Established 1999

Z KRAKOWA DO BRUKSELI

21 październik 2011

Lobbing integrujący

W dniach 12-13 maja br. W samym apogeum Jubileuszu 600-lecia odnowienia przez Władysława Jagiełłę (za kosztowności pozostawione przez królową Jadwigę) Akademii Krakowskiej, w gościnnych murach Instytutu Polonijnego Uniwersytetu Jagiellońskiego w Przegorzanach pod Krakowem, miała miejsce międzynarodowa konferencja PN. „Lobbing w procesie integracji Polski z Unią Europejską”.

DR HAB. TADEUSZ KOŁODZIEJ


 


Była to już trzecia konferencja zorganizowana przez Zakład Integracji Europejskiej wraz z Katedrą Europejską Jean Monet, której patronował prof. dr hab. Jerzy Buzek – prezes Rady Ministrów RP i jednocześnie przewodniczący Komitetu Integracji Europejskiej.


   Trzy konferencje układają się w logiczny ciąg. Pierwsza, poświęcona dostosowywaniu się polskich przedsiębiorstw do acquis communautaire  zakończyła się konkluzją, iż dostosowywanie się nie jest możliwe bez wydatnej pomocy ze strony Unii Europejskiej. Dlatego też druga konferencja poświęcona została pomocy Unii dla Polski. I znów konkluzja tej drugiej konferencji sugerowała temat trzeciej: co robić, aby pomoc była przyznawana w optymalnym wymiarze; jak Polska ma dbać o swoje obecne i przyszłe interesy związane z integracją. Dużo w tej materii zależy od władz centralnych i regionalnych oraz zespołu negocjacyjnego – jeszcze więcej od niewidzialnego nacisku i promowania swych interesów przez poszczególnych uczestników i beneficjentów integracji  – jednym słowem od lobbingu. Tym właśnie zagadnieniom poświęcona była trzecia konferencja.


   Dwudniowe obrady dotyczyły bardzo szerokiego spectrum zagadnień. Wprowadzeniem do debat było opracowanie powstałe w Departamencie Unii Europejskiej Ministerstwa Spraw Zagranicznych pt. „Projekt programu promocji i wsparcia negocjacji akcesyjnych Polski z Unią Europejską”, które ukazywało znaczenie, jakie przywiązuje nasza dyplomacja do tych zagadnień.  Współgrało z tym wystąpienie prof. Katarzyny Żukrowskiej (Szkoła Główna Handlowa), która zdecydowania zalecała wykorzystanie w polskiej działalności lobbingowej doświadczeń nagromadzonych podczas przyjmowania Polski do NATO.


   Następnym wystąpieniem w zakresie „wielkiej polityki” był wspólny referat Ali Hasan Bicaka i Wojciecha Forusińskiego, profesorów na Eastern Mediterranean University w Famaguście na Cyprze, pt. „Rozszerzenie Unii Europejskiej: na jakim etapie jest Turcja?”, którzy obszernie i z pierwszej ręki zapoznali nas z drogą Turcji do Unii Europejskiej.


   Kolejne wystąpienia dotyczyły technicznych aspektów lobbingu. Poświęcone temu były wystąpienia Krzysztofa Jasickiego z Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk pt. „Początki profesjonalnego lobbingu w Polsce”, Małgorzaty Molędy- Zdziech ze Szkoły Głównej Handlowej pt. „Lobbing w perspektywie komunikowania” oraz Jacka Trębeckiego z Akademii Ekonomicznej w Poznaniu pt. „Kontakty z mass mediami jako wspieranie działań lobbingowych”.


   Lobbing a polityka, wzajemne związki: to kolejny blok wystąpień. W sposób przekonywający prezentowali swe poglądy Jerzy Mikułowski-Pomorski z Akademii Ekonomicznej w Krakowie pt. „Lobbing na rzecz członkostwa w UE jako zadanie polskich mass mediów”, Zbigniew Rudnicki, również z krakowskiej AE, pt. „Integracja europejska w polityce informacyjnej rządu na tle uwarunkowań polskiej sceny politycznej”, Tadeusz Biernat z Instytutu Nauk Społecznych Akademii Górniczo-Hutniczej pt. „Lobbing: polityczna presja a strukturalne ograniczenia” oraz Aleksander Surdej z Akademii Ekonomicznej w Krakowie pt. „Ile Polska powinna zainwestować w lobbing”.


