Established 1999

UNIA EUROPEJSKA

3 maj 2009

Droga do polskiego lobbingu

Szkoła Lobbingu Europejskiego jest pilotażowym programem szkoleniowym, który może pomóc w stworzeniu fachowej reprezentacji interesów polskich przedsiębiorców i regionów w Unii Europejskiej. Rolą szkoły jest dostarczenie fachowej wiedzy o profesjonalnym rzecznictwie interesów w Brukseli.

Specjaliści z zakresu Public Affairs w Unii Europejskiej wskazują, iż efektywne przygotowanie się do rozpoczęcia profesjonalnego rzecznictwa interesów w Brukseli zajmuje minimum około roku. Jest to okres, w którym reprezentant danej firmy czy zrzeszenia przedsiębiorców lub regionów oraz wspomagający go zespół mogą stworzyć sieć podstawowych kontaktów z innymi podobnymi sobie organizacjami. Dwanaście miesięcy pozwoli przede wszystkim na poznanie mechanizmów działania instytucji Unii Europejskiej i nawiązanie bezpośrednich relacji z odpowiednimi urzędnikami Komisji Europejskiej i Rady Unii Europejskiej.


Wobec tak zakreślonej perspektywy czasowej, musimy wyraźnie powiedzieć, że reprezentantom właściwie wszystkich polskich sektorów gospodarki nie zostało wiele czasu – raptem dwa lata. Obok działań organizacyjnych niezbędne będzie także właściwe przygotowanie merytoryczne ludzi – nie tylko bezpośredniego przedstawiciela w Brukseli, ale również grupy osób tworzących jego zaplecze w kraju. Jest oczywiste, iż nie wszystkie zainteresowane podmioty w Polsce będą mogły mieć swego reprezentanta w Brukseli. Przeważająca większość polskich organizacji gospodarczych będzie starała się bronić swych interesów działając w ramach struktur federacji europejskich takich jak COPA czy UNICE. Specjalistyczne przygotowanie merytoryczne będzie potrzebne zarówno w przypadku tworzenia bezpośredniej reprezentacji w Brukseli, jak i uczestnictwa w zrzeszeniu przedsiębiorców czy organizacji zawodowej na szczeblu unijnym. Obok niezbędnego doświadczenia pomocne w skutecznym poruszaniu się po tzw. “labiryncie brukselskim” będzie specjalistyczne szkolenie w zakresie Public Affairs w Unii Europejskiej. Do niedawna w Polsce poza ofertą 2-letnich studiów uzupełniających w Szkole Głównej Handlowej żadna inna instytucja nie proponowała profesjonalnego szkolenia w zakresie lobbingu i Public Affairs w Unii Europejskiej.


Od listopada br. Stowarzyszenie Szkoła Liderów, założone i kierowane przez profesora Zbigniewa Pełczyńskiego, wieloletniego wykładowcę Uniwersytetu w Oksfordzie, prowadzi Szkołę Lobbingu Europejskiego. Ideą profesora Pełczyńskiego było umożliwienie przedstawicielom samorządu gospodarczego, administracji centralnej, a w szczególności samorządu lokalnego i organizacji pozarządowych zdobycie wiedzy o mechanizmach decyzyjnych w Unii Europejskiej i sposobach prowadzenia profesjonalnego rzecznictwa interesów w Brukseli. Szkoła Lobbingu Europejskiego powstała w ścisłej współpracy z European Centre for Public Affairs Brussels (ECPAB). ECPAB to ośrodek szkoleniowy utworzony w 1996 r. w Brukseli przez Europe Information Service (EIS), wydawcę publikowanego od 1972 r. “European Report” oraz European Centre for Public Affairs, ośrodek analityczny i szkoleniowy usytuowany przy University of Surrey w Wielkiej Brytanii. W krótkim czasie ECPAB stał się znaczącym ośrodkiem szkoleniowym na skalę Unii Europejskiej, oferującym obok regularnych, 7-dniowych kursów również specjalistyczne moduły szkoleniowe np. dla krajów Unii, które w najbliższym czasie obejmą prezydencję UE (z tego typu szkolenia skorzystała m. in. Belgia, Szwecja i Finlandia).


