Established 1999

FUNDACJA NA RZECZ POLSKI

10/05/2009

Polak potrafi

Prezentacja firm w Wielkiej Księdze, i to w gronie najlepszych, może być wielka szansą marketingową w pozyskiwaniu rynków zbytu. W planach Fundacji Na Rzecz Polski jest pozyskanie do współpracy najwyższych władz państwowych.

Światem coraz silniej rządzi konkurencja i Polska przekonuje się o tym zjawisku coraz częściej. Zarówno wtedy, gdy zabiega o poparcie pomagające przystąpić do już istniejących wspólnot, jak i wówczas, gdy polskie miasto walczy o przyznanie prawa do organizacji światowej wystawy lub olimpiady. Podczas owych zabiegów budujemy argumenty “za”, kreślimy kolorowe plany, wysyłamy strojne delegacje lub na polskiej ziemi urządzamy festyn. Najczęściej pomysłów.


A gdzie konkrety ?


Czasem jurorzy otrzymują od nas pięknie wydane albumy z dużą dozą odległej historii. Dopiero od niedawna zaczynają się pojawiać opracowania pokazujące polskie osiągnięcia. Brakuje jednak wydawnictw pokazujących wkład Polaków w międzynarodową gospodarkę. Pokazujących polskie przedsiębiorstwa produkujące doskonałe wyroby sprzedawane za granicę. Czasem ukazują się opracowania grupujące życiorysy garstki zaledwie polskich ludzi biznesu.


Czas to zmienić i możliwie często publikować żywsze od roczników GUS-u almanachy liderów polskiej gospodarki.


Tego zadania podjęła się Fundacja na Rzecz Polski i rozpoczęła prace nad Wielką Księgą Polskiej Przedsiębiorczości. Tworzone obecnie fundamentalne wydawnictwo będzie zawierało zestawienie osiągnięć utytułowanych firm i ludzi nimi kierujących. Radzie Redakcyjnej chodzi o pokazanie firm nagrodzonych przez prezydenta RP, BCC, Fundację Teraz Polska, KIG, Polski Klub Biznesu, redakcje Rynków Zagranicznych, Pulsu Biznesu, Rzeczpospolitej, Malwy.


Nadrzędnym celem opisywanego tu przedsięwzięcia edytorskiego jest uświadomienie czytelnikom Wielkiej Księgi Polskiej Przedsiębiorczości – w kraju i za granicą – że mimo przeszkód tysiące firm tworzy dochód narodowy, zaś część z nich czyni to w sposób wybitny.



Na przykład kosmetyki i motoryzacja


Mało kto wie, że kosmetyki m.in. z AVON z Garwolina są wysyłane do 30 krajów, zaś kremy, żele, toniki i inne preparaty kosmetyczne ze znakiem Mincer Mona Lisa z podwarszawskich Michałowic są obecne na rynkach 20 krajów, również w USA i państwach WNP.


Mamy istotny wkład w europejską motoryzację. Do mercedesów, opli, volvo, BMW, fordów montuje się pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne z Oławy z Autoliv Polska. Z Praszki natomiast firma Visteon Poland (dawniej Zakłady Sprzętu Motoryzacyjnego) wysyła półosie, pompy wodne, elementy zawieszenia, układy hamulcowe do Fiata, Isuzu, Opla, Suzuki i francuskiego kombinatu PSA. Na celowniku znalazł się również Volkswagen.


To nie wszystko. Pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne rodem z Częstochowy z TRW Polska są montowane np. w alfach romeo i fordach. Od 22 lat Inter Groclin Auto z Wolsztyna wysyła w świat akcesoria i fotele samochodowe. Obecnie ma 12,5 proc. udział w produkcji poszyć skórzanych na rynku europejskim. Eksportuje do mitsubishi, mercedesów, volvo, renault czy audi – za 420 mln rocznie!


I wreszcie perła polskiej myśli technicznej: wynalazek Piotra Mężyka chroniony już ośmioma patentami. To projekt silnika spalinowego dwutłokowego M4+2. Na Politechnice Śląskiej już pracuje prototyp. Może być zasilany olejem rzepakowym, napędowym, ropą, benzyną, alkoholem, a obliczenia wskazują, że z jednego litra pojemności można będzie uzyskać moc 200 KM.