   Po wszechstronnym omówieniu różnorodnych techniczno-politycznych aspektów lobbingu przyszedł czas na bardziej wyspecjalizowane tematy: lobbing sektorowy, lobbing na płaszczyźnie krajowej i europejskiej. Wielce charakterystyczny był skład referentów oraz tematy wystąpień. Lobbing na płaszczyźnie kraju i w ujęciu sektorowym to domena polskich referentów. Zastanawiały wybrane przez autorów tematy wystąpień. Witold Michałek z Business Centre Club mówił  o lobbingu na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw, a Andrzej Muńko z Polskiej Akademii Nauk przedstawił „stanowisko i działania polskiego lobby hutniczego oraz UE w sprawie restrukturyzacji polskiego sektora stalowego”, Zdzisław Puślecki z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zajął się „grupami nacisku wobec perspektyw integracji polskiego rolnictwa z UE”, Katarzyna Tarnowska z AE w Krakowie wyjaśniła „role lobbingu rolniczego w kształtowaniu wspólnej polityki rolnej w UE”.


   Lobbing na płaszczyźnie europejskiej pozostaje dla nas ciągle teorią. Wystąpienie Urszuli Kurczewskiej z SGH pt. „Lobbing organizacji pracodawców w UE”, czy też Michała Łuszczaka, studenta z Uniwersytetu im. Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie, pt. „Biuro województw podlaskiego i lubelskiego w Brukseli jako przykład inicjatywy lobbingu regionalnego” były przykładem tzw. research desk.


   Jak naprawdę wygląda praktyczny lobbing w Unii Europejskiej czy też w stolicach unijnych mogliśmy dowiedzieć się słuchając referatów gości z zagranicy. Karl-Josef Baum , dyrektor wykonawczy hipermarketów METRO AG mówił o „polityce Unii i jej wpływie na struktury handlowe” oraz o „możliwościach kształtowania polityki przez przedsiębiorstwa handlu detalicznego”. Klaus-Heinrich Standke z Internationale Akademie Schloss Baruth z Berlina przedstawił „sposoby wpływania na instytucje europejskie”, a Dieter Birkenmaier, dyrektor w XXI Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej, mówił o „wadze lobbingu w Brukseli”.


Boris Cizelj ze Slovenian Business Research Association skoncentrował się na „reprezentacji interesów krajów kandydackich w Brukseli”, natomiast Marie-Pierre Faure z Ecole Superieure de Commarge de Chamery Savoir Technolac podała przykłady z własnego podwórka lobbingu na rzecz Europy Środkowej.


 


 


Dr hab. Tadeusz Kołodziej


Zakład Integracji Europejskiej


Uniwersytetu Jagiellońskiego


Katedra Europejska Jean Monet


Organizator konferencji


 


 


„DECYDENT” sprawował nad konferencją patronat medialny. Niektóre wystąpienia będziemy drukowali w kolejnych numerach pisma.

W wydaniu 10, czerwiec 2000 również

  1. Z KRAKOWA DO BRUKSELI

    Lobbing integrujący
  2. UWAGA! WYBORY

    Dlaczego głosujemy?
  3. ZNAKI CZASU

    Europa bez granic
  4. ARCHIWUM KORESPONDENTA

    Lobbing Busha w ONZ
  5. JACY JESTEŚMY

    Nieufni męczennicy, czyli ofiary niewybaczalnej krzywdy
  6. W SAMOOBRONIE

    Unia konsumentów
  7. WIDZIANE Z WYSPY

    "Czerwony Ken" czy "Obywatel Ken"?
  8. REGULACJE LOBBINGU

    Pro publico bono
  9. SEMANTYKA

    Lobby - nazwa grobem kwestii
  10. UMYSŁ LIDERA

    Być i mieć czyli najpierw charakter
  11. DECYZJE I ETYKA

    Rzecz o gwizdaniu
  12. SZTUKA MANIPULACJI

    Gra znaczonymi kartami
  13. BEZPIECZEŃSTWO

    Ciągła rywalizacja