Established 1999

WPŁYW SPOŁECZNOŚCI NA LOBBING

4 lipiec 2011

Ryzykowna droga do decyzji

W czerwcowym wydaniu DECYDENTA pisałem o wpływie społeczności skupionych w social mediach na efekt procesu decyzyjnego. Jednak jak ten wpływ ma się do pojęcia lobbingu? Czy należałoby rozpatrywać go w kontekście metody lobbingowej, a może alternatywnej formy nacisku?

HUBERT ŚWITALSKI


W zasadzie można powiedzieć – to zależy. Przede wszystkim trzeba spróbować rozróżnić wpływ społeczności spontanicznie skupionej wokół sprawy od społeczności działającej zgodnie z przygotowaną wcześniej strategią działania. Oczywiście, w pierwszej sytuacji możemy mówić o poczynaniach wspartych pewną taktyką, a w drugiej można doszukiwać się partycypacji spontanicznej – często tacy uczestnicy stanowią nawet większość danej społeczności.


Zacznijmy od drugiego przypadku. Jeśli mówimy o działaniu zgodnym z przyjętymi wcześniej założeniami, zaczyna nam się klarować nawiązanie do lobbingu. Pamiętajmy, że podstawowym owocem aktywności lobbingowej jest decyzja. Aby osiągnąć efekt w postaci decyzji, lobbing działa w oparciu o strategię z wyznaczonym celem głównym i celami cząstkowymi. Nierzadko cele cząstkowe można nazwać pobocznymi, gdyż zdarza się, że pozornie nie wiążą się z naszym głównym zamierzeniem. Jednak nie można zapominać, że podstawą lobbingu jest czas. W efekcie upływającego czasu cele cząstkowe mogą nieznacznie odbiegać od głównego zamiaru. Taka elastyczność może być efektem oddalenia się realnej szansy na osiągnięcie celu, ale wtedy raczej dąży się do przedefiniowania głównych postanowień. Dlatego częściej jest to wynik próby pogodzenia interesów różnych grup wchodzących w skład koalicji celowej.


Jednak nie odbiegając zbytnio od głównego wątku, zdaje się, że działania w social mediach wpisujące się w powyższą, nie ukrywam – bardzo uproszczoną, charakterystykę, mogą wskazywać na wykorzystywanie mediów społecznościowych jako narzędzia lobbingu. W tym przypadku warto zauważyć, że ryzyko utraty władzy, kontroli nad procesem, jest znacznie większe niż przy wykorzystaniu innych metod. Dlatego też działanie w serwisach społecznościowych może tylko z pozoru wydawać się mniej pracochłonne i kosztowne. Faktycznie, dobrze przeprowadzone i nadzorowane poczynania mogą zaoszczędzić nam dodatkowych nakładów pracy i finansów, ale proces, który wymknie się spod kontroli będzie nas kosztować już dużo więcej. Pamiętajmy, żeby uważać na dynamikę sytuacji, być elastycznym i dostosowywać działanie do trendów.


Dodatkowo zaangażowanie społeczności jako metoda lobbingowa daje większe możliwości, co do wyboru formy pracy zespołu. To co, przy klasycznych metodach lobbingowych może być jedynie możliwością, przy działalności w social mediach staje się normą. Mowa o elastycznych formach zatrudnienia, w tym telepracy. Łatwo sobie wyobrazić sytuację, w której nasz zespół zaangażowany w poczynania w mediach społecznościowych pracuje w domowym zaciszu. Jest to niewątpliwy atut przemawiający za tego rodzaju metodą. Dzięki niej możemy zaangażować w prace wykwalifikowanych specjalistów, którzy nie są w pełni dyspozycyjni, np. z uwagi na opiekę nad osobą zależną lub inne zobowiązania zawodowe.


