Established 1999

PODRÓŻE W CZASIE

3 luty 2023

Renesans tramwaju

Wczoraj z mojej „wsi” pojechałam WKD do Warszawy. Tam musiałam się przemieścić i miałam do wyboru autobus, albo tramwaj. Wybrałam tramwaj – pisze Elżbieta Potocka.

Na początku był to dyliżans, tylko na szynach; https://web.archive.org/web/20070626140319/http://www.welshwales.co.uk/mumbles_railway_swansea.htm

To cudowne urządzenie mechaniczne mknące po żelaznych torach wbudowanych w jezdnie, bezpieczne, ekologiczne, przenoszące szybko w wybrane miejsce. Nie zajeżdżające nikomu drogi. Król jezdni, ale musi mieć zasilanie, a z tym czasami mogą być problemy… Nie miały ich pierwsze linie tramwajowe, bo wagoniki ciągnął koń.

Pierwszy tramwaj na świecie pojawił się w roku 1804 na wyspach brytyjskich. W zasadzie była to linia kolejowa określana mianem „tramway”. W tym czasie słowo „tram” oznaczało wagoniki kopalniane, które służyły do transportu węgla oraz rudy żelaza.

Od roku 1807 koń ciągnął po torach wagonik pełen ludzi. Rozwoził ich po określonej trasie. 25 marca tego roku pojawił się pierwszy rozkład jazdy i ten dzień oficjalnie uznaje się za rozpoczęcie pierwszej na świecie pasażerskiej usługi kolejowej.

W latach 80. XIX wieku konia zaczęto zastępować elektrycznością – było szybciej i czyściej, bo nie trzeba było utylizować ogromnych ilości końskiego obornika.

Tramwaj

https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Plik:First_electric_tram-_Siemens_1881_in_Lichterfelde.jpg; domena publiczna

Tramwaj zawojował wszystkie kontynenty. Były jednak momenty w jego historii, że likwidowano linie tramwajowe, ale szybko do nich wrócono. To najbardziej ekonomiczny środek transportu. I sprawdza się tam, gdzie nie można poszerzyć dróg dla komunikacji kołowej, a można zamontować tory.

Tak właśnie jest w Hongkongu, gdzie pierwszą linię tramwajową zainstalowali Anglicy w 1904 roku. Tramwaj miał zastąpić riksze i kulisów.

Riksze

Dziś to już tylko atrakcja turystyczna; https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Plik:20-century-impressions-of-Hongkong-%281908%29-Ceremonies-09-Rickshaw-coolies.png; domena publiczna

Pierwsza flota tramwajowa w Hongkongu składała się z 26 pojazdów jednopokładowych, podzielonych na trzy klasy użytkowników.

Tramwaj eletr

https://industrialhistoryhk.org/hong-kong-trams-linking-1881-2014-way-30th-july-1904/

Później zostawiono klasę pierwszą i trzecią. 10 wagonów – częściowo zabudowanych – było przeznaczonych dla pasażerów pierwszej klasy, a pozostałe – z otwartymi bokami – dla pasażerów trzeciej klasy. Opłaty za pierwszą i trzecią klasę wynosiły odpowiednio dziesięć i pięć centów. W 1972 roku zniesiono rozróżnienia klasowe i wprowadzono taryfy ryczałtowe.

W roku 1912 na torach pojawił się pierwszy tramwaj piętrowy. Taki tramwaj przewoził więcej pasażerów. Wagon miał konstrukcję otwartego balkonu, wyposażonego w siedzenia typu ogrodowego.

Tramwaj w Hongkongu

https://www.tramwayinfo.com/Tramframe.htm?https://www.tramwayinfo.com/Cards/Postc9.htm

W roku 1925 wprowadzono nowe wagony. Otwarte balkony zostały zamknięte. Tak było bezpieczniej dla pasażerów.

Nowe wagony

https://www.tramwayinfo.com/Tramframe.htm?https://www.tramwayinfo.com/Cards/Postc9.htm

Do 1949 roku funkcjonował system jednotorowy, w sierpniu zastąpiono go systemem dwutorowym.

Obecnie po Hongkongu pasażerów wozi 165 wagonów. Jest to największy i jedyny system tramwajowy na świecie, który ma flotę wyłącznie dwupokładową.

Trzy tramwaje kolor

Elżbieta Potocka – użytkowniczka powyższych

Kolorowe zdjęcie Autorki.

W wydaniu nr 255, luty 2023, ISSN 2300-6692 również

  1. HANDLOWE MEANDRY

    Jak marchewka trafiła do Chin
  2. ZAPROSZENIE CZY INVITATION?

    A jednak razi...
  3. UTAJONE UMIEJĘTNOŚCI

    Podstępne egzorcyzmy
  4. MRÓZ W HONGKONGU

    Oni też nie mają węgla
  5. WSPOMNIENIE

    Przyjaciel Polski
  6. PODRÓŻE W CZASIE

    Renesans tramwaju
  7. MOWA SERCA

    Moja przygoda z językiem arabskim
  8. CO SIĘ W GŁOWIE MIEŚCI

    Miejsce w szeregu