Established 1999

PTK CENTERTEL

27 marzec 2008

Zdobędziemy pozycję lidera

Sponsoring w naszej firmie jest jednym z ważnych działań budowania silnej marki, wzrostu jej świadomości oraz prestiżu. Sponsorujemy Przegląd Piosenki Aktorskiej, Festiwal Gwiazd w Międzyzdrojach, Festiwal Filmów Krótkometrażowych i Dokumentalnych w Krakowie. Od dłuższego czasu współpracujemy z Teatrem im. Stanisława Witkiewicza w Zakopanem. W dziedzinie sportu wspomagamy rozwój tenisa, żeglarstwa i koszykówki. Równie ważną dziedziną jest działalność charytatywna. Wyraźne wsparcie finansowe otrzymują: Dom Małego Dziecka w Krasnem, szkoła średnia im. Szymona Konarskiego w Wilnie, GOPR, Polska Akcja Humanitarna, Warszawskie Hospicjum dla Dzieci – mówi Marek Józefiak, prezes PTK Centertel.

 


Z MARKIEM JÓZEFIAKIEM


 


prezesem zarządu
PTK Centertel Sp. z o.o.,


która jest operatorem sieci IDEA


 


rozmawia Karol Jurasz


 


W ciągu 10 miesięcy Polska Telefonia Komórkowa Centertel podwoiła liczbę klientów. W kwietniu br. z sieci Idea korzystało już ponad dwa miliony abonentów. Podobno na każdych 100 nowych klientów GSM sieć Idea wybiera 70 osób. Czym można wytłumaczyć taką popularność?


 


Myślę, że podstawowy wpływ wywarło tu kilka czynników. Po pierwsze, w wyjątkowo szybkim tempie udało nam się zwiększyć zasięg oddziaływania: w 2000 r. z 36 proc. do 95 proc. mieszkańców Polski. W ciągu 10 miesięcy dokonaliśmy zatem tego, co konkurenci robili przez kilka lat. Tylko w ub.r. oddaliśmy do użytku 1339 stacji bazowych. Tak wysokiego tempa rozbudowy sieci nie osiągnął żaden z działających na polskim rynku operatorów telefonii cyfrowej. Po drugie, trafiliśmy z naszą ofertą w oczekiwania różnych grup klientów. Cechą, która wyróżnia sieć Idea, jest jej innowacyjność, zwiększające się – dzięki usługom dodatkowym – możliwości efektywnej komunikacji w codziennym życiu, pracy i prowadzeniu biznesu. Chcemy być siecią przyjazną, umożliwiającą realizację codziennych potrzeb naszych klientów. Idei tak właśnie rozumianej służebności podporządkowujemy rozwój naszej IDEI. Z tą myślą oferujemy naszym klientom szczególny rodzaj partnerstwa. Oferta IDEI pozwala bowiem na jej elastyczne dostosowywanie do indywidualnych potrzeb. IDEA Optima, to oferta dla tych abonentów, którzy chcą decydować, ile zapłacą za rozmowy i wiedzą, ile przeciętnie rozmawiają. Mają oni do wyboru sześć taryf (w zależności od czasu rozmowy). Jest to oferta o prostej konstrukcji zakładająca m.in. jednolitą stawkę za połączenia bez względu na porę i sieć, w której realizowane są rozmowy, a także pakiety darmowych minut i liczne usługi w abonamencie. IDEĘ Optima wyróżnia też usługa „kapitał minut”, która pozwala na przenoszenie niewykorzystanych rozmów w abonamencie na następny miesiąc.


Ofertę Meritum przygotowano dla klientów biznesowych. Uwzględniono w niej jednolitą stawkę za połączenia bez względu na porę, w której są realizowane. Rozmowy międzynarodowe opłacane są według stawek TP SA. Natomiast w pakiecie usług dodanych pracodawcy zapewniono pełną kontrolę nad użytkowaniem telefonów służbowych przez pracowników. Ważną opcją jest Biznes Grupa Meritum dająca 50 proc. zniżki w połączeniach między telefonami w ramach sieci IDEA.  POP przeznaczono dla tych użytkowników telefonów, którzy rzadko dzwonią, a często odbierają rozmowy. Ofertę tę wzbogaciliśmy o nowe usługi, takiej jak: transmisja danych, „Blisko Siebie”, „Dzięki Tobie”. Jestem przekonany, że taka zróżnicowana i atrakcyjna konstrukcja naszej oferty sprawia, że IDEA sukcesywnie odbudowuje nasz udział w rynku, który dzisiaj wynosi ok. 24 proc. i myślę, że już wkrótce nawiążemy bezpośrednią rywalizację z konkurencją.


