Established 1999

KRÓLEWSKA WOJNA NERWÓW

18 grudzień 2009

Interes na marginesie Europy

Koncern tytoniowy British American Tobacco Group udzielił licencji Żyrardowskim Zakładom Przemysłu Spirytusowego „Polmos” do znaku „Jan III Sobieski”. Żyrardowski zakład nie będzie produkował papierosów, lecz wódkę oznaczoną etykietami niemal identycznymi z wzorem graficznym na opakowaniach papierosów. Okazuje się jednak, że państwowy zakład kupił od brytyjsko-amerykańskiej spółki licencję, z której nie może skorzystać bez złamania prawa – pisze Witold Leszczyński.

WITOLD LESZCZYŃSKI


Tytoniowa wódka „Jan III Sobieski” może okazać się „koniem trojańskim” prywatyzacji sektora spirytusowego, a polska delegacja przy Parlamencie Europejskim już teraz powinna przygotować sobie solidne alibi.


Koncern tytoniowy British American Tobacco Group udzielił licencji Żyrardowskim Zakładom Przemysłu Spirytusowego „Polmos” do znaku „Jan III Sobieski”. Żyrardowski zakład nie będzie produkował papierosów, lecz wódkę oznaczoną etykietami niemal identycznymi z wzorem graficznym na opakowaniach papierosów. Okazuje się jednak, że państwowy zakład kupił od brytyjsko-amerykańskiej spółki licencję, z której nie może skorzystać bez złamania prawa. Mało tego, produkcja tytoniowej marki w ŻŻPS jest sprzeczna z zaleceniami Parlamentu Europejskiego, zmierzającymi do ograniczenia ekspansji papierosowych marek.


„British American Tobacco, który udzielił praw do produkcji wódki pod nazwą »Jan III Sobieski« żyrardowskiemu Polmosowi, uczynił to bezprawnie. Nie ma bowiem zarejestrowanej marki w klasie alkoholi” – twierdzi Lidia Kulesza, pełnomocnik zarządu ds. sprzedaży i marketingu Agrosu. Od 1992 roku holding jest uprawniony do rejestracji marki Sobieski Polish Vodka, a od 1997 roku do rejestracji znaku słownego Sobieski w klasie alkoholi. „Produkcja wódki w Żyrardowie jest bezwzględnym i niezwykle przemyślanym posunięciem British American Tobacco” – mówi Ewa Malewska, rzecznik patentowy Agrosu – „Decyzja ta prawdopodobnie nie zapadła w tej chwili. Od 1995 roku British American Tobacco rejestrował znaki towarowe w klasie alkoholi. Jest prawdopodobne, że koncern tytoniowy, w przypadku powodzenia w konflikcie o »Sobieskiego«, zamierza wejść na polski rynek alkoholi”.


Walka toczy się o duże pieniądze: polski rynek alkoholi czystych jest szacowany jako czwarty na świecie. O desperacji British American Tobacco decyduje nieuchronna normalizacja przepisów ze standardami Unii Europejskiej, zawarta w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 98/43/CE z dnia 6 lipca 1998 roku, dotycząca zbliżenia rozporządzeń ustawowych, przepisowych i administracyjnych państw członkowskich w dziedzinie reklamy i sponsoringu na rzecz produktów tytoniowych. (Państwa członkowskie wcielają w życie przepisy rangi ustawowej, rozporządzenia i inne przepisy administracyjne niezbędne do podporządkowania się niniejszej dyrektywie najpóźniej do 30 lipca 2001). Dokument ten nakazuje wprowadzenie bezwzględnego zakazu oznaczania produktów lub usług znakami lub symbolem rozpoznawczym stosowanym dla wyrobów tytoniowych. Wprowadzenie wódki z tytoniową etykietą w tym roku jest zapewnieniem sobie przez British American Tobacco uprzywilejowanej pozycji w chwili wejścia w życie nowych przepisów. Zaskakujące jest, że produkcja wódki łamiąca zalecenia Parlamentu Europejskiego planowana jest w zakładzie będącym własnością Ministerstwa Skarbu Państwa.


