Established 1999

Wydanie nr 131, październik 2012

25 październik 2012
Lepiej zarządzają i bezpieczniej inwestują - 25.10

Znany ekonomista, Paul Samuelson, zażartował kiedyś, że kobiety są jak mężczyźni, tylko z mniejszą ilością pieniędzy. Wydaje się, że współczesny świat biznesu i finansów potraktował tę sentencję dosłownie — niesłusznie. Według danych PKPP Lewiatan w naszym kraju kobiety stanowią 35% menedżerów i dyrektorów, ale tylko 2% sprawuje najwyższe funkcje w zarządach firm. Jednak to korporacje z silną reprezentacją kobiet w gronach decyzyjnych uzyskują wyższe wyniki finansowe niż te, w których rządzą mężczyźni. Takich danych dostarcza nam choćby organizacja badawcza non profit Catalyst, która dokonała analizy spółek Fortune 500, czyli listy największych amerykańskich firm. więcej...

24 październik 2012
Butelka za 62,5 tysiąca złotych - 24.10

Dobrej whisky można się napić nie tylko w Szkocji. Coraz częściej oczy miłośników tego trunku zwracają się w stronę odległej od Wysp Brytyjskich o 15 tys. kilometrów… Japonii. W 1853 r. u wybrzeży Japonii zacumował swoje okręty amerykański kapitan Matthew Perry, a Japonia została zmuszona do porzucenia polityki izolacji oraz do otwarcia się na świat. W drugiej połowie XIX w. Kraj Kwitnącej Wiśni nie tylko zaczął wdrażać zagraniczne technologie, ale również przyswoił kulturę picia zachodnich trunków, a wśród nich whisky. więcej...

21 październik 2012
Pięć mitów Inwestycji Polskich - 21.10

Najnowszych pomysłów rządu co do tego, jak wykorzystać pozostały majątek Skarbu Państwa, słuchałem z niepokojem. Na ostatniej konferencji ministrów finansów i skarbu padło wiele sformułowań mocno wprowadzających opinię publiczną w błąd. Skomentujmy pięć z nich - pisze Maciej Bitner z Wealth Solutions. więcej...

12 październik 2012
Koniec kryzysu w strefie euro? - 12.10

Ciągle można usłyszeć pytanie, na które — jak się wydaje — nikt nie zna odpowiedzi: kiedy wreszcie skończy się kryzys w strefie euro? Tymczasem data, którą zapewne w przyszłości będą wskazywać historycy, już minęła. Był to 6 września — dzień ogłoszenia przez Europejski Bank Centralny planu warunkowego nieograniczonego zakupu obligacji rządowych. więcej...

9 październik 2012
Wellington - Środek Śródziemia - 9.10

"The Hobbit" to wyprodukowana właśnie i przygotowywana do dystrybucji trylogia filmowa. Ta amerykańsko-nowozelandzka produkcja będzie kolejnym przeniesieniem na ekran powieści autorstwa J.R.R. Tolkiena. "Hobbit, czyli tam i z powrotem" to kolejna, po trylogii "Władca Pierścieni", ekranizacja tego autora. Wszystkie opowieści łączą gatunek fantasy z powieścią przygodową, a akcja rozgrywa się w mitycznym świecie Śródziemia. John Ronald Reuel Tolkien dzięki wdrożeniu takiego konceptu, stał się jednym z prekursorów współczesnej literatury fantasy. więcej...

9 październik 2012
Reanimacja marki AIG - 9.10

3 października 2012 roku American International Group, marka powszechnie znana, jako AIG, pokazała swoje przestylizowane logo. Poza zmienioną formą logotypu zmieniła się także kolorystyka. Zaktualizowane logo ma wejść do użytku jeszcze jesienią tego roku. Dlaczego największe towarzystwo ubezpieczeniowe na świecie przeprowadza stylizację logo i rebranding? Czy to poważny rebranding czy tylko repozycjonowanie wizerunkowe ratujące reputację podupadłej firmy? - pisze Jarosław Filipek. więcej...