 


Ale konkurencja przecież nie śpi. Również dostosowuje swoje taryfy do oczekiwań klientów, organizuje akcje promocyjne, kusi nowymi usługami…


 


Fakt, że rozwijamy się szybciej niż konkurencja świadczy, że widocznie nasza oferta jest najlepsza. Nie bez znaczenia jest również i to, że dążąc do realizacji strategii firmy, którą jest utrzymanie pozycji lidera na rynku nowych technologii oraz swojej misji, którą spółka określiła jako „ciągle nowe pomysły”, PTK Centertel jako pierwsza sieć w Polsce wdrożyła usługę W@P IDEA. Umożliwia ona dostęp do Internetu przy pomocy telefonu komórkowego. Zainicjowano program IDEA Profit zapewniający możliwość korzystania z licznych zniżek, specjalnych ofert oraz bezgotówkowych zakupów towarów dzięki punktom uzyskanym za korzystanie z usług oferowanych w sieciach IDEA i Centertel.


PTK Centertel, jako pierwsza sieć w Polsce i piąta na świecie, uruchomiła GPRS, czyli szybką, pakietową transmisję danych, a we współpracy z domem maklerskim mobilny serwis maklerski. Tym samym, po raz pierwszy w Polsce, przy pomocy telefonu komórkowego z wbudowaną przeglądarką WAP, można uzyskać informacje na temat stanu konta, złożyć zlecenie kupna-sprzedaży papierów wartościowych, a także śledzić bieżące notowania na WGPW oraz indeksy głównych giełd światowych. Wspólnie z Wielkopolskim Bankiem Kredytowym zaoferowaliśmy klientom kartę kredytową VISA WBK IDEA Profit, która łączy w sobie cechy karty kredytowej WBK SA, JISA Classic oraz karty programu IDEA Profit. Posiadacz tej karty korzysta z zalet płatniczej karty kredytowej i dodatkowo ze wszystkich przywilejów wynikających z uczestnictwa w programie IDEA Profit.


Warto też podkreślić, iż utrzymujemy naszą wysoką pozycję w zakresie roamingu międzynarodowego. W tym zakresie współpracujemy z ponad 170 operatorami z 85 krajów na całym świecie.


 


W grudniu roku 2000 PTK Centertel oraz pozostali polscy operatorzy otrzymali koncesję na świadczenie usług w standardzie UMTS. Tym samym zakończony został przetarg, który – zdaniem niektórych – nie przyniósł oczekiwanych rezultatów. Do budżetu wpłynie mniej niż planowano, konkurencja będzie mniejsza, co nie pozostanie bez wpływu na ceny przyszłych połączeń w tym systemie.


 


Z perspektywy czasu i rozwoju rynków telekomunikacyjnych w Europie widać, że polski przetarg na UMTS był sukcesem z punktu widzenia budżetu. Poza dwoma przypadkami – niemieckim i brytyjskim –  nigdzie w Europie nie uzyskano tak wysokich wpływów z koncesji zarówno w stosunku do PKB, jak i w przeliczeniu na liczbę abonentów telefonii GSM.