Tymczasem trwa „królewska wojna nerwów”. W grudniu 1999 roku Urząd Patentowy odmówił uznania za wygasłe prawa z rejestracji znaku towarowego „Sobieski Polish Vodka” zarejestrowanego na rzecz Agros Holding S.A. Oznacza to, że jedynym uprawnionym podmiotem do korzystania z nazwy „Sobieski” dla alkoholi jest Agros. Wniosek o unieważnienie znaku towarowego zarejestrowanego na rzecz Agrosu złożył warszawski Polmos. W kolejce na uzyskanie prawa do marki wódki, która obecnie stanowi ponad 5% rynku alkoholi czystych, czeka również British American Tobacco. W czerwcu ubiegłego roku Urząd Patentowy stwierdził jednoznacznie, że znak towarowy „Jan III Sobieski” zgłoszony przez producenta papierosów w klasie alkoholi jest w konflikcie ze znakiem Agrosu, używanym od 1998 roku przez Belvedere. „Mamy nadzieję, że decyzja Urzędu Patentowego skłoni do refleksji zarząd i właścicieli żyrardowskiego Polmosu, czyli Ministerstwo Skarbu Państwa. Jeśli na rynku pojawi się wódka o nazwie Sobieski, podejmiemy zdecydowanie kroki prawne, by nie dopuścić do przejęcia renomy naszego produktu” – ostrzega Grzegorz Chojnacki, dyrektor generalny Belvedere Dystrybucja.


Jeśli żyrardowski Polmos nie zrezygnuje z „tytoniowego mariażu”, liczba kilkunastu trwających procesów z udziałem zakładu może się zwiększyć. Z pewnością kolejny nie poprawi nastroju potencjalnym prywatyzatorom zakładu.


Jeśli obok Agrosu i Belvedere również Polmos Sieradz i WWW „Koneser” zdecydują się pozwać żyrardowskiego producenta „Sobieskiego z papierosów”, po której stronie – jako interwenient uboczny – opowie się Ministerstwo Skarbu Państwa? Pytani o tę perspektywę urzędnicy ministerstwa twierdzą, że wyłączną odpowiedzialność za funkcjonowanie zakładu ponosi jego dyrekcja.


Co innego wynika z ustawowych konsekwencji wszczęcia w zakładzie programu naprawczego w 1998 r.: Ministerstwo Skarbu Państwa, jako organ założycielski przedsiębiorstwa, przyjęło kompetencje dyrekcji i rady pracowniczej. Dowód: resort aktywnie zgłasza się jako interwenient uboczny po stronie ŻŻPS w wielu procesach sądowych.


Bez względu na to, kto sprawuje faktyczną władzę w zakładzie, kto wygra w ewentualnym procesie – koszty „królewskiego konfliktu” pokryje Ministerstwo Skarbu Państwa. Żyrardowski „Sobieski” może okazać się „koniem trojańskim”, zdolnym wstrząsnąć harmonogramem prywatyzacji sektora spirytusowego, a polska delegacja przy Parlamencie Europejskim już teraz powinna przygotować sobie solidne alibi.


Witold Leszczyński


 


 

W wydaniu 6, luty 2000 również

  1. W SEJMIE

    Czy wojsko samo się obroni?
  2. NIEPOTRZEBNY LOBBING?

    Bell nie był zainteresowany
  3. DYPLOMACJA

    Wyjście z kryzysu
  4. MOIM ZDANIEM

    Drogi donikąd
  5. WALKA O TRON

    Buddysta - tak, katolik - nie
  6. ROLNICTWO W UE

    Chłopi, łączcie się!
  7. SPECYFIKA BRANŻY ZBROJENIOWEJ

    Budowanie wizerunku
  8. TYTOŃ

    Lobbysta wśród biurokratów
  9. HAUBICA AS90

    "Chrobry" - wybór z przyszłością
  10. CEC GOVERNMENT RELATIONS

    Jest taki zawód
  11. DOBROCZYNNOŚĆ

    Lokalni darczyńcy
  12. SPRAWA JANA III SOBIESKIEGO

    Czy można ukraść sukces papierosom?
  13. KRÓLEWSKA WOJNA NERWÓW

    Interes na marginesie Europy
  14. SZTUKA MANIPULACJI

    Dobrodziejstwa perswazji
  15. ARCHIWUM KORESPONDENTA

    Romans lobbingowy
  16. DECYZJE I ETYKA

    A imię jego czterdzieści i cztery
  17. FINANSOWANIE PARTII

    Podatki i cegiełki
  18. IMPONDERABILIA

    Sfery wrażliwe
  19. MILITARIA I OBRONNOŚĆ

    Armia musi mieć prestiż