Established 1999

RAPORT WYŻSZEJ SZKOŁY PROMOCJI

3 marzec 2012

Lobbing źle postrzegany

Aż 59 % respondentów nie ma wiedzy na temat lobbingu, 31% uważa, że wzmaga on zachowania korupcyjne, ten sam odsetek 31% badanych twierdzi, że lobbing prowadzi do nadużyć władzy, wynika z raportu, pt.: Społeczna Recepcja Public Relations opracowanego przez Wyższą Szkołę Promocji w Warszawie.

Niestety w Polsce lobbing nadal jest kojarzony z naciskiem na władzę, forsowaniem ustaw korzystnych dla wybranych kręgów biznesowych, czy płatną protekcją. Tylko 6 % ankietowanych nie zgodziło się ze stwierdzeniem, że lobbing sprzyja zachowaniom korupcyjnym. Natomiast 32 % uznało, że lobbing to wywieranie presji na polityków w celu uzyskania rozwiązań korzystnych – podkreśla dr Krzysztof Kubiak, Dyrektor Instytutu Public Relations Wyższej Szkoły Promocji Warszawie.

Celem działalności lobbingowej jest dostarczanie ważnych i rzetelnych danych na temat danego zagadnienia oraz odpowiednia argumentacja korzystnego społecznie stanowiska. Dzięki działaniom z zakresu public affairs i lobbying w procesie stanowienia prawa mogą być reprezentowane interesy wielu stron w tym organizacji ekologicznych, stowarzyszeń fundacji itp. Jak pokazuje raport, niestety zaledwie 15 % badanych jest zdania, że lobbing pozwala na poznanie różnorodnych opinii dotyczących wybranych kwestii – dodaje Iwona Kubicz, prezes Procontent Communication


Projekt badawczy przeprowadzony przez WSP pokazał jednak, że respondenci zauważają także pozytywne aspekty działalności lobbingowej. Ponad 20% uznało, że dzięki niej politycy są lepiej poinformowani o danej sprawie, a zadaniem 11 % badanych pozwala ona na wypracowanie kompromisu w sytuacji, w której prezentowane są sprzeczne interesy.


Wyższa Szkoła Promocji została utworzona aktem założycielskim Instytutu Promocji Sp. z o.o. z dnia 27 września 2000 roku na podstawie zezwolenia Ministra Edukacji Narodowej na utworzenie niepaństwowej wyższej szkoły zawodowej z dnia 8 września 2000 roku. W dniu 22 września 2005 Minister Edukacji Narodowej i Sportu zezwolił Wyższej Szkole Promocji w Warszawie na prowadzenie studiów magisterskich. W ten sposób charakter uczelni został zmodyfikowany: od 2005 roku Wyższa Szkoła Promocji w Warszawie jest uczelnią akademicką, prowadzi badania naukowe, organizuje kongresy, konferencje i seminaria. Jest także ośrodkiem wymiany międzynarodowej myśli naukowej.



dr Krzysztof Kubiak
k.kubiak@wsp.pl
tel. (22) 433-77-30



W wydaniu nr 124, marzec 2012 również

  1. KLUCZOWE ZNACZENIE PAŃSTWA ŚRODKA

    Czy Chiny zakłócą pokryzysowy spokój?
  2. AZJATYCKIE TYGRYSY

    Indie na drodze rozwoju
  3. XV Światowa Konferencja Gospodarcza Polonii

    Partnerstwo Dla Sukcesu
  4. DECYDENT SNOBUJĄCY

    Piątek, 30.03 - J-23 przestał nadawać
  5. SZTUKA MANIPULACJI

    Kiełbasa i pies
  6. SEMINARIUM EUROPEJSKIE

    Lobbing o ACTA
  7. HISTORIA LOBBINGU

    Definicja wódki dzieli Europę
  8. DIAMENTY SĄ WIECZNE

    A ile kosztują?
  9. GRECJA ZBANKRUTOWAŁA

    Kto następny?
  10. PRACA W POLSCE

    Umiarkowany optymizm
  11. GENERACJA Y

    Szansa czy konflikt?
  12. FUNDACJA JA WISŁA

    Grób pułkownika
  13. I CO TERAZ?

    Cieszmy się! - 24.03
  14. POWSTRZYMYWANA EKSPANSJA

    Nie wszystko Chińczyk kupić może
  15. INSTYTUT SPRAW PUBLICZNYCH RAPORTUJE

    Korupcja jest, ale mniejsza
  16. RAPORT WYŻSZEJ SZKOŁY PROMOCJI

    Lobbing źle postrzegany
  17. BIBLIOTEKA DECYDENTA

    Hombre Kapuściński
  18. SIŁA POLITYKI

    Wieczna elita - 28.03
  19. ZERWANE WIĘZI

    Politycy sobie, wyborcy sobie
  20. WRAKI NA POLSKICH DROGACH

    Fachowość gwarancją bezpieczeństwa
  21. PODNOSZENIE WIEKU EMERYTALNEGO

    Rozsądna alternatywa
  22. TAKI JEST TEN ŚWIAT

    Zamachy będą
  23. BARBARA GAŁCZYŃSKA

    Słowa, słowa, słowa...
  24. LEKTURY DECYDENTA

    "Nielegalni"