Szkoła Lobbingu Europejskiego w Warszawie, jest skróconą wersją kursu ECPAB, umożliwiającą uczestnikom zdobycie praktycznych umiejętności w zakresie kontaktowania się z najważniejszymi instytucjami Unii Europejskiej i prowadzenia rzecznictwa interesów. W trakcie dwudniowych warsztatów prowadzonych w języku angielskim uczestnicy biorą udział w grze symulacyjnej oraz dokonują szczegółowej analizy wybranych kampanii lobbingowych. Zajęcia prowadzą: Robin Pedler, dyrektor ds. akademickich ECPAB oraz Lucyna Gutman-Grauer, dyrektor wykonawczy ECPAB. Program zajęć Szkoły Lobbingu Europejskiego został tak skonstruowany, by zachować równowagę pomiędzy zajęciami praktycznymi i niezbędnymi wykładami.


W czasie pierwszego szkolenia w listopadzie br. Robin Pedler dokonał m.in. analizy firmy Chiquita, której bankructwo ogłoszono 6 dni po warsztatach. Przypadek tej firmy pokazuje jak bardzo konieczne staje się włączenie elementów Public Affairs w zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwa, co pozwala na wczesną reakcję na nadchodzące trudności. Konflikt pomiędzy celami dwóch głównych polityk Unii: Wspólnej Polityki Handlowej i Wspólnej Polityki Rolnej oraz “wojna bananowa” między UE i USA doprowadziła w efekcie do upadku jednej z największych firm uprawiającej i handlującej bananami. Innym tematem poruszanym w trakcie pierwszego szkolenia była tzw. ramowa dyrektywa wodna, projekt aktu prawnego aktualnie dyskutowanego w Unii Europejskiej, który wprowadza nowy podział odpowiedzialności za zanieczyszczenie wód powierzchniowych w Unii i państwach z nią graniczących. Dyrektywa ta była przedmiotem gry symulacyjnej, w której wzięli udział uczestnicy Szkoły Lobbingu Europejskiego. Symulacja taka pozwala na bezpośrednią obserwację, jak podejmowane są decyzję i jak szerokie spektrum czynników wpływa na ostateczną decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej.


Szkoła Lobbingu Europejskiego jest pilotażowym programem szkoleniowym, który może pomóc w stworzeniu fachowej reprezentacji interesów polskich przedsiębiorców i regionów w Unii Europejskiej. Rolą szkoły jest dostarczenie fachowej wiedzy o profesjonalnym rzecznictwie interesów w Brukseli.


Kolejne edycje Szkoły Lobbingu Europejskiego odbędą się 7-8 grudnia br., 25-26 stycznia i 1-2 marca 2002 roku.



Tomasz Śliwiński
Koordynator SLE
email:
tsliwinski@szkola-liderow.pl
tel./fax (0 22) 828 64 05 lub 828 64 83;
WWW.SZKOLA-LIDEROW.PL

W wydaniu 29, styczeń 2002 również

  1. ŚRODOWISKO

    Jest gorzej, będzie lepiej
  2. OKIEM SOCJOLOGA

    Walory sytuacji kryzysowych
  3. ALTERNATYWY

    Spektakl...
  4. POLACY W NIEMCZECH

    Brak równowagi
  5. UNIA EUROPEJSKA

    Droga do polskiego lobbingu
  6. ISLAM

    Religia i polityka
  7. GLOBALIZACJA A EDUKACJA

    Dlaczego będzie inaczej?
  8. PRZYKŁAD NIEMIECKI

    Demokracji trzeba bronić każdego dnia
  9. PUNKTY WIDZENIA

    Tańsze farmaceutyki
  10. PUNKTY WIDZENIA

    Przewietrzyć stereotypy
  11. WIRTUALNE WYBORY

    Science fiction?
  12. PUBLIC RELATIONS

    W oparach niemożności
  13. ARCHIWUM KORESPONDENTA

    Od bawarki do krawata
  14. DECYZJE I ETYKA

    Czy myć ręce, czy nogi?
  15. SZTUKA MANIPULACJI

    Sugestia natrętna
  16. SPRAWA LEPPERA

    Test polskiej demokracji
  17. UNIA EUROPEJSKA

    Lobbyści w parlamencie
  18. BUSINESS CENTRE CLUB

    Popieramy, ale...
  19. RYNEK LEKÓW

    Jest o co walczyć