Established 1999

USTAWA O LOBBINGU

18 czerwiec 2009

Uzasadnienie projektu

Profesor Uniwersytetu Warszawskiego Andrzej Rzepliński z Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka opiniuje projekt ustawy lobbingowej.



Warszawa, 1 lipca 2003 r.


Prof. ANDRZEJ RZEPLIŃSKI,


Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Uniwersytet Warszawski


Uzasadnienie dla projektu ustawy o lobbingu *


Jesteśmy za ustawową regulacją lobbingu.


+ Ustawa powinna regulować to, co jest najistotniejsze, co się relatywnie łatwo jest wyegzekwować – to jest komercyjne świadczenie usług lobbingowych.


+ Projekt MSWiA jest akademickim przykładem ambicji przeregulowania życia publicznego: “Ustawa określa … dopuszczalne formy oddziaływania na rozstrzygnięcia organów władzy publicznej” (art. 1). Skutkiem takiego prawa byłaby dalece nieudolna próba zawarcia w akcie prawnym praktycznie wszystkich sytuacji, jakie w społeczeństwie obywatelskim są na porządku dziennym – czyli codziennego wpływu obywateli i ich organizacji na sposób rządzenia przez urzędników rządowych i samorządowych. Gwarantuje to nam Konstytucja (art. 12, 64).


+ Ustawodawca powinien pozostawić poza sferą ustawowej regulacji aktywność organizacji pozarządowych w sferze rzecznictwa publicznego, wystarczą tu w zupełności dotychczasowe ustawy, w tym o stowarzyszeniach, o fundacjach, o organizacjach pożytku publicznego.


+ Egzekwowanie od urzędników (art. 15.1) sporządzania notatek z setek rozmów, dyskusji mejlowych z interesantami prowadzonych co miesiąc na temat tego co i dlaczego należy zrobić, jaką decyzję wydać jest niewykonalne. Gdyby było nawet wykonalne, wiedza ta do niczego praktycznego by nie prowadziła, może ona być interesująca jedynie dla antropologów. Poważne traktowanie takiego obowiązku oraz analizowanie sporządzonych notatek wymagałoby wielkich nakładów finansowych, o którym w projekcie głucho.


+ Taka ustawa pogłębiłaby tylko poczucie niskiej rangi prawa jako regulatora życia społecznego. W sytuacji anomii wszystkiego nam obecnie trzeba tylko, nie pogłębiania tego stanu rzeczy.


+ Projekt nasz precyzyjnie definiuje przedmiot i przedmiot ustawy (art. 1) do sfery, która jest publicznie istotna i gdzie obserwujemy patologię pozostającą jak dotąd poza sferą prawa – to jest lobbing komercyjny.


* Tekst projektu ustawy o lobbingu autorstwa prof. Rzeplińskiego oraz – dla porównania – tekst projektu ustawy lobbingowej przygotowanej w MSWiA, zamieszczamy na naszej stronie internetowej: www.decydent.pl


 


 

W wydaniu 47, wrzesień 2003 również

  1. OD REDAKTORA

    Piąty rok
  2. TROSKI PRZEDSIĘBIORCY

    Afery czy reformy?
  3. NIEUCZESANE REFLEKSJE

    Puste miejsca
  4. SZTUKA MANIPULACJI

    Intencje pochwał
  5. REGULACJE LOBBINGU

    List otwarty
  6. USTAWA O LOBBINGU

    Uzasadnienie projektu
  7. WYNALAZCZOŚĆ

    Piękny umysł
  8. PROJEKT USTAWY LOBBINGOWEJ

    Autor: prof. Andrzej Rzepliński
  9. CYWILIZACJE

    Dialog czy konfrontacja?
  10. MEDIA

    Punkt siedzenia
  11. AMERYKANIE W POLSCE

    Lobbing jako edukacja
  12. LINIE LOTNICZE

    Bruksela bliżej
  13. PUNKTY WIDZENIA

    Ślązak Niemcem
  14. PUNKTY WIDZENIA

    Ludzie wrócą
  15. HISTORIA

    Chambois 1944. Tragifarsa przez wieki
  16. ARCHIWUM KORESPONDENTA

    Lobbing miłości
  17. DECYZJE I ETYKA

    Grochem o ścianę
  18. EUROPEJSKIE SPOJRZENIE

    Na bakier z prawem
  19. SAMOOBRONA

    Racja stanu