Established 1999

Wydanie 1, wrzesień 1999

12 październik 2009
Palą ci, którzy lubią

. Papierosy są produktem dojrzałym, a nie nowością, o której trzeba informować. Reklama służy do odbierania klientów, osób już palących, konkurencji i tym samym do powiększania udziału danej firmy w rynku. Przecież konsumpcja papierosów rosła w czasach PRL-u nieustannie, pomimo że reklama nie istniała, a spadek rozpoczął się w latach 90., czyli właśnie wtedy, kiedy się pojawiła - mówi Artur Dmochowski. więcej...

12 październik 2009
Język dla każdego

Esperanto jest sprawdzonym środkiem porozumiewania się ludzi wszystkich narodów świata. Jest co prawda językiem sztucznym, ale nie oderwanym od indoeuropejskich korzeni. Ma wszystkie cechy języka naturalnego. Jest językiem ładnie brzmiącym, prostym, o logicznej strukturze, bazującym na rdzeniach istniejących języków narodowych, co daje możliwości szybkiego uczenia się - mówi Stanisław Mandrak, prezes Polskiego Związku Esperantystów. więcej...

8 październik 2009
Serce Schroedera bije dla VW

Można sobie wyobrazić, że w przyszłości obecny kanclerz Niemiec mógłby stanąć na czele Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego. Na fladze MKOl powiewa pięć kółek... Ale to rozważanie pozbawione podstaw. Schröder jest absolutnie wierny czterem kółkom. Audi należy do koncernu Volkswagena, a serce kanclerza bije przede wszystkim dla VW. Dla niego gotów był stawić czoła całej Unii Europejskiej - pisze Michał Jaranowski z Bonn. więcej...

8 październik 2009
Czy w Polsce potrzebny jest lobbing i dlaczego?

Lobbing to niezbędny element demokracji parlamentarnej od Stanów Zjednoczonych po Europę Zachodnią. Rzecznictwo interesów kwitnie też w Polsce, ale nieśmiało i dopiero powoli wychodzi z ukrycia. DECYDENT poprosił o wypowiedź Henrykę Bochniarz z Polskiej Rady Biznesu, Jeremiego Mordasewicza z Business Centre Club oraz prof. Wojciecha Gasparskiego z Polskiej Akademii Nauk. więcej...

8 październik 2009
Park rozrywki

Pani poseł Joanna Fabisiak (Akcja Wyborcza Solidarność) chce zrobić konkurencję Michaelowi Jacksonowi, który zapowiedział budowę w Polsce parku rozrywki, i wybudować taki sam, ale polskimi rękami. Wybór padł na gminę Grodzisk Mazowiecki pod Warszawą. więcej...

3 marzec 2008
Brak odwagi i wyobraźni

Negocjacje z Unią Europejską to nie żarty. Profesjonalna, systematyczna promocja Polski w Unii i lobbing prowadzony przez całe polskie społeczeństwo, a zwłaszcza organizacje producentów, sektorowe, zawodowe, bardzo by pomógł naszym staraniom o członkostwo. Wszyscy się z tym zgadzają, ale w Brukseli niewiele się zmienia. Dyplomaci z Przedstawicielstwa RP przy Unii Europejskiej są zbyt zajęci, a lobbystów pozarządowych – jak na lekarstwo. Polacy ze swoim ogromnym rolnictwem powinni zająć się jak najszybciej lobbingiem rolniczym. Rolnictwo jest jedną z dziedzin, w których lobbing przybiera ostre formy i uchodzi za jedno z najpotężniejszych lobby w Brukseli. więcej...

28 luty 2008
Lobbing a proces decyzyjny

Stany Zjednoczone są kolebką nowoczesnego lobbingu, który jest regulowany ustawą Kongresu z 1946 r. - The Lobbying Act. Polski lobbysta powinien wiedzieć jak działa lobbing w USA, jaki jest jego status i umocowanie prawne. Ważne są też amerykańskie definicje lobbingu. Bowiem profesja lobbysty jest niezwykle istotna w procesie demokratycznego stanowienia prawa. Uzasadnione jest określanie lobbingu mianem "piątej władzy". Lobbyści - choć efekty ich działań są niewymierne - w stopniu niekiedy większym niż dziennikarze (nazywani słusznie "czwartą władzą") wpływają na procesy decyzyjne. To pierwszy odcinek z cyklu o podstawach lobbingu w świecie. więcej...

26 luty 2008
Jawnie i w kuluarach

Historia lobbingu, jego definicja, przykłady ze Stanów Zjednoczonych, które są kolebką lobbingu, Wielkiej Brytanii, gdzie po raz pierwszy użyto tego słowa, o zawodzie lobbysty, jak go uprawiać, jak i gdzie kontaktować się z parlamentarzystami. Lobbysta to zawód, który z każdym rokiem nabiera na wartości. Lobbing jest elementem demokracji parlamentarnej. O tych i innych sprawach lobbingowych po raz pierwszy pisze dr Eva Bednarska z Toronto. więcej...

26 luty 2008
Lobbowanie na rzecz rozszerzenia

W ojczyźnie lobbingu, Stanach Zjednoczonych, Polska toczyła udaną kampanię lobbingową na rzecz przyjęcia naszego kraju do NATO. Było mnóstwa pytań, wątpliwości i problemów: w Ameryce i zewnętrznych, np. jak zareaguje Rosja? To pierwsza część relacji Jarosława J. Szczepańskiego z Waszyngtonu. więcej...

21 luty 2008
Niemowlęcy wiek lobbingu

Kiedy słyszymy o lobbingu, najpierw przychodzą nam na myśl potężne koncerny producenckie czy handlowe. Warto jednak pamiętać, że podobne metody oddziaływania stosują instytucje jak najdalsze od świata gospodarki. Lobbing to także broń organizacji ekologicznych, grup obywatelskich czy ideowych i profesjonalnych instytucji niezależnych. Lobbing w Sejmie jest i powinien być. Podejmowanie decyzji ustawodawczych powinno opierać się na dostępie do jak najszerszej wiedzy w danym zagadnieniu. Posłowie spotykają się z przedstawicielami różnych organizacji, czyli lobbystami, chociaż nikt takiego pojęcia nie używa - mówi Maciej Płażyński, marszałek Sejmu RP. więcej...

19 luty 2008
Przyspieszanie inicjatyw

W pierwszym numerze DECYDENTA wywiadu udzielił Grzegorz Benedykciński, burmistrz Grodziska Mazowieckiego. Powiedział: "Staramy się ludziom doradzać, co mają zrobić, żeby ktoś ich nie naciągnął. Oceniamy, że rzeczywiście mamy spory autorytet, ale na to trzeba było zapracować. Ludzie już zorientowali się, że tutaj nie ma korupcji". Rozmawialiśmy również z Maciejem Płażyńskim, ówczesnym marszałkiem Sejmu, o niemowlęcym wieku polskiego lobbingu, a prof. Jerzy Bralczyk wyjaśnił kto to jest decydent i dlaczego jego decyzje muszą być wykonywane. Cały numer poświęciliśmy wyjaśnieniom, co to jest lobbing i dlaczego jest znaczącym elementem demokracji parlamentarnej. Był wrzesień 1999 roku. więcej...