Established 1999

SUPERMARKETY METRO AG

14 październik 2010

Handel i integracja

Z RENATĄ JUSZKIEWICZ


rzeczniczką koncernu METRO AG


rozmawia Karol Jurasz


W jaki sposób możliwy jest do zażegnania konflikt pomiędzy centrami handlowymi a właścicielami małych sklepów?


We wszystkich rozwiniętych gospodarkach rynkowych super- i hipermarkety są trwałym elementem handlu i zapleczem rynku detalicznego. Konflikt pomiędzy hipermarketami a małymi sklepami osiedlowymi nie jest wyłącznie polską specyfiką. Handel to nie tylko centra handlowe czy też wielkie hipermarkety, ale również małe sklepy osiedlowe, sklepy w pasażach śródmiejskich czy też targowiska miejskie. Najlepszym sposobem jest łączenie się drobnych handlowców w silniejsze kapitałowo grupy. W Polsce jest jeszcze niewielka koncentracja handlu.


Rząd przyjął nowelizację ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym. Zgody na budowę wielkopowierzchniowych obiektów handlowych będą mogły nie wydać władze gminy, jeśli uznają, że bilans korzyści i strat (interes konsumentów, wpływ na lokalny rynek pracy, sieć handlową) będzie negatywny. Czy ten zapis w jakiś sposób dotknie Metro AG?


Wprowadzenie ograniczeń jest powszechnie stosowaną na świecie praktyką. Decydenci muszą wyważać decyzje i brać pod uwagę różne interesy. Strategia Metro AG zakłada rozwój sieci handlowej obejmującej cały kraj. Realizując swoje inwestycje, koncern działa zgodnie z prawem polskim. Placówki Metro AG zlokalizowane są na obrzeżach miast po to, aby nie zaburzały struktury handlu w centrach miast.


Metro AG istnieje na polskim rynku dopiero pięć lat, ale skala inwestycji koncernu pozostawia daleko w tyle inne sieci handlowe działające w Polsce. Jakie korzyści wynikają z tego tytułu dla monopolisty?


Realizując swoje inwestycje, koncern Metro AG aktywnie tworzy nowe miejsca pracy. W chwili obecnej w placówkach sieci Metro zatrudnionych jest łącznie aż 15 000 pracowników. Nie bez znaczenia jest współpraca z polskimi dostawcami i krajowymi firmami produkcyjnymi. 95% artykułów spożywczych w sieciach Metro AG jest polskiego pochodzenia. Stawiając wysokie wymagania polskim producentom co do jakości towaru, przyczyniamy się do osiągnięcia standardów wymaganych w krajach Unii Europejskiej, której Polska będzie członkiem. Polski klient otrzymuje w sieciach Meto AG najwyższą jakość produktu i usługi.


Jaka jest strategia budowania centrów handlowych sieci Metro AG? Co planiści biorą pod uwagę projektując budowę centrum handlowego – geografię, liczbę ludności, brak konkurencji?


Tak, jak powiedziałem, placówki handlowe Metro AG zlokalizowane są na obrzeżach miast, przy dużych arteriach komunikacyjnych. Poza tym czynniki brane pod uwagę przy doborze lokalizacji to: liczba mieszkańców, obecność konkurencji, rozwój infrastruktury, ocena lokalnego rynku pod względem przewidywanego rozwoju regionu.


Ile placówek handlowych ma w Polsce Metro AG i jaka jest ich struktura? Jakie są to branże?


Metro AG rozwija sieci handlowe w czterech płaszczyznach. Są to hale hurtowe Makro Cash & Carry, hipermarkety Real oraz specjalistyczne sklepy budowlane Praktiker, jak również specjalistyczne sklepy elektroniczne Media Markt. Zalążkiem działalności koncernu są hale hurtowe, które koncern prowadzi w 19 krajach. W Polsce Metro AG prowadzi 22 hipermarkety Real 18 hal hurtowych Makro Cash & Carry, 13 marketów budowlanych Praktiker i 6 marketów elektronicznych Media Markt. Łącznie posiadamy 58 placówek i jesteśmy liderem na rynku polskim.


