KLUB DECYDENTÓW
Witamy - 19.09
Dobry przykład wart jest naśladowania. Witamy w Klubie Jacka Potockiego. Szczegóły w zakładce O NAS. więcej...
Jak wynika z raportu PMR pt. „Dystrybucja na rynku farmaceutycznym w Polsce 2013. Wpływ ustawy refundacyjnej i prognozy rozwoju na lata 2013-2015”, ostatni rok był okresem dynamicznego rozwoju sieci aptecznych w Polsce. Zmieniające się na niekorzyść otoczenie rynkowe (zwłaszcza po wejściu w życie ustawy refundacyjnej) sprawia, że niezależnym aptekom coraz trudniej jest działać na rynku. Dlatego w przyszłości PMR przewiduje dalszy rozwój różnych form współpracy między aptekami.
Największe sieci apteczne należą do hurtowni
Na polskim rynku farmaceutycznym wyróżnić można dwa rodzaje sieci aptecznych. Pierwszą grupę stanowią sieci powiązane z hurtowniami. Kilka z nich, należących do czołowych graczy na polskim rynku (Pelion, Farmacol, ACP Pharma/Mediq – obecnie przejmowane przez Neukę/Pentę), liczy po kilkaset placówek. Na rynku operują również mniejsze sieci apteczne, należące do regionalnych hurtowni. Przykładowo krakowska hurtownia Hygieia posiada sieć składającą się z kilkunastu placówek zlokalizowanych na trenie Krakowa.
Na skutek wprowadzenia w 2004 r. przepisu Prawa Farmaceutycznego dotyczącego możliwości posiadania tylko 1% aptek w jednym województwie przez jeden podmiot, firmy, które dążą do rozbudowania swoich sieci aptecznych w różny sposób starają się ominąć ten przepis. Zakładają one nowe apteki wykorzystując różne powiązania kapitałowe i inne powiązania zawarte na podstawie umów cywilnoprawnych.
Drugą grupę sieci aptecznych tworzą apteki nie mające powiązań z hurtowniami (tzw. niezależne). W tej grupie żaden z graczy nie kontroluje więcej niż 100 aptek, a przeważającą część stanowią sieci liczące poniżej 20 placówek.
Sytuację aptek pogorszyła ustawa refundacyjna
Ustawa refundacyjna wpłynęła znacząco na obniżenie się przychodów hurtowni farmaceutycznych (głównie za sprawą obniżenia marży i spadku sprzedaży leków).
Dodatkowo sytuację aptek pogarsza zaostrzenie się warunków współpracy z hurtowniami farmaceutycznymi, które same borykają się ze skutkami ustawy refundacyjnej, np. zmniejszenie częstotliwości dostaw, skrócenie terminów płatności, obniżenie limitów kredytowych i ogólna zmiana warunków handlowych.
Sieci apteczne również odczuły spadek przychodów po wejściu w życie ustawy refundacyjnej. W związku z nowymi regulacjami prawnymi nie mogą już one negocjować u producentów i hurtowni lepszych warunków dostaw leków refundowanych i oferować ich w bardzo niskich cenach, czym przyciągały wielu klientów. Ponadto, apteki sieci aptecznych często znajdują się w najdroższych lokalizacjach miast – często w centrach handlowych. Koszty prowadzenia działalności są w takich lokalizacjach nawet o 30% wyższe niż np. na osiedlach mieszkaniowych.
Sieci apteczne zyskają połowę rynku?
W ocenie PMR, w związku z dynamicznym rozwojem sieci aptecznych, ich udział wartościowy w polskim rynku farmaceutycznym może w ciągu najbliższych kilku lat przekroczyć 50%. PMR przewiduje zarówno powstawanie nowych sieci aptecznych, jak i wzrost liczby placówek w istniejących już sieciach. Plany rozwojowe mają na przykład Apteki Zdrowit, Ziko Apteki, Grupa Moja Farmacja, Grupa Apteki Curate czy też Grupa Bliska Apteka.
Penta umacnia swoją pozycję
Najważniejszym wydarzeniem ostatnich miesięcy na polskim rynku dystrybucji farmaceutycznej była transakcja sprzedaży części hurtowej i detalicznej ACP Pharma/Mediq w Polsce. Zakupu, od funduszu Advent International, dokonała Neuka, która zapłaciła za Mediq 432 mln zł. Jednocześnie, Neuka zawarła umowę z Pentą, funduszem private equity, na sprzedaż części aptecznej Mediq, za 228,7 mln zł. Obecnie obie transakcje są przedmiotem oceny Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Po ewentualnym przejęciu około 270 aptek własnych i franczyzowych Mediq, Penta znacznie umocni swoja pozycję na polskim rynku sieci aptecznych, gdzie działa poprzez Dr. Max (prowadzi sieć około 70 aptek). Fundusz przewiduje, że rebranding placówek Mediq zajmie około roku, od momentu oficjalnego zakończenia transakcji. Jednocześnie, Penta wciąż przygląda się polskiemu rynkowi aptecznemu i nie wyklucza w przyszłości przejęć kolejnych, mniejszych graczy.
Niniejsza informacja prasowa została przygotowana na podstawie danych zawartych w najnowszym raporcie firmy PMR pt. „Dystrybucja na rynku farmaceutycznym w Polsce 2013. Wpływ ustawy refundacyjnej i prognozy rozwoju na lata 2013-2015”.
Autorka raportu:
Agnieszka Skonieczna
Starszy analityk rynku farmaceutycznego
tel.: +48 12 618 90 65
e-mail: agnieszka.skonieczna@pmrpublications.com
O firmie PMR
PMR to firma badawczo-konsultingowa działająca w ponad 25 krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Od 1995 roku przy naszym wsparciu ponad 500 globalnych korporacji oraz wiele lokalnych firm zwiększyło swoje udziały rynkowe, z sukcesem weszło na nowe rynki oraz zoptymalizowało koszty działalności.
Specjalizujemy się w sektorach: budowlanym, handlu detalicznego, farmaceutycznym, ochrony zdrowia, IT i telekomunikacji, ale nasze doświadczenie obejmuje również wiele innych branż. Zatrudniamy 100 profesjonalistów płynnie posługujących się w sumie ponad 15 językami. Usługi badawcze i konsultingowe realizowane na indywidualne zamówienie uzupełniamy pakietem prawie 100 gotowych raportów rynkowych i serwisów informacyjnych rocznie.
PMR Ltd. Sp. z o.o.
ul. Dekerta 24
30-703 Kraków
tel.: +48 12 618 90 00 | faks: +48 12 618 90 08
www.pmrpublications.com | www.pmrconsulting.com | www.research-pmr.com
W IMR ADVERTISING BY PR
Bieluchowa smukłość - 24.09
Wpływ serka Bieluch na leczenie otyłości zdominował konferencję – śniadanie prasowe w IMR advertising by PR. więcej...