To tylko kilka przykładów osiągnięć polskiego przemysłu motoryzacyjnego, który zaledwie kilkanaście lat temu otrzymał szansę rozwoju – niestety, głównie w wydaniu eksportowym.


Podobne perełki udanego zbytu, nie tylko w kraju, możemy znaleźć w branży płytek ceramicznych, czy okien i drzwi. “Pinus” spod Opola polskie okna drewniane (ale wzór amerykański) sprzedaje i montuje w USA.



W jednym tonie


Takie osiągnięcia są zbierane i przygotowywane do wydania w jednym tomie formatu B4 i to w trzech różnych edycjach. Pierwsza ukaże się w nakładzie okazjonalnym 3 tys. egz., druga licząca 10 tys. egz. zostanie przekazana za granicę, trzecia jako nakład krajowy osiągnie wielkość 20 tys. egz.


Nakład okazjonalny otrzyma piękny papier, oprawę w skórę ze złoceniami i okazały format – będzie wręczany w formie upominków od polskich delegacji szczebla państwowego i resortowego udających się z wizytami zagranicznymi. Wydanie dla zagranicy – w dużo większym nakładzie – będzie przekazane polskim placówkom zagranicznym jako materiał informacyjny i za ich pośrednictwem kolportowane wśród tych wszystkich, którzy trafiają do owych placówek poszukując potrzebnych im kontaktów z Polską. Wydawnictwo to powinno być dostępne na rozmaitych targach i wystawach międzynarodowych na całym świecie. Część egzemplarzy ukaże się w języku angielskim.


Warto pamiętać, że prezentacja firm w Wielkiej Księdze, i to w gronie najlepszych, może być wielka szansą marketingową w pozyskiwaniu rynków zbytu.


W planach Fundacji Na Rzecz Polski jest pozyskanie do współpracy najwyższych władz państwowych. Zamierzeniem jest, by punktem kulminacyjnym promocji Wielkiej Księgi był uroczysty koncert w Sali Kongresowej połączony z prezentacją tej Księgi, z jednoczesnym otwarciem wystawy, na której bohaterowie Wielkiej Księgi będą prezentować swoje osiągnięcia. Przypuszczalny termin to kwiecień 2003 roku.


Być może uda się stworzyć tradycję, iż w I połowie każdego roku będzie się odbywała wystawa nagrodzonych w roku poprzednim. Powinna to być wystawa ruchoma, pokazywana w wielu miastach Polski i poza granicami.


ZARZĄD FUNDACJI



Fundacja Na Rzecz Polski, ul. Szumna 5, 04-514 Warszawa, tel. (22) 812 17 37,
(22) 812 15 29; e-mail:
fundacja@fnrp.org.pl



 

W wydaniu 39, listopad 2002 również

  1. ARCHIWUM KORESPONDENTA

    Lobbysta w imię Boga
  2. REENACTING

    Żywa historia dla wszystkich (2)
  3. PUNKTY WIDZENIA

    Imperatyw uczciwości
  4. PUNKTY WIDZENIA

    Rekord ilościowy
  5. POLSKA - EUROPA

    Lobby antyunijne atakuje
  6. NIERUCHOMOŚĆI - Promocja

    Czas transakcji
  7. POLITYKA I BIZNES

    List do prof. G. Kołodki
  8. UBEZPIECZENIA

    Zagrożenia i możliwości
  9. TROSKI PRZEDSIĘBIORCY

    Krowa na łańcuchu
  10. TYKAJĄCE USTAWY

    W Sejmie i w Senacie
  11. NIEUCZESANE REFLEKSJE

    Primum non nocere
  12. STOWARZYSZENIE COBATY

    Wspólne budowanie
  13. ALTERNATYWY

    Taki kraj...
  14. FUNDACJA NA RZECZ POLSKI

    Polak potrafi
  15. śRODOWISKO

    Ekopriorytety
  16. SZTUKA MANIPULACJI

    Sugestia
  17. DECYZJE I ETYKA

    Znaczenie kontekstu
  18. PRAKTYKA LOBBINGU (cz. 1)

    Kogo naśladować?
  19. POLITYKA ZAGRANICZNA

    Nie stanie się cud