Established 1999

Wydanie 2, październik 1999

4 listopad 2009
Spontaniczność kontrolowana

Pracownicy polskich placówek zagranicznych w naturalny sposób „zagospodarowywali” potrzebę i dobrą koniunkturę na wiedzę o Polsce, pojawiającą się zawsze, gdy Polska jest przedmiotem rozważań międzynarodowych. Rodzi się wtedy zainteresowanie mediów i grup społecznych oraz zapotrzebowanie na informacje, a także społeczna dyskusja, czyli normalne, rutynowe postępowanie w krajach demokratycznych - pisze Małgorzata Grzelec z Brukseli. więcej...

4 listopad 2009
Skomplikowana materia

W Polsce nie ma jeszcze indywidualnych lobbystów. Natomiast można powoli mówić o lobbingu prowadzonym przez różne organizacje, m.in. Business Centre Club czy Polską Radę biznesu. Szczególnie aktywny jest BCC. Ukrócił on niektóre zamiary rządowe odnośnie podatków i przetargów publicznych, a także stworzył stały zespół zajmujący się problematyką lobbingową - pisze Eva Bednarska z Toronto. więcej...

4 listopad 2009
Rzecz o edukacji

Skuteczny lobbing wymaga znajomości procesów legislacyjnych, rzetelnej wiedzy merytorycznej oraz umiejętności komunikacyjnych. Jak na razie w Polsce lobbysta potrafiący przeprowadzić klienta przez meandry procesu decyzyjnego, dbać o jego interesy, zgodnie z określonymi regułami, nie jest zawodem powszechnym, ale trzeba pamiętać, że poza USA i innymi państwami anglosaskimi profesjonalne rzecznictwo interesów jest czymś nowym - pisze Małgorzata Molęda-Zdziech. więcej...

4 listopad 2009
Europeizacja w Brukseli

„Europeizacja lobbingu” oznacza nie tylko konieczność zdobycia szczegółowej wiedzy o zawiłościach i meandrach procesów decyzyjnych w UE, monitorowania tego, co w Brukseli się dzieje, ale i wymusza dostosowanie swoich strategii do wymogów unijnego kontekstu. Jednym z takich wymogów jest zalecenie nawiązywania współpracy pomiędzy krajowymi organizacjami lobbingowymi i zrzeszania się w europejskie konfederacje - pisze Urszula Kurczewska. więcej...

4 listopad 2009
Postrzeganie lobbingu w Polsce

Wyniki omawianych badań pokazują, że w ocenie władz lokalnych co trzeci (32,9%), a w ocenie parlamentarzystów prawie o czwarty polityk (23,1%) uwzględnia w swojej działalności publicznej interes wybranej firmy. O tym, że nieformalne kontakty polityków i przedsiębiorców są stosunkowo częste, świadczy również ocena procentu polityków prowadzących akwizycję na rzecz konkretnych przedsiębiorstw - pisze Krzysztof Jasiecki. więcej...

4 listopad 2009
Teoria i praktyka

Amerykańska Liga Lobbystów (ALL) założona w 1979 r. jest stowarzyszeniem oferującym swoje usługi specjalistom zajmującym się współpracą z przedstawicielami władzy publicznej. Wśród członków Ligi są przedstawiciele wiodących firm, stowarzyszeń handlowych, związków zawodowych, agencji rządowych, grup interesu publicznego oraz firm prawniczych i lobbingowych z Waszyngtonu. więcej...

4 listopad 2009
Kim są?

Poznajmy kilka nazwisk najbardziej znaczących amerykańskich lobbystów i ich drogi zawodowe, które przebyli, zanim zajęli się rzecznictwem interesów. więcej...

4 listopad 2009
Jakie wnioski z lobbygate?

Fakt, iż w nowym rządzie Partii Pracy występują liczni „specjalni doradcy ministerialni”, nie uszedł uwadze Johna Majora, który zauważył, że laburzyści w zaledwie kilka tygodni po przejęciu rządów powołali takich doradców znacznie więcej niż konserwatyści w okresie 5-letniej kadencji. Jest ich nie tylko więcej, ale ich uprawnienia są większe. Działają obok zawodowej państwowej biurokracji (civil service), ale są od niej niezależni - pisze Andrzej Świdlicki z Londynu. więcej...

