Established 1999

TERMINALE PALIWOWE

15 kwiecień 2008

Sieć logistyczna / Logistic leader

Nasza usługa podstawowa to składowanie paliw płynnych, w tym benzyn silnikowych, oleju napędowego i lekkiego oleju opałowego oraz paliw lotniczych. W terminalach na wschodniej granicy Polski przeładowujemy paliwa z cystern kolejowych na torze szerokim do cystern na torze o normalnym rozstawie osi i do autocystern, również w kierunku odwrotnym. Kwestie związane z ekologią są priorytetem w działalności rozwojowej i inwestycyjnej spółki. W bazach zainstalowane są urzadzenia ograniczające emisję par benzyn do atmosfery oraz urządzenia zabezpieczające przed przenikaniem produktów ropopochodnych do gruntu, wód powierzchniowych i gruntowych – mówi Jerzy Małyska, prezes Naftobaz.


Z JERZYM MAŁYSKĄ


prezesem zarządu “Naftobazy” Sp. z o.o.


rozmawia Jerzy Wojciewski



Panie prezesie, “Naftobazy” to ważna firma na rynku paliwowym w Polsce. Proszę przybliżyć rolę kierowanej przez Pana spółki.
Spółka “Naftobazy” rzeczywiście odgrywa kluczową rolę w logistyce polskiego sektora naftowego. Składujemy paliwa do bieżącej dystrybucji oraz zapasy obowiązkowe. Magazynujemy też rezerwy państwowe paliw ciekłych. Jesteśmy największą logistyczną siecią wyspecjalizowanych terminali paliwowych w Polsce. Lokalizacja baz paliw firmy na terenie całego kraju umożliwia wszystkim operatorom, obecnym na krajowym rynku sprzedaży paliw, łatwy dostęp do pełnego wachlarza oferowanych przez nas usług. Pięć największych terminali umiejscowionych jest na końcówkach rurociągów dalekosiężnych prowadzących do rafinerii w Płocku. Są to: Baza Paliw nr 1 w Koluszkach, Baza Paliw nr 2 w Nowej Wsi Wielkiej, Baza Paliw nr 3 w Boronowie, Baza Paliw nr 4 w Rejowcu Poznańskim oraz Baza Paliw nr 5 w Emilianowie.
Posiadamy także terminal przeładunkowy morski w Zatoce Gdańskiej oraz terminale przeładunkowe na granicy wschodniej. Łączna pojemność zbiornikowa wszystkich baz paliw wynosi około 1,5 mln m3. Paliwa przechowujemy w stalowych zbiornikach pokrytych dachami pływającymi lub stałymi. Objętość zbiorników jest zróżnicowana – się od 100 m3 do 32 000 m3. Wszystkie Bazy Paliw dysponują kolejowymi frontami nalewowo-spustowymi, frontami nalewu autocystern oraz laboratoriami produktów naftowych.


Jakie są podstawowe usługi świadczone przez “Naftobazy”?
Naszą podstawowa usługa to składowanie paliw płynnych, w tym benzyn silnikowych, oleju napędowego i lekkiego oleju opałowego oraz benzyn i paliw lotniczych. Kompleksowa usługa składu obejmuje przyjęcie, magazynowanie oraz wydanie powierzonego produktu do rurociągu dalekosiężnego, autocystern i transportu kolejowego. Wachlarz usług uzupełniają usługi przeładunku paliw płynnych, ropy naftowej, produktów naftowych, gazu płynnego i innych produktów chemicznych. W terminalach na wschodniej granicy Polski przeładowujemy z cystern kolejowych na torze szerokim do cystern na torze o normalnym rozstawie osi i do autocystern, również w kierunku odwrotnym. W Dębogórzu, natomiast, przyjęty produkt z transportu morskiego, przeładowywany jest do cystern kolejowych i do autocystern.


Czy firma oferuje jeszcze jakieś usługi dodatkowe?
Ofertę poszerza uszlachetnianie i komponowanie paliw płynnych oraz badania laboratoryjne produktów naftowych. Świadczymy również usługi specjalistyczne w Laboratorium Ochrony Środowiska w Nowej Wsi Wielkiej, które obejmują pobór prób oraz analizy w zakresie higieny pracy i ochrony środowiska. Natomiast w Zakładzie Specjalistycznych Prac Serwisowych w Boronowie oferujemy usługi obejmujące modernizację, remont obiektów i urządzeń przemysłu chemicznego oraz serwisowanie stacji i baz paliwowych.


