Established 1999

Wydanie nr 144, listopad 2013, ISSN 2300-6692

27 listopad 2013
Przedsiębiorcy sceptyczni - 27.11

Obowiązek oznaczania produktów krajem pochodzenia nie zwiększy ich bezpieczeństwa, a konsumentów może wprowadzać w błąd. Ochrona rynku UE i europejskich konsumentów jest konieczna, ale oznaczenie „made in” nie będzie skuteczną bronią w walce z podróbkami i produktami niebezpiecznymi spoza UE - uważa Konfederacja Lewiatan. więcej...

27 listopad 2013
Emigracja rozdaje prezenty - 27.11

Wbrew popularnym w kraju i za granicą opiniom emigracja z Polski przynosi zdecydowanie więcej korzyści gospodarkom państw przyjmujących naszych rodaków, niż naszej własnej. Największymi beneficjentami polskiej emigracji w latach 2014-2020 będą gospodarki Wielkiej Brytanii – 63,7 mld EUR, Niemiec – 50,0 mld EUR, Irlandii – 11,8 mld EUR, Włoch – 9,7 mld EUR, Holandii – 9,7 mld EUR. więcej...

19 listopad 2013
Nieziemskie pamiątki - 19.11

Któż z nas nie marzył w dzieciństwie, żeby choć przez chwilę zostać kosmonautą. Takie fantazje miewają dzieci chyba na całym świecie. Cześć z nich nie porzuca ich nawet w dojrzałym wieku, choć prawdopodobieństwo, że zamienią kiedyś swoje biurko na kokpit wahadłowca, jest mówiąc delikatnie, znikome. Pozostaje im jednak rynek kosmicznych memorabiliów. W przeglądzie różnych rynków kolekcjonerskich, prędzej czy później trafimy na „space memorabilia”, czyli pamiątki po kosmonautach oraz przedmioty związane z podbojem kosmosu przez człowieka. Obecnie jest on pełen kolekcjonerów marzycieli. Czy na tej pasji i ich marzeniach można zarobić? więcej...

13 listopad 2013
Akcje tylko z dywidendą? - 13.11

Wielu inwestorów uważa, że kupując tylko akcje płacące regularnie dywidendę można osiągnąć ponadprzeciętne stopy zwrotu. Różne opracowania wskazują na zarobek wyższy o nawet 4 punkty procentowe rocznie. Ile w tym prawdy? Przekonanie, że dywidendy są sprawą kluczową, dużo ważniejszą niż księgowe zyski, jest tak stare jak teoria inwestowania. W „Theory of Investment Value” z 1938 roku John Burr Williams zamieścił nawet zabawny wierszyk, w którym stary farmer przekonuje do tego poglądu swojego syna. więcej...

5 listopad 2013
Tak, ale nie popadajmy w samozachwyt - 5.11

Czy Polska wkroczyła w Złoty Wiek? Niedawno opublikowane opracowanie ekonomisty Banku Światowego roztacza świetlaną wizję polskiej gospodarki w XXI wieku. Czy te projekcje mogą się sprawdzić? W latach 2003-2012 doganialiśmy unijną „piętnastkę” w tempie 3,3 punktu procentowego rocznie. Takiego tempa prawdopodobnie nie da się utrzymać. Jednak jego drastyczne zmniejszenie wydaje się zupełnie nieprawdopodobne. więcej...

4 listopad 2013
Dobry rok dla sztuki współczesnej - 4.11

Obroty na rynku sztuki współczesnej osiągnęły poziom 1 mld euro w skali roku. To wynik historyczny. Czy uda się go jeszcze poprawić? Obroty na rynku sztuki współczesnej pierwszy raz w historii przekroczyły 1 mld euro w skali roku. Takich danych dostarcza najnowszy raport Artprice, opisujący sezon 2012-2013. Od czerwca 2012 r. do czerwca 2013 r. obroty na rynku aukcyjnym wzrosły o 15 proc., w porównaniu do sezonu 2011/2012. W tym czasie sprzedano ok. 45 tys. dzieł współczesnych, czyli takich, których twórcy urodzili się po 1945 r. Obecnie odpowiadają one już za 13 proc. rynku aukcyjnego. więcej...

3 listopad 2013
Gdzie są Polacy? - 4.11

Jeśli w Polsce mówi się o Oksfordzie ma się na myśli najstarszą i bardzo prestiżową instytucję akademicką w Wielkiej Brytanii – czwarty uniwersytet Europy (po Padwie, Bolonii i Paryżu) i zajmujący według różnych rankingów piąte lub szóste miejsce wśród uniwersytetów świata. Ludziom wydaje się, że jest to coś w rodzaju starszego brata Krakowskiego Uniwersytetu Jagiellońskiego. Innymi słowy bardzo prestiżowa instytucja wyższej edukacji i badań naukowych. Ten pogląd jest fałszywy, a przynajmniej w dużym stopniu nieścisły - pisze profesor Zbigniew Pełczyński, były student i wykładowca z Oksfordu. więcej...

3 listopad 2013
Sukces w biznesie pisany szminką - 4.11

Przedsiębiorczość kobiet została uznana na świecie za ważne źródło wzrostu gospodarczego. Prowadzone badania międzynarodowe plasują Polki w gronie najbardziej przedsiębiorczych kobiet w Europie. Obecnie przedstawicielki płci pięknej są właścicielkami co trzeciego, rodzimego mikro, małego i średniego przedsiębiorstwa. Statystyczny portret Polki prowadzącej własny biznes przedstawia, iż jest to osoba dojrzała, wykształcona, posiadająca doświadczenie zawodowe. Ponadto co druga kobieta przedsiębiorca jest osobą bezdzietną. Odpowiedź na pytanie co jest istotą sukcesu polskich bizneswoman tkwi w określeniu głównych atutów prowadzenia własnej firmy – pisze dr Krzysztof Krajewski. więcej...