Established 1999

VAT NA SŁOWO PISANE

21 styczeń 2010

Podatek na rozwój analfabetyzmu

W przeprowadzonych cztery lata temu przez OECD badaniach rozumienia informacji (czyli tzw. analfabetyzmu funkcjonalnego) Polacy wypadli fatalnie. Ponad 70 proc. rodaków nie rozumie tabel, prostych tekstów, wykresów. W innych krajach (np. Niemcy, Szwecja, USA) jest to 32-44% ludności. Z ankiety przeprowadzonej przez Polskie Badania Czytelnictwa wynika, że w ub.r. tylko 37% dorosłych Polaków sięgało każdego dnia po gazetę. Dla porównania: w Niemczech, Szwecji, Finlandii, Norwegii, Holandii, Wielkiej Brytanii wskaźnik ten przekracza 75%.

 


Dlaczego należy zachować stawkę „0” VAT na sprzedaż prasy i książek?


 


W najbliższych miesiącach Ministerstwo Finansów zamierza poddać dyskusjom międzyresortowym projekt zmian w ustawie o podatku od towaru i usług oraz podatku akcyzowym. Jednym z rozwiązań ma być wyłączenie prasy i książek z grupy towarów zwolnionych od podatku VAT.


    Izba Wydawców Prasy, zrzeszająca w swych szeregach większość wydawnictw prasowych działających na polskim rynku, uważa, że prasa ma do spełnienia wyjątkową rolę społeczną, polityczną i kulturotwórczą. Wydawcy są przeciwni jakimkolwiek zmianom stawki VAT i liczą na pomoc ze strony Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w celu utrzymania, a następnie wprowadzenia na stałe ustawowego zapisu o zerowej stawce VAT na sprzedaż prasy i książek.


    W projektach Ministerstwa Finansów pojawiła się zapowiedź wprowadzenia stawki VAT 3 proc. od 2001 r. i 7 proc. od 2002 r. Akceptacja planów MF oznaczać będzie wprowadzenie wyższych opłat na informację, edukację i kulturę.


     Podniesienie stawki podatku VAT na książki i prasę doprowadzi do katastrofy kulturalnej i zapaści cywilizacyjnej kraju. Zagrożone zostaną przy tym miejsca pracy w przemyśle wydawniczym i poligraficznym.


    W pierwszym szeregu popierających starania o utrzymanie wprowadzonej w 1996 r. zerowej stawki VAT stanęli polscy nobliści: Wisława Szymborska i Czesław Miłosz. W specjalnym oświadczeniu napisali: „Państwo, w którym ponad połowa obywateli nie przeczytała w ubiegłym roku ani jednej książki, nie powinno czerpać korzyści z opodatkowania słowa drukowanego”


    Do pisarzy-noblistów dołączyli z osobnymi oświadczeniami Lech Wałęsa i Jerzy Giedroyc.


    Również przedstawiciele ponad 30 stowarzyszeń branżowych, samorządów gospodarczych i innych organizacji związanych z książką i prasą oraz reprezentujące ludzi kultury i nauki popierają bezterminowe utrzymanie zerowej stawki VAT.


    W przeprowadzonych cztery lata temu przez OECD badaniach rozumienia informacji (czyli tzw. analfabetyzmu funkcjonalnego) Polacy wypadli fatalnie. Ponad 70 proc. rodaków nie rozumie tabel, prostych tekstów, wykresów. W innych krajach (np. Niemcy, Szwecja, USA) jest to 32-44% ludności.


   Z ankiety przeprowadzonej przez Polskie Badania Czytelnictwa wynika, że w ub.r. tylko 37% dorosłych Polaków sięgało każdego dnia po gazetę. Dla porównania: w Niemczech, Szwecji, Finlandii, Norwegii, Holandii, Wielkiej Brytanii wskaźnik ten przekracza 75%.


   Według wskaźnika rozwoju społecznego, wśród45 krajów rozwiniętych, Polska znajduje się na 44 miejscu. Na taki wynik składają się m.in. wskaźnik nauczania oraz wskaźnik umiejętności czytania w połączeniu z rozumieniem tekstu.


    Osoby o najniższym poziomie umiejętności czytania i pisania są dwunastokrotnie bardziej narażone na bezrobocie. 