Mając taki profil działalności na pewno inwestujecie w ochronę środowiska naturalnego i ekologię.
Kwestie związane z ekologią są priorytetem w działalności rozwojowej i inwestycyjnej spółki. Nasza firma zmierza do maksymalnego ograniczenia oddziaływania baz paliw na środowisko naturalne. W bazach zainstalowane są urządzenia ograniczające emisję par benzyn do powietrza atmosferycznego oraz urządzenia zabezpieczające przed przenikaniem produktów ropopochodnych do gruntu, wód powierzchniowych i gruntowych. W wyniku hermetyzacji instalacji służących do przeładunku paliw emisja węglowodorów do powietrza atmosferycznego zmniejszyła się o około 96 proc. Firma m.in. uporządkowała gospodarkę wodno-ściekową, przeprowadziła modernizację oczyszczalni ścieków. W naszych laboratoriach prowadzona jest stała kontrola czystości stanu wód podziemnych i gruntów. W 2002 roku wykonano dwie nowe instalacje hermetyzacji przeładunku benzyn. Zastosowano w nich najnowsze rozwiązania, których współautorem jest “Naftobazy” Sp. z o.o. Wybudowana została nowa oczyszczalnia ścieków a dwie istniejące zmodernizowano. Obecnie wszystkie bazy paliw dokonujące załadunku benzyn do cystern kolejowych posiadają instalacje odzysku par benzyn. W zmodernizowanych Bazach opłaty za gospodarcze użytkowanie środowiska zmniejszyły się o około 90 proc.


Jakie są plany firmy na najbliższe lata?
Nasza firma prowadzi swoją działalność rozwojową w oparciu o zaplanowany wieloletni program zawarty w dokumencie “Strategia Restrukturyzacji i Rozwoju Naftobazy Sp. z o.o.”. Podstawowymi kierunkami ujętymi w strategii są rozwój produktów i usług, rozwój klientów, rozwój technologiczny. Strategia zakłada koncentrację wysiłków na wzmocnieniu pozycji firmy w zakresie działalności podstawowej z uwzględnieniem standardów Unii Europejskiej. Po przystąpieniu Polski do Unii atrakcyjność sektora paliwowego znacznie wzrośnie, pojawią się z pewnością nowi prężni konkurenci, którzy będą wyzwaniem dla spółki.
Zgodnie z przyjętą strategią zamierzamy dążyć do ugruntowania pozycji lidera na polskim rynku usług logistycznych dla sektora paliwowego. Cel ten osiągamy m.in. poprzez optymalizację wykorzystania posiadanych zasobów, wysoki poziom obsługi klientów, jakość powierzonych produktów, a także dzięki najnowocześniejszym rozwiązaniom organizacyjnym i technicznym. Wzrost naszej wartości następuje dzięki nakładom inwestycyjnym i działaniom restrukturyzacyjnym prowadzącym do redukcj
i kosztów.
Działania restrukturyzacyjne obejmują system organizacji i zarządzania, zasobów ludzkich, majątku trwałego i technologii oraz struktury finansowania. Z kolei program inwestycyjny zakłada m.in. wprowadzenie nowoczesnych technologii, podniesienie stanu bezpieczeństwa technicznego baz paliw oraz szeroki zakres monitorowania i kontroli. Chociaż standard większości naszych Baz dostosowany jest do standardów europejskich, aby skutecznie rywalizować i wzmacniać swoją pozycję na rynku paliwowym, musimy być elastyczni, musimy utrzymać wizerunek, który zawsze będzie kojarzony z najwyższym poziomem świadczonych usług.


