Established 1999

RYNEK FARMACEUTYCZNY W POLSCE

7 kwiecień 2011

Prognozowany umiarkowany wzrost

Według ostatniego raportu PMR Publications rynek farmaceutyczny w Polsce w cenach końcowych będzie wart niemal 31 mln zł w 2011 r., 4% więcej niż w roku 2010. Dynamika sprzedaży produktów z kategorii OTC będzie wyższa niż w słabym roku 2010, ale to nie zrekompensuje niskiej dynamiki sprzedaży leków refundowanych. W przypadku tych ostatnich do intensyfikacji zakupów może natomiast dojść bezpośrednio przed wejściem w życie przepisów o sztywnych cenach i marżach, co będzie miało miejsce 1 stycznia 2012.

Umiarkowany wzrost rynku farmaceutycznego w latach 2010-2013

W 2010 r. wartość polskiego rynku farmaceutycznego zwiększyła się zaledwie o 2%, do poziomu 29,7 mld zł i był to najniższy wzrost od wielu lat. Spowolnienie było spowodowane głównie wysoką bazą porównawczą (wzrost sprzedaży w 2009 r. na poziomie 9% rok do roku). W 2009 r. sprzedaż na rynku farmaceutycznym zwiększyła się tak znacznie w wyniku dużej ilości zachorowań na grypę sezonową, jak również pojawienia się obaw związanych z epidemią świńskiej grypy. W latach 2011-2013 spodziewamy się raczej umiarkowanego wzrostu sprzedaży na rynku farmaceutycznym z powodu planowanych ograniczeń w wydatkach państwa na refundację. Zmniejszy się również siła nabywcza pacjentów w wyniku wzrostu cen leków refundowanych, który będzie rezultatem zmian planowanych w ustawie refundacyjnej.


Stagnacja na rynku szpitalnym


Zgodnie z naszymi prognozami rynek szpitalny, który w znacznym stopniu jest uzależniony od poziomu publicznych subsydiów, będzie w trzech nadchodzących latach znajdował się w zastoju pod względem zmiany wartości. Powodem tego będą spodziewane ograniczenia wydatków na refundację. Wartość rynku szpitalnego leków w cenach końcowych będzie oscylowała w zakresie 2,9 mld zł (dynamika 0-1% w latach 2011-2013). Będzie to wynikiem ograniczeń wydatków w lecznictwie szpitalnym, przykładowo koszty finansowania programów terapeutycznych poniesione przez NFZ (Narodowy Fundusz Zdrowia) w 2010 r. wyniosły około 1,6 mld zł, co stanowiło wzrost o 33% w stosunku do poprzedniego roku, jednak w 2011 r. na realizację programów terapeutycznych NFZ zamierza wydać 1,5 mld zł, co w porównaniu z 2010 r. oznacza spadek o 6% (i będzie to jedyny przypadek spadku wydatków NFZ na programy lekowe w latach 2005-2011).


Preparaty stosowane w chorobach narządów zmysłów oraz onkologiczne i immunomodulujące motorami wzrostu w latach 2011-2013


W latach 2011-2013 wzrost rynku napędzać będzie sprzedaż w kategorii leków stosowanych w schorzeniach narządów zmysłów (średnioroczna stopa wzrostu – CAGR na poziomie 10,0%), leków onkologicznych i immunomodulujących (CAGR 8,7%), jak również leków z kategorii „Krew i układ krwiotwórczy” (CAGR 7,3%). Sprzedaż w kategorii leków przeciwpasożytniczych, owadobójczych i repelentów również zanotuje dynamikę wyższą niż średnia dynamika na rynku, jednak jest to zbyt mała kategoria aby wpłynąć na rozwój całego sektora.


Niniejsza informacja prasowa oparta jest na informacjach zawartych w raporcie “Rynek farmaceutyczny i ochrony zdrowia w Polsce 2011. Prognozy rozwoju na lata 2011-2013” opublikowanym przez PMR w marcu 2011 r.


Zapraszamy do kontaktu z koordynatorem raportu:


Monika Stefańczyk, Główny analityk rynku farmaceutycznego
tel. /48/ 12 618 90 57
monika.stefanczyk@pmrpublications.com



PMR jest firmą badawczą, specjalizującą się w dostarczaniu wysokiej jakości informacji rynkowych oraz usług firmom zainteresowanym krajami Europy Środkowo-Wschodniej i innymi rynkami wschodzącymi. Do głównych obszarów działalności PMR należy wydawanie publikacji biznesowych (PMR Publications), świadczenie usług konsultingowych (PMR Consulting) i badania rynku (PMR Research). Obecna na rynku od 1995 roku, oferująca najwyższe międzynarodowe standardy jakości produktów i usług oraz posiadająca jedne z najczęściej odwiedzanych portali informacyjnych, PMR jest jedną z największych firm w swojej branży w Europie Środkowo-Wschodniej.




ul. Dekerta 24, 30-703 Kraków
tel. /48/ 12 618 90 00, fax /48/ 12 618 90 08


www.pmrcorporate.com

W wydaniu 113, kwiecień 2011 również

  1. DINNER JACKET

    Kupiony w Londynie
  2. BRYTYJCZYK O ZSRR

    Narodziny i upadek
  3. MEDIA

    Rosnące znaczenie
  4. IMR ADVERTISING BY PR

    Sensilab Cerin na wiosnę
  5. BIAŁE PLAMY

    Nie było jednego Katynia
  6. DECYDENT SNOBUJĄCY

    29 kwietnia - Opium
  7. USTAWOWE PARADOKSY

    Lobbingu kłopoty z lobbingiem
  8. SZTUKA MANIPULACJI

    Grzeczność
  9. BIBLIOTEKA DECYDENTA

    Repozycjonowanie
  10. NIEZBĘDNIK DECYDENTA

    Żądza rządzenia
  11. TWORZYWA BIODEGRADOWALNE

    Zakaz stosowania tradycyjnych toreb foliowych?
  12. BIZNES PO POLSKU

    Lekcje pokory
  13. PKPP LEWIATAN

    Czarna lista barier
  14. RYNEK FARMACEUTYCZNY W POLSCE

    Prognozowany umiarkowany wzrost
  15. ZDROWIE DECYDENTA

    Te oczy nie mogą kłamać