       


Prasa wpływa na poczucie przynależności państwowej


 


           Gazety codzienne i czasopisma wpływają w olbrzymim stopniu na życie polityczne, społeczne i intelektualne kraju i społeczeństwa. Są one jednym z najważniejszych nośników informacji i wpływają w sposób znaczący na kształtowanie opinii publicznej.  Odgrywają ważną rolę w upowszechnianiu idei demokracji i wolności osobistych oraz kontroli nadużyć władzy. Dopuszczają przy tym do głosu najmniej uprzywilejowanych: młodzież, bezrobotnych, osoby starsze, reprezentantów mniejszości.


   Gazety codzienne i czasopisma stwarzają jako jedyne, okazję do regularnej lektury. Jest to bardzo istotne, zwłaszcza, że wykształcenie na poziomie podstawowym niebezpiecznie się obniża.


 


Osłabiona prasa nie będzie mogła liczyć na wsparcie firm  reklamowych   


       


   Reklamy nie zrekompensują strat ze sprzedaży gazet. Podniesienie opłat za powierzchnię reklamową spowoduje rezygnację reklamodawców ze zbyt drogich i mniej atrakcyjnych (mniej odbiorców) mediów drukowanych na rzecz mediów elektronicznych.


 


Opodatkowanie prasy codziennej nie przyniesie skarbowi państwa zysku


 


                 Opodatkowanie gazet i czasopism wpłynęłoby niekorzystnie na ich cenę i w rezultacie spowodowałoby spadek sprzedaży, i co za tym idzie, spadek rentowności wydawców. Najwyżej opodatkowana jest sprzedaż powierzchni reklamowej. Wiedząc, że zyski ze sprzedaży powierzchni reklamowej stanowią ponad połowę dochodów gazet, nie można bagatelizować roli wydawców jako podatników.


 


Opodatkowanie prasy zmniejszy jej szanse w konkurencji z mediami elektronicznymi


 


       Gazety codzienne i czasopisma konkurują z radiem i telewizją. Podwyższenie ceny prasy i książek o podatek zmniejszy ich szansę w tej konkurencji i spowoduje, że radio i TV znajdą się w uprzywilejowanej pozycji jako główne źródła informacji i wiedzy.


 


Tabela stawek VAT w krajach Unii Europejskiej (stan na koniec 1998 r.)


 


                         Gazety          Magazyny                Książki           PKB na 1 mieszkańca


                             %                    %                             %                           ( w USD)


 


Austria                   10                10                   10                      25551


Belgia (1996r.)           0                 0                    6                      23821


Dania                       0               25                   25                      30871


Finlandia                 22                22                   12                      22860


Francja                  2,1               2,1                    6                      23781


Niemcy                    7                  7                     7                      25754


Grecja                      4               4                     4                      11354


Irlandia                   12,5             12,5                 0                      20479


Włochy                     4               4                     4                      19927


Holandia                   6               6                     6                      23263


Portugalia                 5               5                     5                        9898


Hiszpania                  4               4                     4                      13566


Szwecja                   6                 25                 25                      25932


W. Brytania               0               0                     0                      21668


POLSKA                       0                   0                         0                              3702


                                                                          

W wydaniu 7, marzec 2000 również

  1. UMYSŁ LIDERA

    Odciśnij swój ślad
  2. INWESTYCJE ZAGRANICZNE

    Potrzeby a realia
  3. NATO W AKCJI

    Wojna mediów
  4. WIDZIANE Z WYSPY

    To ludzka rzecz, połączyć się
  5. AZJATYCKA SPECYFIKA

    Jak negocjować z Japończykami?
  6. DECYZJE I ETYKA

    Onkologia korupcji
  7. SZTUKA MANIPULACJI

    Koniunktura dla podstępnych
  8. ARCHIWUM KORESPONDENTA

    Lobbing nieudany, ale dlaczego?
  9. DYPLOMACJA

    Wyścig z czasem
  10. WYBORCZE DATKI

    Kandydaci na sprzedaż
  11. VAT NA SŁOWO PISANE

    Podatek na rozwój analfabetyzmu
  12. ADWOKATURA

    Na marginesie
  13. NAD SZPREWĄ

    Między lobbingiem a korupcją
  14. SUWALSKA SSE

    Otwarcie na Wschód
  15. LOBBYSTA Z BRUKSELI

    Bez kompleksów
  16. FIRMY POLONIJNE

    Przykuty inwestor