3 luty 2023
Renesans tramwaju
Wczoraj z mojej „wsi” pojechałam WKD do Warszawy. Tam musiałam się przemieścić i miałam do wyboru autobus, albo tramwaj. Wybrałam tramwaj – pisze Elżbieta Potocka.
To cudowne urządzenie mechaniczne mknące po żelaznych torach wbudowanych w jezdnie, bezpieczne, ekologiczne, przenoszące szybko w wybrane miejsce. Nie zajeżdżające nikomu drogi. Król jezdni, ale musi mieć zasilanie, a z tym czasami mogą być problemy… Nie miały ich pierwsze linie tramwajowe, bo wagoniki ciągnął koń.
Pierwszy tramwaj na świecie pojawił się w roku 1804 na wyspach brytyjskich. W zasadzie była to linia kolejowa określana mianem „tramway”. W tym czasie słowo „tram” oznaczało wagoniki kopalniane, które służyły do transportu węgla oraz rudy żelaza.
Od roku 1807 koń ciągnął po torach wagonik pełen ludzi. Rozwoził ich po określonej trasie. 25 marca tego roku pojawił się pierwszy rozkład jazdy i ten dzień oficjalnie uznaje się za rozpoczęcie pierwszej na świecie pasażerskiej usługi kolejowej.
W latach 80. XIX wieku konia zaczęto zastępować elektrycznością – było szybciej i czyściej, bo nie trzeba było utylizować ogromnych ilości końskiego obornika.

https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Plik:First_electric_tram-_Siemens_1881_in_Lichterfelde.jpg; domena publiczna
Tramwaj zawojował wszystkie kontynenty. Były jednak momenty w jego historii, że likwidowano linie tramwajowe, ale szybko do nich wrócono. To najbardziej ekonomiczny środek transportu. I sprawdza się tam, gdzie nie można poszerzyć dróg dla komunikacji kołowej, a można zamontować tory.
Tak właśnie jest w Hongkongu, gdzie pierwszą linię tramwajową zainstalowali Anglicy w 1904 roku. Tramwaj miał zastąpić riksze i kulisów.

Dziś to już tylko atrakcja turystyczna; https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Plik:20-century-impressions-of-Hongkong-%281908%29-Ceremonies-09-Rickshaw-coolies.png; domena publiczna
Pierwsza flota tramwajowa w Hongkongu składała się z 26 pojazdów jednopokładowych, podzielonych na trzy klasy użytkowników.

https://industrialhistoryhk.org/hong-kong-trams-linking-1881-2014-way-30th-july-1904/
Później zostawiono klasę pierwszą i trzecią. 10 wagonów – częściowo zabudowanych – było przeznaczonych dla pasażerów pierwszej klasy, a pozostałe – z otwartymi bokami – dla pasażerów trzeciej klasy. Opłaty za pierwszą i trzecią klasę wynosiły odpowiednio dziesięć i pięć centów. W 1972 roku zniesiono rozróżnienia klasowe i wprowadzono taryfy ryczałtowe.
W roku 1912 na torach pojawił się pierwszy tramwaj piętrowy. Taki tramwaj przewoził więcej pasażerów. Wagon miał konstrukcję otwartego balkonu, wyposażonego w siedzenia typu ogrodowego.

https://www.tramwayinfo.com/Tramframe.htm?https://www.tramwayinfo.com/Cards/Postc9.htm
W roku 1925 wprowadzono nowe wagony. Otwarte balkony zostały zamknięte. Tak było bezpieczniej dla pasażerów.

https://www.tramwayinfo.com/Tramframe.htm?https://www.tramwayinfo.com/Cards/Postc9.htm
Do 1949 roku funkcjonował system jednotorowy, w sierpniu zastąpiono go systemem dwutorowym.
Obecnie po Hongkongu pasażerów wozi 165 wagonów. Jest to największy i jedyny system tramwajowy na świecie, który ma flotę wyłącznie dwupokładową.

Elżbieta Potocka – użytkowniczka powyższych
Kolorowe zdjęcie Autorki.
UTAJONE UMIEJĘTNOŚCI
Podstępne egzorcyzmy
To książka o tym, czym bywa - ale być nie musi - manipulacja, a czym naprawdę jest. więcej...