Jakie macie sposoby, systemy, którymi zabezpieczacie się przed awariami, wybuchami pożarów i atakami terrorystycznymi.
Staranna kontrola nad przestrzeganiem norm bezpieczeństwa jest i będzie. Pozostajemy czujni w związku z napiętą sytuacją w skali światowej. Magazyny “Naftobaz” spełniają normy wynikające z nowych standardów bezpieczeństwa. Posiadamy odpowiednie zaplecze techniczne i doświadczoną załogę co zapewnia nie tylko najwyższą jakość świadczonych usług, ale również gwarantuje bezpieczeństwo. Poza tym w firmie prowadzony jest obecnie bardzo szeroki program inwestycyjno – modernizacyjny, który między innymi obejmuje inwestycje w zakresie bezpieczeństwa technicznego. Wdrażany w spółce zakładowy system zarządzania bezpieczeństwem uwzględnia nowe wymogi, zmniejszające ryzyko np. wystąpienia poważnej awarii przemysłowej.
Ochronę fizyczną
baz paliw spółki realizują wyspecjalizowane formacje ochronne, natomiast zabezpieczenie przeciwpożarowe oraz ochrony środowiska – własne służby ratownicze. Plany operacyjne tych służb zapewniają odpowiednie ich reagowanie w zależności od stanu zagrożenia bazy, w tym również przed atakami terrorystycznymi. W zależności od oceny sytuacji oraz stanu zagrożenia państwa, firma ma przygotowane systemy szybkiego reagowania oraz przeciwdziałania zdarzeniom zagrażającym bezpiecznemu funkcjonowaniu baz (w tym plany obrony cywilnej, centralizacja decyzji, sztab kryzysowy itp.).
W ramach polityki bezpieczeństwa technicznego, dużą wagę spółka przywiązuje do zabezpieczenia przeciwpożarowego. Wszystkie zbiorniki o pojemności powyżej 1000 m³ wyposażone są w stałe instalacje gaśnicze pianowe, a zbiorniki naziemne również w instalacje zabezpieczające, tzw. zraszacze wodne. W Bazach Paliw o największych przeładunkach fronty nalewowe kolejowe oraz samochodowe wyposażone są w stałe instalacje zraszaczowe pianowe. Dla Baz stwarzających duże ryzyko wystąpienia awarii przemysłowej opracowane są wewnętrzne plany operacyjno ratownicze oraz raporty o bezpieczeństwie. Dla wszystkich Baz opracowano programy zapobiegania poważnym awariom przemysłowym.


Które firmy należą do waszych głównych klientów?
Do głównych naszych odbiorców usług należą: Agencja Rezerw Materiałowych (ARM), rafinerie (w tym Polski Koncern Naftowy Orlen S.A., Grupa Lotos S.A.), przedstawicielstwa koncernów zagranicznych (w tym Slovnaft Polska S.A., Shell Polska Sp. z o.o., Statoil Polska Sp. z o.o., Exxon Mobil Poland Sp. z o.o., BP Polska Sp. z o.o.) oraz krajowe prywatne firmy niezależne.


Dziękuję za rozmowę.



 

W wydaniu 54, kwiecień 2004 również

  1. BANK I ŚRODOWISKO

    Lider biznesu
  2. KRAKOWSKI BANK SPÓŁDZIELCZY

    Blisko klienta
  3. POLSKA UNIA OFIAR NAZIZMU

    Opieka i pomoc
  4. PRASA

    Głos Warszawy
  5. ARCHIWUM KORESPONDENTA

    Od Piusa X do "Pasji" Gibsona
  6. PUNKTY WIDZENIA

    Milczki niekompetentne
  7. PSYCHOLOGIA

    Ekonomia, głupku
  8. PROJEKT USTAWY LOBBINGOWEJ

    Opinia socjologa
  9. PUNKTY WIDZENIA

    O nas bez nas
  10. DYPLOMACJA

    Magnes różnorodności
  11. LECH WAŁĘSA

    Nowe czasy, stare rozwiązania
  12. LOBBING W WIELKIEJ BRYTANII

    Małe i wielkie sprawy
  13. SZTUKA MANIPULACJI

    Niezręczność komplementów
  14. DECYZJE I ETYKA

    Cytaty i pisaty
  15. TROSKI PRZEDSIĘBIORCY

    Trzecia żona
  16. PARLAMENT EUROPEJSKI

    Grupy nacisku (c.d.)
  17. NIEUCZESANE REFLEKSJE

    Lewica, prawica, rozterki
  18. DYPLOMACJA

    Wymowa czynów
  19. TERMINALE PALIWOWE

    Sieć logistyczna / Logistic leader