Established 1999

Wydanie 30, luty 2002

6 marzec 2008
Tylko dla aktywnych

Minister gospodarki odczuwa lobbing przedsiębiorców, gdyż jest często zapraszany na różnego rodzaju spotkania, dyskusje, prezentacje. Jest to ważny lobbing, ale przedsiębiorcy nie powinni zapominać, że taka współpraca powinna być w większym niż dotąd stopniu nawiązywana z przedstawicielami władzy ustawodawczej, czyli parlamentarzystami. Lobbing rozumiem jako dotarcie do osób mających wpływ na podejmowane decyzje, z argumentami, innym punktem widzenia niż ten, ktory jest powszechnie obowiązujący. Potrzebny jest przy tym lobbing wyprzedzający, a nie interwencyjny, gdy uchwalone przepisy okazują się złe - mówi Jacek Piechota, minister gospodarki.

6 marzec 2008
Warto być skutecznym

Wywieranie wpływu zawiera w sobie elementy marketingu politycznego, gdyż związane jest nie tylko z prezentacją danej osoby, ale również z projektowaniem określonych strategii. Warto wiedzieć, kiedy rozpocząć kampanię, kiedy doprowadzić ją do punktu kulminacyjnego, a kiedy wyciszyć. Tego typu działania należą do marketingu politycznego. Teoria wywierania wpływu jest dziedziną należącą do sfery psychologii behawioralnej mówiącej o zachowaniach ludzkich, a więc o komunikacji między ludźmi, a więc o elementach marketingu politycznego, jeśli klientem jest polityk lub partia. Można ją traktować jako niezależną od psychologii dziedzinę wiedzy - mówi Piotr Tymochowicz.