Established 1999

RADA PRZEDSTAWICIELI LINII LOTNICZYCH W POLSCE - BARIP

14 grudzień 2009

Niesprawiedliwe opłaty terminalowe

Opłata terminalowa nie może być narzędziem sponsorowania żadnych przewoźników lotniczych działających na wolnym rynku, a w szczególności nie może być narzędziem sponsorowania jednych przewoźników przez innych przewoźników. Skutkiem ustanowienia jednej strefy opłat będzie ponad 60% wzrost opłaty terminalowej (TNC) w Warszawie przy zaledwie 10% wzroście opłat w portach regionalnych, a to oznaczać będzie subsydiowanie użytkowników portów regionalnych przez pasażerów przewoźników latających z i do Warszawy – czytamy w uchwale BARIP.

Board of Airline Representatives in Poland (BARIP)


www.barinfo.org


 


UCHWAŁA BARIP 26.11.2009


 


Wobec przekazania przez Państwową Agencję Żeglugi Powietrznej (PAŻP) propozycji jednej stawki opłaty terminalowej w 2010r., pobieranej we wszystkich portach w Polsce od linii lotniczej, Rada Przedstawicieli Linii Lotniczych w Polsce (BARIP) podjęła 26 listopada 2009r. uchwałę następującej treści.


„Pasażerowie przewoźników operujących na lotnisku
w Warszawie nie powinni płacić za usługi innych lotnisk w Polsce!


 


Opłata terminalowa nie może być narzędziem sponsorowania żadnych przewoźników lotniczych działających na wolnym rynku, a w szczególności nie może być narzędziem sponsorowania jednych przewoźników przez innych przewoźników. Skutkiem ustanowienia jednej strefy opłat będzie ponad 60% wzrost opłaty terminalowej (TNC) w Warszawie przy zaledwie 10% wzroście opłat w portach regionalnych, a to oznaczać będzie subsydiowanie użytkowników portów regionalnych przez pasażerów przewoźników latających z i do Warszawy.


 


Lotniska regionalne działają w określonych warunkach geograficznych i demograficznych. Podejmowanie decyzji o dostępności lotniska regionalnego przez 24h dla kilku tylko operacji lotniczych, musi wiązać się z określeniem rzeczywistych kosztów tej decyzji – w tym bądź to ponoszenia pełnych kosztów „kontroli zbliżania” przez przewoźnika, który chce operować z danego lotniska regionalnego lub też zapewnienie przez zarządzającego takim lotniskiem innych źródeł pokrywania kosztów jego funkcjonowania w okresie, gdy ruch lotniczy jest minimalny lub też praktycznie go brak.


 


Rozwój połączeń do regionalnych portów lotniczych powinien odbywać się przez stwarzanie pozytywnych bodźców stymulujących ruch pasażerski oraz stwarzanie lepszych warunków operowania w portach lotniczych, a nie przez subsydiowanie operacji przewoźników w jednych portach poprzez zawyżanie opłat obowiązujących innych przewoźników w innych portach. Stymulacja ruchu w ramach harmonijnego rozwoju regionów powinna się odbywać przede wszystkim poprzez inicjatywy na poziomie zainteresowanych regionów, poprzez inwestycje oparte na środkach (unijnych i krajowych) przeznaczonych na rozwój regionów i poprzez systemy zachęt.


 


Właściwym sposobem regulacji zagadnienia byłoby zastosowanie rozwiązania, w którym w każdym z portów lotniczych stawka opłaty terminalowej byłaby ustalana indywidualnie dla danego portu z dopuszczeniem ustanowienia wspólnego systemu opłat terminalowych tylko i wyłącznie dla tych portów, w których rzeczywiste koszty świadczenia kontroli zbliżania przypadające na jedną operację lotniczą podlegającą tej opłacie, wykonywaną w danym porcie, byłyby jednakowe. Takie rozwiązanie nie powinno stać w sprzeczności z żadną z podstawowych zasad określonych przez prawo UE, ponieważ:


 



  • opłaty powinny pokrywać realne koszty zapewnienia usługi w każdym
    z portów (po odliczeniu od sumy kosztów ew. subwencji). PAŻP powinien móc zrealizować założony poziom wpływów;

  • przewoźnicy powinni pokrywać koszty poprzez opłaty;
  • system opłat powinien być powszechny, neutralny, przejrzysty
    i niedyskryminujący.

Zwracamy uwagę, że za rozwiązaniem wielostrefowej opłaty, opowiedziały się linie lotnicze zrzeszone w IATA, które prowadzą operacje lotnicze na lotnisku w Warszawie oraz na lotniskach regionalnych.


 


Najważniejsze przepisy prawa międzynarodowego i krajowego w omawianej kwestii:


 



  • Jakiekolwiek opłaty za usługi podmiotów odpowiedzialnych za organizację ruchu lotniczego na rzecz przewoźników lotniczych powinny być ustalane w oparciu o zasady określone przez ICAO (m.in. w dokumencie, 9082/8) do których Rzeczypospolita Polska nie zgłosiła zastrzeżeń, z uwzględnieniem prawodawstwa UE.
  • Art. 46 w/w dokumentu ICAO zaleca, aby podział kosztów służb żeglugi powietrznej pomiędzy użytkowników lotniczych był dokonany w sposób sprawiedliwy w stosunku do wszystkich użytkowników i aby żadni użytkownicy nie byli obciążani kosztami, które nie są do nich przypisane.
  • Art. 47. w/w dokumentu nakłada na państwa powinność zapewnienia, że opłaty są przejrzyste, a koszty nie są przypisane bezpośrednio ani pośrednio do innych użytkowników. 
  • Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1794/2006 z dnia 6 grudnia 2006r. ustanawiające wspólny schemat opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej dopuszcza wprowadzenie jednolitego systemu opłat dla grupy lotnisk, jednakże z obowiązkiem przedstawienia uzasadnienia dla subsydiowania wybranych portów lotniczych.
  • Komisja Europejska w ramach prac nad Programem SES II usprawniającym organizację ruchu lotniczego zwraca uwagę na konieczność zmian obecnie obowiązujących przepisów w celu zapewnienia większej przejrzystości w ustalaniu wysokości opłat terminalowych oraz zabezpieczenia zasad uczciwej konkurencji.”

 


Powyższa uchwała zostanie przekazana do wiadomości publicznej.


 


Uchwała przyjęta przez przewoźników zrzeszonych w BARIP po głosowaniu (na podstawie statutu BARIP, art. 7, punkt 4).


 


 

W wydaniu 97, grudzień 2009 również

  1. RADA PRZEDSTAWICIELI LINII LOTNICZYCH W POLSCE - BARIP

    Niesprawiedliwe opłaty terminalowe
  2. KONFERENCJA W SZKOLE GŁÓWNEJ HANDLOWEJ

    Lobbing w Polsce
  3. ZAPROSZENIE

    O lobbingu w SGH
  4. COACHING

    Moda czy metoda?
  5. POLSKA GOSPODARKA

    Pozbawiona promocji
  6. BEZPŁATNE SZKOLENIE

    Lobbing w biznesie