Established 1999

OPINIA

15 październik 2009

Supermarkety w niedzielę

Izba Przemysłowo-Handlowa Inwestorów Zagranicznych z zaniepokojeniem odbiera sygnały o próbach ustawowego ograniczenia handlu w niedzielę. Zdaniem IP-HIZ, próby te są jednoznacznie wymierzone w funkcjonujące w Polsce super- i hipermarkety, w których kapitał zagraniczny odgrywa wiodącą rolę – pisze dr Maria Andrzej Faliński.

Dr MARIA ANDRZEJ FALIŃSK


 Dyrektor Zarządu IP-HIZ


Izba zauważa, że supermarkety są trwałym elementem handlu i zaplecza rynku detalicznego we wszystkich rozwiniętych gospodarkach rynkowych. Oprócz tego czynią bardziej dostępnymi towary codziennego użytku dla ludzi, tworzą nowe miejsca pracy i stają się partnerami dla małego i średniego biznesu wszystkich w zasadzie branż. Nie wolno więc zapominać o proinwestycyjnej roli dużych firm handlu detalicznego.


Problem funkcjonowania super- i hipermarketów jest nie tylko problemem ekonomicznym, lecz także społecznym. Całe rodziny biorą bowiem udział w wyborze artykułów nabywanych w celu zaspokojenia potrzeb rodziny, co niewątpliwie przyczynia się do umacniania więzi wewnątrzrodzinnych.


Funkcjonowanie super- i hipermarketów powinno znaleźć wsparcie w takich rozwiązaniach prawno-politycznych, które sprzyjać będą powstawaniu wzajemnie korzystnych więzi między małym i średnim biznesem a gigantami handlu detalicznego. Podobnie jak w krajach Unii Europejskiej, nie musi być tak, że linia styczności małych firm handlowych i hipermarketów jest linią konfliktu. Izba pragnie zwrócić uwagę na fakt, że w krajach UE prawie 2/3 dochodu narodowego wytwarzana jest przez przedsiębiorstwa małe i średnie, współegzystujące, z obopólnym pożytkiem, z gigantami w sferze handlu, usługi i produkcji.


Zdaniem IP-HIZ funkcjonowanie super- i hipermarketów w Polsce nie może być sprzeczne z europejskimi standardami prawa pracy. Polskie prawo pracy jest w tym względzie zbyt mało elastyczne i konieczne jest jego pełne dostosowanie do wymogów UE. Praca ponad obowiązujące normy nie powinna mieć miejsca lub powinna znaleźć ekwiwalent pieniężny lub w postaci czasu wolnego. Sprawy te są elementem harmonogramu negocjacji akcesyjnych i zostaną rozwiązane w myśl standardów obowiązujących kraje UE.


Izba będzie popierać wszelkie rozwiązania prawne służące racjonalizacji i humanizacji stosunków pracy, uważając, że racjonalna ekonomia nie jest sprzeczna z humanitaryzmem w kształtowaniu tych stosunków.


 

W wydaniu 2, październik 1999 również

  1. WIDZIANE Z BRUKSELI

    Spontaniczność kontrolowana
  2. ODKRYWANIE LOBBINGU

    Skomplikowana materia
  3. JAK ZOSTAĆ LOBBYSTĄ?

    Rzecz o edukacji
  4. LOBBING W UE

    Europeizacja w Brukseli
  5. STATYSTYKI I SONDAŻE

    Postrzeganie lobbingu w Polsce
  6. AMERYKAŃSKA LIGA LOBBYSTÓW

    Teoria i praktyka
  7. JAK TO ROBIĄ NAD RENEM

    Jedność partii, rządu i lobby
  8. AMERYKAŃSCY SUPERLOBBYŚCI

    Kim są?
  9. WIELKA BRYTANIA

    Jakie wnioski z lobbygate?
  10. ARCHIWUM KORESPONDENTA

    14 pokoi w Wirginii
  11. SZTUKA MANIPULACJI

    Bezinteresowni?
  12. DECYZJE I ETYKA

    Gaudeamus igitur!
  13. DYPLOMACJA

    Siła w jedności
  14. STANOWISKO

    Zakaz reklamy tytoniu
  15. SZKOŁA LIDERÓW

    Od przywództwa do lobbingu
  16. OPINIA

    Supermarkety w niedzielę
  17. POLSKI LOBBING DO NATO (cz. 2)

    Cel określał skuteczność
  18. BIBLIOTEKA DECYDENTA

    Psychologia polityczna
  19. WYZNANIE POSŁA

    Byłem skutecznym lobbystą
  20. LITERA PRAWA

    Lobbing a dostęp do informacji
  21. LOBBING STOLICY

    Potrzebny kontrakt