8 październik 2012
Polityczne wojny surowcowe - 8.10

Od kilkunastu miesięcy Komisja Europejska oraz USA i Japonia prowadzą z chińskim rządem spór o ograniczanie zachodnim firmom dostępu do wydobywanych w Chinach surowców. Niektórzy przy tej okazji alarmują: świat stoi na krawędzi zimnej wojny surowcowej. Czy rzeczywiście czeka nas ostra rywalizacja o dostęp do pierwiastków niezbędnych do wytworzenia wszystkich praktycznie produktów nowoczesnego przemysłu? Lęk o to, że zabraknie surowców, opiera się niestety najczęściej na niewłaściwym rozumieniu tego, jak szacowane są ich globalne rezerwy. Zacznijmy więc od wyjaśnienia, jak na rynkach metali rozumiana jest rzadkość. więcej...

5 październik 2012
Jesienna ofensywa polskich artystów - 5.10

Dzieła polskich artystów współczesnych już od dawna podbijają świat. Tegoroczna jesień należy do Aliny Szapocznikow, Joanny Rajkowskiej, Pawła Althamera oraz Jakuba J. Ziółkowskiego. Już 7 października w Muzeum of Modern Art w Nowym Jorku rusza wystawa prac Aliny Szapocznikow — aż 100 rzeźb jej autorstwa pojawi się w murach tej szacownej instytucji. więcej...

2 październik 2012
Jaka powinna być nazwa firmy? - 2.10

Na rynku często można spotkać bardzo podobne do siebie nazwy firm, nazwy produktów, marek i usług, które powstały poprzez zastosowanie obowiązującego w branży stylu. Trudno je od siebie odróżnić i zapamiętać. Zdarza się również, że nazwy firm są mylące lub posiadają zakodowane negatywne skojarzenia, które utrudniają ich efektywne stosowanie. Naming to sztuka tworzenia nazw unikalnych, wspierających sprzedaż a zarazem bezpiecznych prawnie. Jaka więc powinna być nazwa? - pisze Anna Orkwiszewska. więcej...

1 październik 2012
Spekulacja czy inwestycja? - 1.10

Czy surowce, podobnie jak akcje i obligacje, stanowią klasę aktywów, dla której powinno znaleźć się miejsce w portfelu przeciętnego Kowalskiego? Rosnąca popularność inwestowania na rynkach surowcowych skłania do głębszego zastanowienia się nad tym problemem. By lepiej zrozumieć, o co tak naprawdę pytamy, należy najpierw przemyśleć mniej skomplikowane zagadnienie — skąd bierze się zarobek na tradycyjnych aktywach? więcej...

1 październik 2012
Jak przebrnąć przez projekt internetowy (2) - 1.10

W poprzednim wydaniu Decydenta przedstawiłem fazę inicjacji projektu internetowego. Teraz przyszła pora na omówienie planowania takiego przedsięwzięcia. Nim jednak przejdę do planowania, krótko przypomnę Państwu z czym wiązało się definiowanie projektu – pisze Hubert Świtalski. więcej...

1 październik 2012
Wiele znaków zapytania - 1.10

Polska jest europejskim pionierem w dziedzinie projektów poszukiwawczych gazu łupkowego i ma szansę stać się centrum rozwoju tego sektora w przyszłości. Zainteresowanie niekonwencjonalnymi zasobami gazu ziemnego wzmacnia tu silna potrzeba dywersyfikacji dostaw błękitnego paliwa oraz relatywnie łatwy dostęp do rynku dla inwestorów zagranicznych. więcej...

1 październik 2012
Kiedy opłaca się zabić markę? - 1.10

Likwidacja marki wydaje się przedsięwzięciem absurdalnym. A jednak historia zna takie przypadki. Co stoi za takimi decyzjami? Czy nowa linia lotnicza w portfelu firmy Lufthansa zamieni jedną z marek niemieckiego przewoźnika? - pisze Jarosław Filipek. więcej...