Established 1999

WIZERUNEK BIZNESMENA

1 września 2016

Każdy sobie rzepkę skrobie

Niektórzy polscy biznesmeni pozostali w prowadzeniu swoich firm w latach 90-tych. Zwłaszcza zauważalne jest to w firmach małych i średnich. Właściciele, szefowie tych firm, próbują zarządzać nimi według zasad, które w tamtym czasie się sprawdzały, czyli szef ma zawsze rację nawet, jeśli jej nie ma – pisze Jolanta Szaczkowska.

Polscy biznesmeni nie mają czasami wiedzy, jak prowadzić swoje firmy. Nie mają dobrych przykładów, nie zmieniają polityki prowadzenia firmy, nawet wtedy, kiedy wiedzą, że muszą je zrestrukturyzować.

Niestety w dzisiejszych czasach prowadzić firmy w ten sposób się nie da. Potrzebne jest traktowanie swoich pracowników po partnersku, równorzędnie. Jednocześnie zatrudniać wyspecjalizowanych pracowników, fachowców. Bowiem bardzo często zdarza się, że funkcję asystentki, handlowca i np. jeszcze tłumacza bądź księgowej, sprawuje jedna osoba, która na dodatek dostaje najniższą krajową pensję. Pracodawcy nie chcą zatrudnić managera z prawdziwego zdarzenia, bo pani księgowa przyjmie wszystkie zamówienia handlowe. Pani księgowa, owszem, przyjmie zamówienia handlowe, ale dalej w swoim działaniu nie zrobi nic więcej, aby pozyskać dodatkowych kontrahentów.

Właściciele tłumaczą się tym, że nie mają finansów na zatrudnianie specjalistów. Tylko jeśli nie zatrudnią specjalisty, to też nie zyskują nowych możliwości rozwoju firmy, a tym samym większych obrotów. Mówią, że sami mogą zrobić wszystko. Tylko, że ten styl zarządzania już dawno przeminął i się nie sprawdza.

Z kolei duże korporacje, również zagraniczne, nie doceniają swoich pracowników, pomimo wysokich obrotów w firmach, płacą im najniższe pensje, bo wiedzą, że na jedno stanowisko za najniższą krajową, będą mieć co najmniej kilkadziesiąt osób chętnych do pracy. Najniższa krajowa wynosi w 2016 roku 1.850 zł. brutto. Przyjmując, że pracownik mieszka w Warszawie i musi wynająć mieszkanie, gdzie wynajem kawalerki kosztuje około 1.500 zł. na miesiąc, nic nie zostaje mu na życie.

Polscy biznesmeni bardziej powinni się wspierać, czerpać od siebie nawzajem, uczyć się, co i w jaki sposób można zrobić, żeby rozwijać swoje firmy, czerpać wzorce od firm, które osiągnęły sukces. Powinni mieć większy dostęp do informacji do kogo mogą się zwrócić, żeby uzyskać fachową pomoc i poradę, zarówno od strony wiedzy w kierunku zarządzania, jak i w jaki sposób pozyskiwać dofinansowanie na rozwój firmy.

Z drugiej strony, wsparcie na rozwój firmy dla polskiego biznesmena jest cały czas na bardzo niskim poziomie w Polsce. Składki ZUS-owskie, biorąc pod uwagę jedną z najniższych krajowych pensji w Unii Europejskiej, są jednymi z najwyższych w Europie. Również podatki są jednymi z najwyższych.

Z kolei obecne dofinansowania unijne głównie skierowane są na pozyskanie środków nie na cele inwestycyjne i rozwój firmy, a na wysoką innowacyjność, co dla większości firm stanowi abstrakcję, bo nie wystarczy wprowadzić innowacyjności w firmie, musi być to innowacyjność na skalę światową. Oprócz tego dofinansowania unijne w większości trzeba samemu sfinansować, nieznaczna reszta, zazwyczaj mniej niż 50%, jest zwracana.

Czyli zarówno polski biznesmen musi zmienić zarządzanie swoją firmą, jak i musi mieć warunki stworzone przez państwo, aby mógł rozwijać swoją firmę i tworzyć miejsca pracy za godną pensję.

Obecnie istnieje również grupa polskich biznesmenów, która pomimo trudności na polskim rynku, osiąga sukces. Liczy się tutaj zarówno pomysł, innowacja, zarządzanie firmą, a także umiejętność pozyskiwania finansów na rozwój firmy.

                                                                           JOLANTA SZACZKOWSKA

Prezes EduBusiness

W wydaniu nr 178, wrzesień 2016, ISSN 2300-6692 również

  1. CLINTON VERSUS TRUMP

    O debacie teraz ja!
  2. BIBLIOTEKA DECYDENTA

    Tajne więzienia CIA w Polsce
  3. FILOZOFIA I DYPLOMACJA

    Historia kołem się toczy
  4. OSZCZĘDNY JAK POLAK

    Przede wszystkim na czarną godzinę
  5. WĘGIERSKI PRZYKŁAD

    Orban Zwycięzca
  6. IMR ADVERTISING BY PR

    Kosmetyki w skarpetkach
  7. OPOWIADANIE

    Z życia Napoleonów
  8. Z KRONIKI BYWALCA

    Polski eksport do Chin
  9. LEKTURY DECYDENTA

    Kto mieczem wojuje...
  10. I CO TERAZ?

    Kalejdoskop ciekawostek amerykańskich wyborów
  11. IMR ADVERTISING BY PR

    Na słodko i wytrawnie
  12. WIATR OD MORZA

    Witaj, Grodno
  13. LEKTURY DECYDENTA

    Zapomniany geniusz
  14. I CO TERAZ?

    Z braku armat
  15. FILOZOFIA I DYPLOMACJA

    Nie sądzę, że jak świat światem...
  16. BIBLIOTEKA DECYDENTA

    Przydatni hitlerowcy
  17. W OPARACH WIZERUNKU

    Autocelebracja
  18. I CO TERAZ?

    Dzieje się i będzie się działo. W Ameryce
  19. WIATR OD MORZA

    Dokąd pędzą szaleńcy
  20. WIZERUNEK BIZNESMENA

    Każdy sobie rzepkę skrobie