Jaka jest strategia działania Metro AG w Polsce? Czy lokalna społeczność odczuwa inne korzyści niż tylko wygodę z robienia zakupów w dobrze zaopatrzonych marketach Metro AG?


Zasadą naszych działań jest bycie przyjaznym elementem środowiska lokalnego, co odnosi się do potencjalnych klientów, jak i do partnerów biznesowych. Nawet w sytuacji konfliktu interesów uważamy, że należy dążyć do zgody i szukać elementów łączących, a nie dzielących. Cechą charakterystyczną naszych centrów jest komplementarny dobór usług i asortymentu oferowanego w pasażach handlowych. Nie należy zapominać o prorodzinnej funkcji, jaką spełniają nasze centra, przyczyniając się do zacieśniania więzi rodzinnych.


Czyjej produkcji towary sprzedaje sie w waszych supermarketach – jaką część stanowią produkty polskie i czy są chętnie kupowane?


95% artykułów spożywczych pochodzi od polskich producentów. Polscy klienci darzą coraz większym zaufaniem polskie produkty z uwagi na ich wysoką jakość, nazwy związane z rodzimą tradycją, coraz ciekawsze projekty opakowań i różnorodność oferty w jednym segmencie.


Wielkie centra handlowe wpływają na zmianę zwyczajów konsumenckich lokalnej społeczności, poprawia się infrastruktura. Co Metro AG robi dla integracji lokalnych społeczności?


W miastach, w których powstają nowe placówki, Metro AG koncern współfinansuje przebudowę dróg dojazdowych i skrzyżowań, poprawiając tym samym infrastrukturę miasta. Bardzo poważnie traktujemy problem ochrony środowiska, w związku z czym odpady są powtórnie przetwarzane. Przy budowie naszych centrów stosujemy nowoczesne technologie przyjazne dla środowiska naturalnego. Jeśli chodzi o lokalne społeczności, w centrach handlowych organizowane są liczne imprezy, festyny, happeningi. Metro AG żywo angażuje się w akcje charytatywne bądź o charakterze społecznym. Pomoc finansową otrzymują miasta i gminy, w których powstają nowe placówki Metro AG. Świadczy to o integracji Metro AG z lokalnymi środowiskami. dla przykładu firma Real asygnuje środki finansowe na dzieci niepełnosprawne, hospicja, szkoły czy też inne stowarzyszenia charytatywne (na przykład Caritas).


Dziękuję za rozmowę.

W wydaniu 9, maj 2000 również

  1. OKIEM SOCJOLOGA

    Bicz z piasku
  2. JAKA PŁACA?

    Widmo populizmu
  3. NAD SZPREWĄ

    Odsetki od odsetek
  4. RECENZJA

    Europejski niezbędnik
  5. SUPERMARKETY METRO AG

    Handel i integracja
  6. SUPERMARKETY METRO AG

    Handel i integracja
  7. DYPLOMACJA

    Proporcje składników
  8. DYPLOMACJA

    Proporcje składników
  9. SEJMOWE ŻYCIE

    Na dwóch etatach
  10. BLASKI I CIENIE

    Wszystko dla klienta
  11. DECYZJE I ETYKA

    Dwa rodzaje odpowiedzialności
  12. SZTUKA MANIPULACJI

    Makiawelizm
  13. PUNKTY WIDZENIA

    Trzeba mieć pomysł
  14. PUNKTY WIDZENIA

    Lobby na rzecz stabilizacji
  15. WIDZIANE Z WYSPY

    Irlandzki boom
  16. ARCHIWUM KORESPONDENTA

    Królowa lobbystką
  17. SEMANTYKA

    Indiański bigos
  18. UMYSŁ LIDERA

    Szukanie rozwiązań
  19. REGULACJE LOBBINGU

    Państwo to ja
  20. PROSTO Z BRUKSELI

    W labiryncie
  21. POLSKA GOSPODARKA

    Atuty do wygrania