Established 1999

DAWANIE W SZYJĘ

11 listopad 2022

Get drunk, Craig. Danielu Craig

Mam rozdwojenie jaźni. Chaos wizerunkowy. Martini, Heineken czy Belvedere? Czym właściwie daje w szyję Bond, James Bond. A czym Craig, Daniel Craig. 007 to totalna fikcja. A real?

James Bond w gościnie u Madame Tussaud

Wiadomo, czym raczyli się Bondowie – owym Martini, wstrząśniętym, nie zmieszanym. Ale głowy nie dam czy w którymś filmie nie pojawiła się w bondowej garści szklaneczka z wódką?!

Podobał mi się wizerunek Bondów degustujących trunki. Spodobaliby się nawet Kaczyńskiemu, bo nigdy (na ekranie) nie zalali pały w trupa. A kobiety Bondów? Wszystkie wyglądają na więcej (ale tylko ciut-ciut) niż 25 lat, więc mogą bezkarnie dawać w szyję. Z filmów wynika, że jednak nie są matkami, bowiem Bondowie nie palą się do ojcostwa. Seks bez prokreacji! Oto, jak maleje wielka niegdyś Brytania. Może 500 GBP+ zmieniłoby optykę Brytyjek?

No dobra, dość tego niewylewania za kołnierz.

A szoku wizerunkowego doznałem widząc Daniela Craiga, jednoznacznie wystylizowanego na agenta Jej Królewskiej Wysokości, pijącego (w reklamie) piwo Heineken… 00%. Co jest, do kroćset! Bond-Craig na odwyku? Gdzie podziała się prawda czasu – prawda ekranu? No cóż – żyjemy w płynnej rzeczywistości (choć nie to miał na myli Zygmunt Bauman).

Nie zdążyłem jeszcze dobrze otrzeźwieć po nałogu chlania mocnych alkoholi (oczywiście dzięki pomocy piw 0%), a tu Craig, Daniel Craig przez ponad dwie minuty przymierza się do łyknięcia wódki Belvedere. I to gdzie? W Paryżu, stolicy smakoszy win.

Patrząc na ten spot reklamowy nie rozumiem, co autorzy mieli na myśli. Bo zaczyna się tak. Craig tanecznym krokiem przemierza ulice Paryża, wyczynia różne wygibasy w hotelu, skacze po wodzie (czy wódzie?) i wpada do jakiejś basenowej głębi. Dopiero w ostatnich kilkunastu sekundach klipu popija nieco wódki (oceniam na 25 g) ze szklaneczki do whisky. A dlaczego nie po polsku: z kieliszka? Acha, nie zmieściłby się lód.

Drugie acha: do owej głębi wpada pod wpływem wypitej gorzałki. Tak to przynajmniej zmontowano.

Zagadka polega na tym, że Daniel Craig na początku spotu zachowuje się tak, jakby już pięknie napił reklamowanej wódki. Ale dopiero w ostatnim ujęciu pije. Ki diabeł? Acha, jak to przy produkcji filmowej, nie wszystko uda się nakręcić w jednym ujęciu. Zapewne i w tym przypadku wykonano kilka dubli i stąd DC mógł wypić, dajmy na to 8 dubli x 25 g = 200 g wódki o mocy 40 stopni. Ta ilość uzasadniałaby jego podskoki i miny z pierwszych sekwencji klipu.

A puenta jest taka, że ani Daniel Craig, ani reżyser Taika Waititi nie wiedzą co i po co robią. No to jaki jest przekaz: dawać w szyję?

A dlaczego dałem tytuł „get drunk”? Swego czasu, w Londynie, wychodząc do pubu w angielskim towarzystwie, matka jednej z uczestniczek wypadu powiedział do córki właśnie tak.

Co kraj, to obyczaj.

DECYDENT SNOBUJĄCY

W wydaniu nr 252, listopad 2022, ISSN 2300-6692 również

  1. CIASNE GORSETY

    Pochwała herezji
  2. JESTEŚMY W EUROPIE

    Protestujemy
  3. KONFERENCJA KOMPAS

    Pamięć i samodoskonalenie
  4. ZAŚCIANEK BIZNESU

    Ubaw do rozpuku
  5. DAWANIE W SZYJĘ

    Get drunk, Craig. Danielu Craig
  6. DO DNI PAMIĘCI

    Żabnica - ani żaba, ani ryba
  7. JAPONIA

    Armia kraju bez armii
  8. HARUKI MURAKAMI

    Opowiadacz mrocznego świata
  9. WIECZÓR W "NIKISIAŁCE"

    Warszawiak i jego miasto
  10. SYMBOL WYZYSKU

    Więzienie na wyspie
  11. ZROZUMIEĆ DALEKI WSCHÓD

    Dlaczego Kimowie straszą Japończyków?
  12. FILOZOFIA I DYPLOMACJA

    Tygrys i orzeł
  13. WSZYSTKICH ŚWIĘTYCH-ZADUSZKI-HALLOWEEN

    Dusze i duchy
  14. TRAGEDIE, PROBLEMY, TROSKI

    Semantyczna dżungla
  15. CO SIĘ W GŁOWIE MIEŚCI

    Półinteligent - produkt epoki
  16. DRUZOWIE

    Solidarność w obliczu śmierci
  17. NAGRODY NOBLA 2022

    Fizyka i literatura