Przypomnę, że w Portugalii rząd ustalił cenę za 4 koncesje na UMTS na ok. 399 mln euro. Oznacza to, że na jednego abonenta GSM w Portugalii wypada ok. 73 euro, a w Hiszpanii 26 euro. Oczekiwanie, że w Polsce za koncesje można otrzymać 14 mld złotych, tj. ponad 3 mld USD oznaczało, że na jednego abonenta GSM w Polsce przypadłoby ok. 650 euro, tj. ponad 8-krotnie więcej niż w Portugalii i 25-krotnie więcej niż w Hiszpanii, a PKB i siła nabywcza ludności w tych krajach są 2,5-3-krotnie wyższe w porównaniu z Polską. Jak wynika z analizy wyników zakończonych przetargów na UMTS w krajach europejskich, przeprowadzenie przetargu w Polsce w ub.r. paradoksalnie okazało się sukcesem, gdyż budżet państwa uzyskał z tytułu sprzedaży  koncesji 1950 mln euro. A ponieważ pozostała jeszcze jedna częstotliwość na ewentualnie czwartą koncesję dla kolejnego operatora, to spodziewane wpływy do budżetu wyniosą zapewne 2,6 mld euro, to tyle, co np. w czterokrotnie bogatszej Holandii.


 


Kiedy możemy się spodziewać uruchomienia UMTS w Polsce?


 


Zgodnie z warunkami koncesji powinno to nastąpić w 2003 r. PTK Centertel już dzisiaj rozpoczęła przygotowania do pełnego wykorzystania technologii UMTS. Jesteśmy przekonani, że będziemy jednym z pierwszych operatorów w Europie Środkowo-Wschodniej, który zaoferuje użytkownikom dostęp do wszelkich wyobrażalnych dziś usług głosowych, informatycznych i multimedialnych. Warto jednak również pamiętać, że jakkolwiek Polska jest liderem naszego regionu w telefonii komórkowej (dzisiaj telefon komórkowy ma już 7,5 mln Polaków), to jednak pod względem tzw. nasycenia rynku plasujemy się bardzo daleko. Według analityków polskiego rynku dopiero za kilka lat będzie w Polsce ponad 15 mln użytkowników komórek, czyli dopiero wówczas osiągniemy (pod względem liczby abonentów na stu mieszkańców) poziom krajów Unii Europejskiej sprzed roku. Dla porównania: stopień nasycenia polskiego rynku komórkowego wyniósł w końcu ub.r. 17,5 proc., natomiast analogiczne wskaźniki dla Węgier i Czech wynoszą odpowiednio: 30 i 42 proc. Natomiast w najbardziej nasyconym komórkami rynku na świecie, czyli Islandii, aż ponad 77 proc. społeczeństwa posiada telefon komórkowy, a obecna średnia dla krajów Unii Europejskiej wynosi ok. 50-60 proc.


 


Kieruje Pan firmą zatrudniającą ponad 1700 pracowników. Większość z nich to ludzie młodzi, z niewielkim doświadczeniem. Czy nie stanowi to bariery dla rozwoju firmy?


 


Wprost przeciwnie. Telekomunikacja, a szczególnie GSM, czy w przyszłości UMTS, jest dziedziną stosunkowo nową, wymagającą dobrego przygotowania zawodowego, innowacyjności ze strony pracowników. Takie kryteria spełniają osoby zatrudnione w PTK Centertel. Spośród ponad 1700 pracowników firmy 71 proc. nie przekroczyło 30. roku życia, zaś ponad 46 proc. legitymuje się dyplomem ukończenia wyższej uczelni. Wskaźniki te stawiają PTK Centertel w gronie najmłodszych i najlepiej wykształconych firm w Polsce. Jesteśmy więc firmą młodą, mającą olbrzymi potencjał rozwoju. Ponadto, ambicją firmy jest stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników. Rocznie uczestniczy w nich ok. 15 tysięcy osób. Nie przypadkiem w ub.r. PTK Centertel została nagrodzona prestiżową nagrodą Lider Zarządzania Zasobami Ludzkimi.


 


W ub.r. najbardziej spektakularnym przykładem sponsoringu był pokaz magii Davida Copperfielda w Warszawie. Był to jedyny występ tego artysty w Polsce…


 


