przez dr Kurczewską jest postepujący proces konsolidacji, czyli stabilizacji i umacniania się systemu zapośredniczenia interesów grupowych.


Najważniejsze elementy procesu konsolidacji unijnego systemu zapośredniczenia interesów to przede wszystkim: dość szeroka mobilizacja społeczna i powstanie dużej liczby różnych form współpracy między interesariuszami a instytucjami UE, ukształtowanie mniej i bardziej sformalizowanych „scieżek dostępu” i systemu „wymiany zasobów”, utrwalenie się zasad i reguł reprezentacji i agregacji interesów, ujawnienie się specyficznego charakteru tego systemu, a także postępująca jego instytucjonalizacja.


Książka „Lobbing i grupy interesu w Unii Europejskiej” pokazuje, jak wraz z rozwojem procesów integracyjnych owe grupy stały się ważnym elementem mechanizmu podejmowania decyzji w UE. Rola interesariuszy nie ogranicza się jedynie do forsowania swojego stanowiska. Ich działalność sprzyja reformowaniu gospodarki europejskiej, jest szansą na uwzględnienie przez decydentów opinii jak najszerszych grup społecznych i narzędziem rozwiązywania konfliktów interesu.


Głównym celem książki jest przybliżenie teorii i praktyki grup interesu i ich aktywności lobbingowej w ramach Unii Europejskiej.


COMPANIES ON CLIMATE CHANGE
 


Publikacja „Companies on Climate Change” stanowi podsumowanie międzynarodowej konferencji „Przedsiębiortswa wobec zmian klimatu”, organizowanej przez SGH we współpracy z Centre d’Etudes et de Recherches Administratives et Politiques (CERAP) z Uniwersytetu Paris XIII przy wsparciu Ambasady Francuskiej w Warszawie w kwietniu 2011 roku.


Powstała w oparciu o zaktualizowane wystąpienia konferencyjne, a nad jej redakcją czuwali dr Catherine Collard-Fabregoule i dr Maciej Cygler. Książka została wydana przez Oficynę Wydawniczą SGH, dzięki wsparciu i zaangażowaniu SGH, pani Corinne Baylac, attaché ds. współpracy naukowej z Ambasady Francji i CERAP z Uniwersytetu Paris XIII i jest dystrybuowana bezpłatnie.


Problematyka pracy zyskuje na wadze i znaczeniu, dlatego zachęcamy do krytycznej lektury.


Zainteresowanych otrzymaniem książki, prosimy o kontakt bezpośredni z panią Elżbietą Włodyką, kierownikiem Biura Kolegium Gospodarki Światowej – elaw@sgh.waw.pl




Zachęcamy do lektury i życzymy inspiracji do pracy badawczej!


I.Bergel, M. Cygler, M. Molęda-Zdziech









W wydaniu nr 126, maj 2012 również

  1. GRECKI SZANTAŻ

    Kto zyska na tańszej ropie?
  2. POLSKA Z INDONEZJĄ

    Guru z Archipelagu - 24.05
  3. GIEŁDA PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH

    400. debiut na NewConnect - 23.05
  4. PUBLIC RELATIONS

    IX PR Forum w Wiśle
  5. SOPOT 26-28.09.2012

    Europejskie Forum Nowych Idei
  6. KONFERENCJA W WARSZAWIE

    Rosja w dziurze - 21.05
  7. ZDROWIE DECYDENTA

    Zmagania z ośnieżonym kołnierzem - 21.05
  8. ŚNIADANIE W IMR

    Dwie twarze kobiecości
  9. INWESTOWANIE W KRYZYSIE

    Co mówi ulica? - 17.05
  10. IMR ADVERTISING BY PR

    Nowe nutrikosmetyki Colfarmu
  11. LEKTURY DECYDENTA

    Spóźnione "Millennium" - 13.05
  12. HISTORIA POLSKIEGO LOBBINGU W UE

    Batalia truskawkowa- 12.05
  13. BIBLIOTEKA DECYDENTA

    Lobbing w UE - 12.05
  14. FACEBOOK NA GIEŁDZIE

    Skąd taka olbrzymia wartość? - 9.05
  15. SENAT RP ZABIJA PRASĘ

    Czy jesteśmy czwartą władzą? - 8.05
  16. FRANCUZI WYBIERALI PREZYDENTA

    Komu zaszkodzi zwycięstwo Hollande`a? - 6.05
  17. ŻEGNAJ SZKOŁO!

    Kaganiec oświaty
  18. SIŁA POLITYKI

    Jak Chruszczow - 31.05
  19. I CO TERAZ?

    Blamaż w Białym Domu - 30.05
  20. DECYDENT SNOBUJĄCY

    Czwartek, 31.05 – Co ty wiesz o...?
  21. POLAK SIĘ LENI

    Fakty i mity - 2.05
  22. SZTUKA MANIPULACJI

    Katalog naciągaczy - 2.05