Established 1999

WŁASNY BIZNES

17 listopad 2011

Marzenie 40 proc. Polaków

„Od 1 lipca br., po wprowadzeniu ułatwień przy zakładaniu firm, działalność gospodarczą zarejestrowało w Polsce 80 tys. osób. Nowi przedsiębiorcy najczęściej wybierali branże budowlaną i handlu elektronicznego” – poinformował Dariusz Bogdan, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki, w czasie konferencji „Czy Polacy są na pewno przedsiębiorczy”, którą zorganizowali PKPP Lewiatan i Amway Polska.

W trakcie konferencji przedstawiono rezultaty badań dotyczących przedsiębiorczości, które dla Amway Europe przeprowadzono w 12 państwach europejskich. Wynika z nich, że 6 proc. Polaków posiada własną firmę. Istnieje wielka  przepaść pomiędzy chęcią prowadzenia działalności gospodarczej (40 proc.), a rzeczywistą liczbą osób prowadzących firmę. Różnica ta w naszym kraju jest największa w porównaniu z pozostałymi państwami europejskimi.


Średnio ponad jedna trzecia respondentów w Europie może wyobrazić sobie prowadzenie własnej firmy W porównaniu do wyników raportu z 2010 roku, potencjał samozatrudnienia w Europie pozostaje na niezmienionym poziomie – niezależnie od obecnych problemów gospodarczych i kryzysu finansowego. Najwyższy jest w Szwajcarii (51 proc.), Turcji (50 proc.), najniższy na Ukrainie (35 proc.) i w Niemczech 27 proc. W Polsce jest średni i wynosi 40 proc.


Dla Europejczyków najważniejszymi powodami do rozpoczęcia  działalności gospodarczej są „niezależność od pracodawcy” (46 proc.), w Polsce  ten sam pogląd wyraziło – 47 proc. oraz „samospełnienie, możliwość realizowania własnych pomysłów” (38 proc.), w Polsce – 36 proc. Co czwarty Europejczyk, w tym także Polak (24 proc.) twierdzi, że powodem rozpoczęcia prowadzenia własnej firmy jest „możliwość lepszego zrównoważenia życia rodzinnego, zawodowego i czasu wolnego”. Oznacza to, że samozatrudnienie i życie rodzinne nie muszą wzajemnie się wykluczać. Samozatrudnienie jest postrzegane jako model zatrudnienia przyjazny rodzinie w całej Europie: dla 42 proc. respondentów z dziećmi  to realna alternatywa dla pracy na etacie.


 


69 proc.  Europejczyków uważa, że edukacja jest bardzo ważna dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Tak samo uważa aż 68 proc. Polaków. Swoje wykształcenie i szkolenia, przygotowujące do prowadzenia działalności biznesowej, bardzo dobrze oceniają Austriacy (56 proc.) i Szwajcarzy (52 proc.). Bez względu na dostępne oferty, 47 proc. respondentów z Europy (49 proc. Polaków) uważa, że nie są dobrze poinformowani o możliwościach edukacyjnych dla osób samozatrudnionych.


 


 42 proc. Europejczyków (46 proc. Polaków) nie podjęłoby ryzyka związanego z prowadzaniem własnej działalności gospodarczej ze względu na brak wiedzy ekonomicznej. Więcej niż co trzecia osoba (35 proc. w  Europie, 40 proc. w Polsce) ma wiele wątpliwości odnośnie własnych umiejętności i wiedzy, nie czuje się przygotowana do prowadzenia firmy. 59 proc. Europejczyków (66 proc. Polaków) twierdzi, że powinno być więcej programów edukacyjnych organizowanych przez instytucje publiczne, przeznaczonych dla osób rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej.


 


Konferencja „Czy Polacy są na pewno przedsiębiorczy?” odbyła się w ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości.


 


Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan


www.pkpplewiatan.pl

W wydaniu nr 120, listopad 2011 również

  1. POMYSŁ NA BIZNES

    Nowa polska wyszukiwarka
  2. BIBLIOTEKA DECYDENTA

    "Białym pociągiem dookoła wódki..."
  3. ZYSK Z DOJRZAŁOŚCI

    Znamy laureatów konkursu
  4. WESOŁA ŁAPKA

    Psi instruktor oduczył dziecko uciekania
  5. SIŁA POLITYKI

    Pomysłowa Mata Hari
  6. WŁASNY BIZNES

    Marzenie 40 proc. Polaków
  7. ŚWIATOWY TYDZIEŃ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI

    Jak w tej materii wyglądamy nad Wisłą?
  8. TYGODNIK POWSZECHNY

    Film o ks. Adamie Bonieckim
  9. LEKTURY DECYDENTA

    "Londyńczycy"
  10. OGRZEWANIE ZIMY

    Polacy pielęgnują palmy
  11. IMR ADVERTISING BY PR

    Alpa wszechstronna
  12. MAGAZYN "WIESTNIK"

    Grozny - pępek świata
  13. TYGODNIK POWSZECHNY

    Zakazany ks. Boniecki
  14. IMR ADVERTISING BY PR

    ALPA Francówka i ALPA Leśna dla decydentów
  15. IMR ADVERTISING BY PR

    Moda na jagodę Acai
  16. DECYDENT SNOBUJĄCY

    Środa, 30.11 - Śmiało zagrywamy
  17. SZTUKA MANIPULACJI

    Sztuka wciągania
  18. KRÓTKO O MISTYFIKACJI

    Od pozorów do iluzji
  19. GRECKIE REFERENDUM

    Topnieją szanse uniknięcia kryzysu w Europie
  20. BARBARA GAŁCZYŃSKA

    Poezja, Sztuka, Proza