Established 1999

Wydanie 7, marzec 2000

21 styczeń 2010
Odciśnij swój ślad

„Nie po to nas stworzono, byśmy byli członkami bezmyślnego stada, ale po to, żebyśmy wpływali na bieg naszego życia i historii” – napisała Adrianna Huffington. Każdy w jakimś sensie pragnie odcisnąć swój ślad. Idzie jednak o to, by ci, którzy ostatecznie wywierają wpływ na życie społeczeństwa byli ludźmi w najlepszy sposób wykorzystującymi tę szansę. Polityka i gospodarka wymagają, by kierowali nią ludzie z wizją przeszłości, charakterem budzącym zaufanie i dającym poczucie bezpieczeństwa, potrafiący inspirować i motywować do działania - pisze Iwona Majewska-Opiełka. więcej...

21 styczeń 2010
Potrzeby a realia

Międzynarodowy kapitał pełni rolę katalizatora w procesie rozszerzenia UE na Wschód i środowiska z nim związane są łącznikiem pomiędzy Polska a państwami zachodnimi. Niezależnie od pozytywnej roli w tym zakresie, silna pozycja inwestorów zagranicznych ogranicz jednak emancypację polskiego biznesu. Jego związki z firmami zagranicznymi są bowiem często silniejsze niż powiązania wewnątrz krajowych środowisk gospodarczych (np. prawie wszystkie duże polskie przedsiębiorstwa mają zagranicznych udziałowców) - pisze Krzysztof Jasiecki. więcej...

21 styczeń 2010
Wojna mediów

NATO zrzuciło 23 tysiące bomb i tylko 30 było źle naprowadzonych i nie uderzyło w wyznaczony cel. Stanowi to zaledwie ułamek procenta. Jest paradoksem, że im bardziej broń staje się precyzyjna, tym bardziej media i opinia publiczna są zaszokowane, kiedy coś źle pójdzie, jak to nieuchronnie bywa w działaniach wojennych. Skuteczność na poziomie 99,9 % w ogóle nie jest brana pod uwagę przez media, natomiast 0,1 % niepowodzenia staje się centralnym dramatem w konflikcie i miarą według której mierzy się skuteczność NATO, zarówno wojskową, jak i moralną - pisze Małgorzata Grzelec z Brukseli. więcej...

21 styczeń 2010
To ludzka rzecz, połączyć się

Bez niektórych fuzji z powodzeniem można by się obejść. Sprawiają wrażenie jakby były celem samym w sobie, pomyślanym tylko po to, by dyrektorzy dużych korporacji mogli stanąć na czele jeszcze większych. Odnosi się to np. do fuzji koncernów naftowych – British Petroleum (BP) z Atlantic Richfield Co. (Amoco) i Mobilu z Exxonem. Inne fuzje wymusza logika ekspansji. 15 lat temu nikt Wielkiej Brytanii nie słyszał o operatorze telefonii komórkowej Vodafone. Dziś jest to koncern, którego wartość rynkowa oceniana jest na 90 mld funtów z operacjami w 19 krajach. Vodafone chce być w awangardzie nowych usług internetowych dostępnych za pośrednictwem telefonii komórkowej. Inne fuzje wymuszają trudności, które nie są obce nawet największym potentatom na rynku - pisze Andrzej Świdlicki z Londynu. więcej...

21 styczeń 2010
Jak negocjować z Japończykami?

Japończycy myślą i działają długoterminowo, czego nie rozumieją ich europejscy czy amerykańscy kontrahenci. W Japonii nawet z pozoru łatwe przedsięwzięcia , takie jak wystawy czy występy artystów, realizowane są w perspektywie co najmniej roku, często dwóch. Tak w sferze biznesu jak i kultury, wszystko planowane jest z dużym wyprzedzeniem. Zbiera się dokładne informacje, aktualne dane, bada wszystkie szczegóły, wielokrotnie je analizuje. W Japonii zorganizowanie czegokolwiek ad hoc jest w zasadzie niemożliwe - pisze dr Elżbieta Potocka. więcej...

21 styczeń 2010
Kandydaci na sprzedaż

Na początku lat osiemdziesiątych na skutek rekomendacji Federalnej Komisji Wyborczej uznano za zgodne z prawem nieograniczone darowizny firm i korporacji. Postawiono tylko jeden warunek: pieniądze może otrzymać partia, a nie kandydat. Granica pomiędzy tym, co można zrobić za „miękkie pieniądze”, a co za indywidualne dotacje jest jednak bardzo płynna. Główna różnica polega na tym, że ogłoszenia finansowane z „miękkich” dolarów nie mogą np. otwarcie wskazywać kandydata na którego należy głosować, mogą natomiast zachwalać zalety partii kandydata lub krytykować program rywala - pisze Anna Rogozińska-Wickers z Nowego Jorku. więcej...

21 styczeń 2010
Podatek na rozwój analfabetyzmu

W przeprowadzonych cztery lata temu przez OECD badaniach rozumienia informacji (czyli tzw. analfabetyzmu funkcjonalnego) Polacy wypadli fatalnie. Ponad 70 proc. rodaków nie rozumie tabel, prostych tekstów, wykresów. W innych krajach (np. Niemcy, Szwecja, USA) jest to 32-44% ludności. Z ankiety przeprowadzonej przez Polskie Badania Czytelnictwa wynika, że w ub.r. tylko 37% dorosłych Polaków sięgało każdego dnia po gazetę. Dla porównania: w Niemczech, Szwecji, Finlandii, Norwegii, Holandii, Wielkiej Brytanii wskaźnik ten przekracza 75%. więcej...

27 maj 2008
Bez kompleksów

Niewątpliwą zaletę uprawiania działalności lobbingowej w ramach organizacji stanowi parasol ochronny roztaczany przez daną organizację. Wydaje się więc, że stworzenie odpowiedniej komórki w ramach struktury organizacji jest najlepszym rozwiązaniem. Najważniejszą sprawą jest przygotowywanie i szkolenie ludzi, kadry specjalistów w zakresie spraw europejskich. Ponadto, wielkie firmy powinny jak najszybciej znaleźć się tu, w Brukseli - mówi brukselski lobbysta Daniel Gueguen. więcej...

12 marzec 2008
Przykuty inwestor

W większości przypadków w Polsce potrzebny jest inwestor strategiczny. Dzisiejszy świat wymaga tego, by istniał właściciel, menedżer, który zna produkt, technologię, rynek. To umiejętność wyprodukowania konkurencyjnego towaru i ulokowania go na rynku światowym powoduje, że firma odnosi sukces, albo nie. Ponieważ Polska była przez wiele lat odizolowana od świata, polscy menedżerowie, inżynierowie pracowali na zupelnie innym poziomie nowoczesności i atrakcyjności wyrobów. Polski handel zagraniczny był bardzo mały. Strategiczny inwestor rozwiązuje te wszystkie problemy - mówi Stefan Lewandowski, prezes Izby Przemysłowo-Handlowej Inwestorów Zagranicznych w Polsce. więcej...