Established 1999

TAK KRAWIEC KRAJE...

27 styczeń 2010

Sztuka dzielenia

Główne źródło przychodów osiąganych przez Ministerstwo Skarbu Państwa w procesie prywatyzacji majątku państwowego stanowi prywatyzacja pośrednia, czyli kapitałowa – mówi Aldona Kamela Sowińska.


Z prof. ALDONĄ KAMELĄ SOWIŃSKĄ


podsekretarzem stanu
w Ministerstwie Skarbu Państwa


 rozmawia Michał Lipszyc


Dlaczego opracowanie i przyjęcie właściwego programu prywatyzacyjnego jest tak istotne dla polskiego rządu?


Prywatyzacja stanowi podstawę procesu transformacji i jest niezbędnym warunkiem właściwego funkcjonowania gospodarki rynkowej w Polsce. Zasadniczym jej celem jest zapewnienie Polsce szybkiego i wieloletniego wzrostu gospodarczego, z jednoczesnym przyspieszeniem tworzenia miejsc pracy, dającego podstawy do poprawy poziomu życia obywateli. Celem prywatyzacji jest więc zwiększenie zdolności adaptacyjnej podmiotów gospodarczych do reguł rynku, poprawa konkurencyjności i w rezultacie wzrost efektywności gospodarowania. Cele prywatyzacji mają nie tylko charakter ekonomiczny, ale również społeczny. Rząd podjął się rozwiązania problemów wynikających z zaspokojenia roszczeń o charakterze społecznym, np. rekompensaty, reprywatyzacja, wsparcie reformy ubezpieczeń społecznych. Rząd wielokrotnie podkreśla, że „podstawą gospodarki muszą być własność prywatna i mechanizmy rynkowe”. Takie założenie nabiera szczególnego znaczenia w warunkach zbliżającej się integracji Polski z Unią Europejską. Odpowiednie przygotowanie i skuteczne przeprowadzenie negocjacji w sprawie przyjęcia Polski do UE wiąże się m.in. z przeprowadzeniem i zakończeniem podstawowego zakresu procesu reprywatyzacji do czasu włączenia naszego kraju do struktur unijnych.


Czy wiadomo już, które przedsiębiorstwa będą sprywatyzowane w pierwszej kolejności?


Kontynuowana będzie prywatyzacja TP S.A., PLL LOT, KGHM „Polska Miedź” S.A., Polski Koncern Naftowy S.A. i PZU S.A.. Zakładamy, że tylko w 2000 r. proces prywatyzacji pośredniej zostanie rozpoczęty w ok. 90 spółkach, poprzez sprzedaż pierwszego pakietu akcji lub udziałów. Prywatyzacja obejmie przedsiębiorstwa i spółki prawie wszystkich sektorów. W sektorze energetycznym przewidujemy sprywatyzowanie w indywidualnym trybie ośmiu elektrociepłowni. W latach 2000-2001 skarb państwa zamierza zbyć większościowe pakiety akcji w spółkach przemysłu spirytusowego i w cukrowniach. Przygotowujemy też program prywatyzacji polskich uzdrowisk, który obejmie 26 spółek.


Czy polskich inwestorów będzie stać na wzięcie udziału w tak wielkich przedsięwzięciach?


Jest faktem, że w dużych prywatyzacjach krajowy inwestor nie jest dominujący. Jednak oprócz prywatyzacji kapitałowej, która jest „zarezerwowana” dla dużych spółek o silnym potencjale rynkowym, usługowym i znacznym udziale w rynku, mniejszym inwestorom oferuje się nabywanie majątku państwowego w trybie prywatyzacji bezpośredniej. Obejmuje ona przedsiębiorstwa państwowe, dla których organem założycielskim są wojewodowie. To wojewoda, który zna doskonale region, gospodarkę konkretnych przedsiębiorstw mu podległych, prowadzi prywatyzację. Na koniec 1999 r. w Polsce pod opieką wojewodów było 1133 przedsiębiorstw państwowych. Skarb państwa posiada akcje w 1796 spółkach, w tym 415 to jednoosobowe spółki skarbu państwa.


W jaki sposób wykorzystywane są pieniądze z prywatyzacji?