15 październik 2009
Supermarkety w niedzielę

Izba Przemysłowo-Handlowa Inwestorów Zagranicznych z zaniepokojeniem odbiera sygnały o próbach ustawowego ograniczenia handlu w niedzielę. Zdaniem IP-HIZ, próby te są jednoznacznie wymierzone w funkcjonujące w Polsce super- i hipermarkety, w których kapitał zagraniczny odgrywa wiodącą rolę - pisze dr Maria Andrzej Faliński. więcej...

15 październik 2009
Od przywództwa do lobbingu

Nasi absolwenci są teraz radnymi, asystentami ministrów, posłów i prezydentów miast, liderami organizacji młodzieżowych i menedżerami biur partyjnych, zaczynają odnosić sukcesy również w biznesie. Potrzeba kształcenia tego rodzaju jest olbrzymia, zwłaszcza ludzi poza wielkimi miastami Jeżeli Polska ma być udanym członkiem NATO, a w roku 2002 lub 2005 Unii Europejskiej, dziesiątki tysięcy młodych ludzi w Polsce musi nauczyć się być przedsiębiorczymi i aktywnymi w komitetach, komisjach i zespołach. Muszą nauczyć się, jak zajmować się lobbingiem albo jak jako decydenci pertraktować z lobbystami - pisze prof. Zbigniew Pełczyński. więcej...

3 marzec 2009
Cel określał skuteczność

Każde z wielu dziesiątków spotkań polskiego ambasadora z senatorami było wykorzystywane do lobbowania na rzecz rozszerzenia NATO. W osiągnięciu tego celu pomagały też wszystkie delegacje przyjeżdżające z Polski. Jednak, by to było możliwe, każda musiała przejść pewnego rodzaju szkolenia przed spotkaniami. Członkowie delegacji musieli wiedzieć, o czym z kim należy rozmawiać, jakich należy używać argumentów, czego unikać w rozmowie, by nie posiać ziarna niepokoju. Władze w Polsce się zmieniały, ale cele polityki zagranicznej i obronnej pozostawały takie same. więcej...

31 maj 2008
Byłem skutecznym lobbystą

Chcę się przyznać, że sam lobbowałem. I miałem sukcesy. W latach 1993-97 byłem posłem z woj. zamojskiego, teraz jestem z chełmskiego. To są tereny biedne. Gminy miały bardzo zacofaną infrastrukturę, nie było wodociągów, kanalizacji. Ambitni wójtowie chcieli zrobić krok do przodu, ale nie mieli pieniędzy. Chodziło o przekonanie posłów, aby została ona sfinansowana z budżetu centralnego. Władze Zamościa przygotowały odpowiednie materiały, później rozpoczęliśmy rozmowy w trzech różnych komisjach i z każdym z posłów z osobna, bez względu na przynależność partyjną. I to też się udało dzięki ponadpartyjnemu działaniu - mówi Henryk Wujec. więcej...

31 maj 2008
Lobbing a dostęp do informacji

W naszym przekonaniu, jedyną metodą, która może przyczynić się do ograniczenia liczby kontrowersyjnych rozwiązań na styku gospodarki i polityki jest stworzenie przejrzystego i jawnego sposobu stanowienia prawa. Podstawą tegoż musi być powszechny dostęp do informacji o przygotowywanych aktach prawnych – nie tylko w parlamencie, ale przede wszystkim w organach administracji. Mamy nadzieję, że poprzez upublicznienie procedur wywołany zostanie pewien nacisk społeczny na bezstronne postępowanie funkcjonariuszy publicznych, a z drugiej strony pojawi się obawa przed zbyt jednoznacznym opowiadaniem się osób stanowiących prawo po czyjejś stronie. więcej...

8 marzec 2008
Potrzebny kontrakt

Lobbowanie to normalność. Nawet nie konieczność, ale właśnie normalność. Obce brzmienie słowa lobbing czasami wywołuje wrażenie, że jest to zjawisko zupełnie nowe, ktore pojawiło się w demokratycznych krajach pod koniec XX wieku. My nie mieliśmy z działaniami lobbingowymi do czynienia, bo za czasów komunistycznych nie mieliśmy w Polsce demokracji. Nowoczesny lobbing polega na tym, że grupy nacisku nie używają tajnych argumentów do pozyskiwania pojedynczych osób, przekupstwa czy szantażu, ale używają tego, co jest normą w krajach demokratycznych, czyli publicznie wypowiadanych argumentów. Obowiązuje maksymalna jawność działań - mówi Paweł Piskorski, prezydent Warszawy. więcej...