3 marzec 2012
Lobbing źle postrzegany
Aż 59 % respondentów nie ma wiedzy na temat lobbingu, 31% uważa, że wzmaga on zachowania korupcyjne, ten sam odsetek 31% badanych twierdzi, że lobbing prowadzi do nadużyć władzy, wynika z raportu, pt.: Społeczna Recepcja Public Relations opracowanego przez Wyższą Szkołę Promocji w Warszawie.
Niestety w Polsce lobbing nadal jest kojarzony z naciskiem na władzę, forsowaniem ustaw korzystnych dla wybranych kręgów biznesowych, czy płatną protekcją. Tylko 6 % ankietowanych nie zgodziło się ze stwierdzeniem, że lobbing sprzyja zachowaniom korupcyjnym. Natomiast 32 % uznało, że lobbing to wywieranie presji na polityków w celu uzyskania rozwiązań korzystnych – podkreśla dr Krzysztof Kubiak, Dyrektor Instytutu Public Relations Wyższej Szkoły Promocji Warszawie.
Celem działalności lobbingowej jest dostarczanie ważnych i rzetelnych danych na temat danego zagadnienia oraz odpowiednia argumentacja korzystnego społecznie stanowiska. Dzięki działaniom z zakresu public affairs i lobbying w procesie stanowienia prawa mogą być reprezentowane interesy wielu stron w tym organizacji ekologicznych, stowarzyszeń fundacji itp. Jak pokazuje raport, niestety zaledwie 15 % badanych jest zdania, że lobbing pozwala na poznanie różnorodnych opinii dotyczących wybranych kwestii – dodaje Iwona Kubicz, prezes Procontent Communication
Projekt badawczy przeprowadzony przez WSP pokazał jednak, że respondenci zauważają także pozytywne aspekty działalności lobbingowej. Ponad 20% uznało, że dzięki niej politycy są lepiej poinformowani o danej sprawie, a zadaniem 11 % badanych pozwala ona na wypracowanie kompromisu w sytuacji, w której prezentowane są sprzeczne interesy.
Wyższa Szkoła Promocji została utworzona aktem założycielskim Instytutu Promocji Sp. z o.o. z dnia 27 września 2000 roku na podstawie zezwolenia Ministra Edukacji Narodowej na utworzenie niepaństwowej wyższej szkoły zawodowej z dnia 8 września 2000 roku. W dniu 22 września 2005 Minister Edukacji Narodowej i Sportu zezwolił Wyższej Szkole Promocji w Warszawie na prowadzenie studiów magisterskich. W ten sposób charakter uczelni został zmodyfikowany: od 2005 roku Wyższa Szkoła Promocji w Warszawie jest uczelnią akademicką, prowadzi badania naukowe, organizuje kongresy, konferencje i seminaria. Jest także ośrodkiem wymiany międzynarodowej myśli naukowej.
dr Krzysztof Kubiak
k.kubiak@wsp.pl
tel. (22) 433-77-30
XV Światowa Konferencja Gospodarcza Polonii
Partnerstwo Dla Sukcesu
Fundacja Polonia zaprasza do Warszawy na XV Światową Konferencję Gospodarczą Polonii w dniach 26-27 maja 2012 r. Konferencja będzie miała miejsce w Centrum Konferencyjno-Hotelowym Gromada, Plac Powstańców Warszawy 2. więcej...