Ale nie jedyne sponsoringowe działanie firmy. Sponsoring w PTK Centertel jest bowiem jednym z ważnych narzędzi budowania silnej marki, wzrostu jej świadomości oraz budowania jej prestiżu. Sponsorujemy Przegląd Piosenki Aktorskiej, Festiwal Gwiazd w Międzyzdrojach, Festiwal Filmów Krótkometrażowych i Dokumentalnych w Krakowie. Od dłuższego czasu współpracujemy z Teatrem im. Stanisława Witkiewicza w Zakopanem. W dziedzinie sportu wspomagamy rozwój tenisa, żeglarstwa i koszykówki. Równie ważną dziedziną jest działalność charytatywna. PTK Centertel pomaga środowiskom i organizacjom znajdującym się w trudnej sytuacji. Wyraźne wsparcie finansowe otrzymują: Dom Małego Dziecka w Krasnem, szkoła średnia im. Szymona Konarskiego w Wilnie, Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, Polska Akcja Humanitarna, Warszawskie Hospicjum dla Dzieci. W ub.r. rozpoczęliśmy realizację programu ekologicznego „IDEA dla Ziemi” koncentrującego się wokół akcji „Sprzątanie Świata”. Tradycyjnie już od wielu lat IDEA wspiera działalność wielu fundacji oraz instytucji pozarządowych przekazując do bezpłatnego użytkowania telefony komórkowe. Z takiej pomocy korzysta m.in. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy i Monar.


 


Panie prezesie, w kwietniu br. odbyło się posiedzenie Rady Nadzorczej PTK Centertel, która dokonała zmian w składzie zarządu spółki. Czym były one podyktowane?


 


Dwoma względami. Po pierwsze, nastąpiły zmiany własnościowe w większościowym udziałowcu PTK Centertel, którym jest TP SA, co wymogło konieczność dostosowania umowy spółki oraz struktury organizacyjnej do wymagań stawianych przez Grupę Kapitałową TP SA. Po drugie, wynikały one ze zmiany systemu zarządzania firmą i podyktowane były potrzebą wzrostu kompetencji oraz odpowiedzialności zarządu za realizację bieżących działań i strategii spółki. Przypomnę, że głównymi celami strategicznymi są: odzyskanie znaczącego udziału w rynku telefonii komórkowej i zdobycie pozycji lidera oraz wzrost wartości spółki w perspektywie długoterminowej. Aby to osiągnąć konieczna jest dalsza dynamiczna rozbudowa bazy abonentów, konwergencja usług stacjonarnych i komórkowych, utrzymanie pozycji lidera nowych technologii. W tym celu zamierzamy przygotować ofertę obejmującą w pełni zintegrowane usługi dla wszystkich segmentów klientów. Należą do nich: usługi głosowe, zaawansowane usługi dodane, usługi mDATA, oparte na szybkiej transmisji danych GPRS, w tym szczególnie usługi m-commerce. Głęboko wierzę, że tak skonstruowana oferta spotka się z przychylnym przyjęciem obecnych i nowych klientów IDEI.


 


Dziękuję za rozmowę.


 


MAREK JÓZEFIAK (l. 42) – prezes, dyrektor generalny PTK Centertel. Jest absolwentem Instytutu Telekomunikacji Wydziału Elektroniki Politechniki Wrocławskiej. W latach 1990-1997 kierował kilkoma prywatnymi spółkami. Równolegle był członkiem Rady Nadzorczej białostockiego Biazetu, a w latach 1996-1997 członkiem Rady Nadzorczej TP SA. Od lutego 1997 r. jest dyrektorem generalnym PTK Centertel, a od kwietnia br. prezesem i dyrektorem generalnym spółki. W latach 1990-1997 przewodniczył radzie fundacji Primus Inter Pares. Jest członkiem Business Centre Club, Związku Polskiego Przemysłu, Handlu i Finansów, Rady Programowej czasopisma „Lewiatan” oraz fundacji wspierającej rozwój nauk telekomunikacyjnych. W 1999 r. PTK Centertel oraz Marek Józefiak otrzymali nominację do prestiżowej nagrody Lider Polskiego Biznesu BCC.


Marek Józefiak jest żonaty, ma dwoje dzieci. Jego hobby to tenis, narciarstwo i podróże.

W wydaniu 22, czerwiec 2001 również

  1. LOBBING W PRZEDSIĘBIORSTWIE

    Na miarę potrzeb
  2. SIŁA LOBBINGU

    Nie ma Ojczyzny bez Opolszczyzny
  3. TEORIA KAMPANII LOBBINGOWEJ

    Proste zasady
  4. DECYZJE I ETYKA

    EB czy SOK?
  5. PTK CENTERTEL

    Zdobędziemy pozycję lidera