Established 1999

WIZERUNEK POSŁA

10 grudzień 2007

Dolce vita

Posłowie to mają fajne, bezproblemowe, dobrze opłacane życie. A mniejszość obywateli uważa, że praca posła jest ciężka i odpowiedzialna. Takie wyniki sondażu opublikowało CBOS.

Prawie połowa obywateli (48%) twierdzi, iż działalność parlamentarzystów wiąże się z lekkim i wygodnym życiem, ale co trzeci Polak (32%) sądzi, że bycie posłem to ciężka i wyczerpująca praca – wynika z przeprowadzonego w listopadzie br. badania CBOS pt. „Społeczny wizerunek posła”.


W kwestii predyspozycji koniecznych do objęcia mandatu poselskiego zdania są podzielone. 45% Polaków jest przekonanych, iż aby zostać posłem należy posiadać specjalne umiejętności, zaś 46% ankietowanych uważa, że praca posła nie wymaga specjalnych umiejętności i praktycznie każdy mógłby ją wykonywać.


Oceny działalności posłów okazują się być różnicowane ze względu na sympatie partyjne wyborców. W kontekście ostatnich wyborów parlamentarnych można zauważyć następujące tendencje:


§         Przekonanie, że działalność posła to ciężka i wyczerpująca praca stosunkowo najczęściej wyrażają zwolennicy Platformy Obywatelskiej (40%), z kolei pracę posła z wygodnym
i lekkim życiem częściej wiążą wyborcy Prawa i Sprawiedliwości (53%) oraz osoby, które nie wzięły udziału w wyborach (56%) niż inni respondenci.


§         Przeświadczenie o konieczności posiadania odpowiednich kwalifikacji do objęcia madatu wyraża w głównej mierze elektorat Polskiego Stronnictwa Ludowego (63%), zaś zdanie przeciwne, a więc że każdy może być posłem, mają przede wszystkim zwolennicy Prawa i Sprawiedliwości oraz Lewicy i Demokratów (po 51%)


§         Altruistyczne motywy ubiegania się o mandat jako powód skłaniający do kandydowania do parlamentu wybierali najczęściej wyborcy PO (33%), potrzebę realizowania programu własnej partii wskazywali zaś głównie zwolennicy PO (39%) oraz LiD (37 %). Chęć posiadania władzy podkreślali przede wszystkim wyborcy PiS (41%), PSL (39%) oraz niegłosujący (38%). Motyw finansowy za determinujący kandydowanie uważają głównie osoby, które nie wzięły udziału w wyborach (53%) oraz wyborcy PiS i PSL (po 44%).


§         Z kolei zamiłowanie do wygodnego życia oraz żądzę sławy i popularności za czynnik decydujący postrzegają nieco częściej niż pozostali zwolennicy LiD, PiS oraz niegłosujący.


 


Ogólne wskazania respondentów w kwestii oceny motywacji parlamentarzystów, nie uwzględniające sympatii politycznych obywateli, aczkolwiek ukazujące zmiany w stosunku do badania z roku 1999 przedstawia poniższy wykres:


 










































Kto decyduje się na to, by zostać posłem? Czy jest to człowiek, który przede wszystkim*:


Wskazania respondentów według terminów badań


XI ‘99


XI ‘07


 


w procentach


− chce mieć dużo pieniędzy


44


42


− chce mieć władzę


42


37


− chce realizować program swojej partii


29


28


− lubi wygodne, łatwe i przyjemne życie


26


23


− chce pomóc innym, zrobić coś dobrego


14


23


− chce być sławny, popularny


24


20


Trudno powiedzieć


4


5


 


*Procenty nie sumują się do 100, ponieważ badani mogli wybrać dwie odpowiedzi


 


Źródło:  komunikat CBOS „Społeczny wizerunek posła”.


 


Zgodnie z wnioskami zawartymi w komunikacie z badań pogorszenie wizerunku posła w oczach polskiej opinii publicznej jest efektem m.in. kontrowersyjnego składu Sejmu V kadencji, który może być kojarzony z „wieloma osobami o wątpliwej reputacji”. Posłowie Sejmu VI kadencji mają więc wiele do zrobienia w celu poprawy wizerunku parlamentarzystów, by byli oni postrzegani przez pryzmat ich kompetencji i zaangażowania w sprawowanie mandatu.

W wydaniu 73, grudzień 2007 również

  1. MIEDŹ NA ZDROWIE

    Nieśmiertelny metal
  2. KONIECZNY LOBBING

    Winne bezprawie
  3. KULTURA LOBBUJE

    Pomysł na pieniądze
  4. ZAMIENIĘ

    Na cokolwiek
  5. POLISH VODKA ASSOCIATION

    Zero proMILA
  6. WIZERUNEK POSŁA

    Dolce vita
  7. PR W WIŚLE

    Trzeba bywać
  8. TEORIA LOBBINGU

    Sztuka wywierania wpływu
  9. SZTUKA NEGOCJACJI

    Nie taki diabel straszny
  10. LOBBING W BRUKSELI

    Etyka przede wszystkim
  11. RODZINNA FARMACJA

    Z miłości do natury
  12. PUBLIC RELATIONS

    Amoralny PR-owiec?
  13. DECYZJE I ETYKA

    Dzień Decydenta. Przypomnienia
  14. SZTUKA MANIPULACJI

    Kogucie maniery
  15. BOŻE NARODZENIE

    Redakcja DECYDENTA & DECISION MAKERA wspólnie z IMR advertising by PR
  16. KLASTER KRYSZTAŁ EUROPY

    Okrągłe żaglówki
  17. BIBLIOTEKA D & DM

    Kuchnia biznesu
  18. PRAKSEOLOGIA W POLITYCE

    Realia pod makijażem
  19. PREZESI I DYREKTORZY

    Analfabeci w PR
  20. LOBBING TRUSKAWKOWY

    Było ciężko, ale zwycięsko
  21. CZAS NA SNOBIZM

    Koniec taryfy ulgowej