Główne źródło przychodów osiąganych przez Ministerstwo Skarbu Państwa w procesie prywatyzacji majątku państwowego stanowi prywatyzacja pośrednia, czyli kapitałowa. Przychody pochodzą w szczególności ze sprzedaży większych podmiotów gospodarczych, będących w dobrej kondycji ekonomicznej i cieszących się popytem inwestorów. Wykorzystanie przychodów z prywatyzacji majątku państwowego w br. oraz w najbliższych latach jest w znaczącym stopniu zdeterminowane potrzebą zabezpieczenia realizacji programów społecznych (w tym i reform ustrojowych) i koniecznością spełnienia zobowiązań państwa wobec obywateli, określonych w już przyjętych bądź projektowanych regulacjach ustawowych, a także bieżącymi potrzebami budżetu państwa – m.in. finansowanie deficytu budżetowego, spłata zadłużenia (zwłaszcza zagranicznego) – określanymi corocznie ustawą budżetową. Programem społecznym, którego sfinansowanie pochłonie gros środków pochodzących z prywatyzacji majątku państwowego, jest rozpoczęta w 1999 r, reforma systemu ubezpieczeń społecznych. Bardzo istotnym elementem reformy jest utworzenie kapitałowych funduszy emerytalnych. Drugim programem społecznych, całkowicie finansowanym środkami pochodzącymi z prywatyzacji, są rekompensaty dla pracowników sfery budżetowej oraz emerytów i rencistów za niepodwyższanie wynagrodzeń w 1991 r. i w 1992 r. oraz utratę niektórych podwyżek dodatków branżowych do emerytur i rent. Realizacja programu rozpoczęła się w br. Znaczna część majątku państwowego będzie przeznaczona także na kontynuację dotychczasowych form uwłaszczenia pracowników na podstawie ustawy z 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.


Kolejny istotny program – reprywatyzacji – nie ma jeszcze swojego ustawowego rozstrzygnięcia…


Przygotowany przez rząd projekt ustawy reprywatyzacyjnej, który jest obecnie przedmiotem prac Sejmu, przewiduje, że uprawnione osoby otrzymają zwrot mienia w naturze w tych przypadkach, gdzie jest to możliwe, lub przyznane zostaną im bony reprywatyzacyjne. Będzie można z nie nabywać nieruchomości z zasobów skarbu państwa (nieruchomości rolne, grunty zabudowane i przeznaczone pod zabudowę, akcje spółek skarbu państwa, przedsiębiorstwa). Zgodnie z uchwałą Rady Ministrów z 1993 r. kontynuowane jest tworzenie rezerw mienia skarbu państwa na cele reprywatyzacji w postaci 5 proc. akcji i udziałów w jednoosobowych spółkach skarbu państwa. Przybliżony szacunek wskazuje, że w latach 2000-2005 na cele reprywatyzacji należy przeznaczyć ponad 20 mld zł ze środków pochodzących z prywatyzacji mienia skarbu państwa.


Dziękuję za rozmowę.


 

W wydaniu 11-12, lipiec/sierpień 2000 również

  1. POTRZEBA REFLEKSJI

    Lider i czas
  2. DLACZEGO?

    Psychologiczne przesłanki zachowań wyborczych
  3. DOPING FARMAKOLOGICZNY

    Zawracanie Wisły kijem?
  4. DECYZJE I ETYKA

    Jak cię widzą, tak cię piszą
  5. SZTUKA MANIPULACJI

    Szkoda i krzywda
  6. ARCHIWUM KORESPONDENTA

    Ludzie Indyka usunęli słabości
  7. PUNKT WIDZENIA

    Miejsce dla jednego
  8. PUNKT WIDZENIA

    Zdrowi i sprawniejsi
  9. DWA KOŁA

    Organizacja wyścigów jest moją pasją
  10. TENIS

    Brak liderów
  11. TAK KRAWIEC KRAJE...

    Sztuka dzielenia
  12. OKIEM SOCJOLOGA

    Niezamierzone efekty działania
  13. MEANDRY SPORTU

    Wyczyn, pieniądze, polityka
  14. WIDZIANE Z WYSPY

    Innym tolerancja, władzy - posłuch
  15. Z SIEDZIBY UE

    Nieobecni nie mają racji
  16. W JEDNOŚCI SIŁA

    Społecznicy i ekolodzy
  17. W JEDNOŚCI SIŁA

    Społecznicy i ekolodzy
  18. WIĘCEJ ŚWIATŁA

    Nota za styl
  19. TECHNIKI LOBBINGU

    Grassroot lobbing, czyli poparcie na najniższym poziomie
  20. NIE TYLKO KARIERA

    Całe życie ze sportem