Przejdźmy teraz do spontanicznego nacisku społeczności skupionych w social mediach. Chociaż cel tych poczynań jest zdeterminowany przez pożądanie określonej decyzji, to wydaje się być ściśle skorelowany z chęcią zamanifestowania swojej niezgody na status quo lub jego zmianę. Postawmy więc pytanie, czy działanie idzie za wcześniej przygotowaną strategią? Cóż, sama spontaniczność wskazuje na brak dogłębnie przygotowanej analizy, wyznaczenia kolejnych kroków i ustalenia kamieni milowych. Plan owego spontanicznego działania na ogół wiąże się z dwoma, trzema krokami, ale nie możemy tu mówić o pełnej strategii poczynań.


Zastanówmy się chwilę nad kluczową kwestią. Kto jest odpowiedzialny za proces wpływu społeczności w social mediach? Niezależnie od tego czy mówimy o tradycyjnych czy nowych narzędziach lobbingu, za proces odpowiada zespół projektowy. Odpowiedzialnością za pracę zespołu obarczony jest koordynator projektu. Natomiast za wpływ spontanicznej społeczności odpowiedzialna jest, cóż… społeczność. To, co w kontekście łatwości dostępu, przystąpienia do społeczności jest atutem, gdy mowa o kompetencji i odpowiedzialności staje się wadą, zagrożeniem. Mowa o specyfice social mediów, która cechuje się płytkością kontaktu i relacji, ogromnym tempem przekazu informacji oraz możliwością działania w sposób anonimowy lub pod osłoną fałszywej tożsamości.


A co z deformacją informacji, plotką? Gdy rozwój społeczności przebiega dynamicznie, takie zjawiska jak przekazywanie zmodyfikowanych, bądź po prostu nieprawdziwych informacji jest wpisane w ryzyko działania w mediach społecznościowych. Nic dziwnego, wszak właściwością social mediów jest mnogość źródeł i większe tempo informacyjne niż w mediach tradycyjnych. Skądinąd wiemy, że czwartą władzę cechuje właśnie zjawisko deformacji.


Zastanówmy się przez chwilę nad kosztami takiego działania. W zasadzie koszty są rozproszone na całą społeczność, a najwięcej poświęcają członkowie społeczności, którzy angażują w akcję najwięcej czasu. Jednak wyraźnie widać tutaj działanie efektu synergii, który przypomina budowę wieżowca w czynie społecznym. Dołożenie jednej czy dwóch cegieł nie wymaga zbyt wiele wysiłku a rezultat bywa zaskakujący. Oczywiście jak to bywa w budownictwie, taka partyzantka może kończyć się niepowodzeniem albo nawet katastrofą, ale to już zgoła inna kwestia.


Hubert Świtalski


 

W wydaniu 116, lipiec 2011 również

  1. LOBBING NALEŻNY KULTURZE

    Przemiana NIE w TAK
  2. AKADEMIA FINANSÓW W WARSZAWIE

    Nowatorska specjalizacja
  3. LOBBING KULTURALNY

    Artyści z pracodawcami
  4. FARMACJA I PIŁKA NOŻNA KOBIET

    Dbałość o markę
  5. CHIŃSKI PLAN PIĘCIOLETNI

    Szansa dla polskich przedsiębiorstw
  6. TRZECIA EDYCJA KONKURSU

    Zysk z dojrzałości. Praktyki przyjazne osobom 50+
  7. IMR ADVERTISING BY PR

    Nowe standardy walki z bólem
  8. SPONSORING KULTURY

    Kto komu pomaga?
  9. SZTUKA MANIPULACJI

    Kalkulacje grzecznych manipulatorów
  10. WPŁYW SPOŁECZNOŚCI NA LOBBING

    Ryzykowna droga do decyzji
  11. PKPP LEWIATAN

    Pracownicy domowi będą chronieni
  12. POLSKA PREZYDENCJA

    Priorytety według Lewiatana
  13. NASZE SZEŚĆ MIESIĘCY

    Plany rządu
  14. DECYDENT SNOBUJĄCY

    29 lipca - Łgawice