Established 1999

PROJEKT ROKU

2 styczeń 2014

Syrena wynurzy się jako Meluzyna - 3.01

Bez echa przemknęła w Wirtualnychmediach.pl informacja, iż Arkadiusz Kamiński, Polak z Kanady, kupił od Fabryki Samochodów Osobowych prawa do rozwoju, produkcji i sprzedaży nowych samochodów Syrena i zamierza markę reaktywować, ale nie ma pieniędzy. Szuka inwestorów. Nowy model Syreny otrzymał nazwę Meluzyna. DECYDENT wspiera starania projektanta przemysłowego Arkadiusza Kamińskiego publikując własne wspomnienia o tym całkowicie polskim samochodzie wytwarzanym w latach 1957 – 1983 w Warszawie i w Bielsku-Białej oraz list kreatywnego inwestora.

W dwudziestoleciu międzywojennym polscy inżynierowie opracowali konstrukcje i produkowali kilka wersji samochodow osobowych oraz ciężarowych. Jednak kraj wyniszczony przez zaborców nie miał dostatecznych środków, aby na dużą skalę produkować pojazdy. Pierwszą umowę licencyjną z FIAT-em podpisaliśmy w 1921 roku. Jednak plan budowy fabryki w Warszawie nie został zrealizowany. Dopiero w 1932 roku z taśmy montażowej Państwowych Zakładów Inżynieryjnych zjechał pierwszy Polski Fiat 508. Jak wtedy mówiono: lepszej jakości od turyńskiego oryginału.

II wojna światowa przerwała intensywnie rozwijający się przemysł motoryzacyjny w Polsce. W imieniu PRL wszelkie decyzje polityczne i gospodarcze zapadały w Moskwie (tak, jak klasa robotnicza piła szampana ustami swoich przedstawicieli, czytaj: członków PZPR). Nie pozwolono nam na odbudowanie współpracy z Włochami. Na otarcie łez otrzymaliśmy licencje na produkcję Warszawy M20, czyli stuprocentowej Pobiedy, zerżniętej toćka w toćkę przez radzieckich z amerykańskiego Forda. Ale w Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu skupiło się spore grono entuzjastów wierzących w polską myśl techniczną. Chyłkiem, w warunkach warsztatowych, powstawały jednostkowe, ale jeżdżące, modele samochodów.


Prekursorką była Syrena Sport. Prace rozpoczęto w 1958 roku. Dwa lata później prototyp tego pierwszego polskiego samochodu z nadwoziem z tworzyw sztucznych został ukończony, a jego pojawienie się na ulicach stolicy wzbudziło sensację. Projekt upadł ze względów politycznych.


W latach 1964-1966 z Ośrodka Badawczo-Rozwojowego FSO zjechało kilka prototypowych modeli Syrena 110.


Niestety, żadnych z tych doświadczeń nie wykorzystano przy seryjnej produkcji, już z błogosławieństwem PZPR i KPZR. Syreny w Warszawie i w Bielsku-Białej były produkowane w latach 1957 – 1983.


W 1981 roku opublikowałem w gazecie „Sztandar Młodych” wywiad ze Zbigniewem Wattsonem, stylistą nadwozi samochodowych w FSO.


Wattson mówił m.in.: „W kolejnym planie polskiej gospodarki wśród priorytetowych przemysłów nie znalazła się motoryzacja. Ten całkowity brak wyobraźni strategów motoryzacji doprowadził w pierwszym rzędzie do ugruntowania stagnacji w biurach technologicznych, a następnie w biurach konstrukcyjnych. Zaczęła się ucieczka najcenniejszych fachowców, uległy zniszczeniu wszelkie tradycje biur konstrukcyjnych. A świat szedł naprzód. Kolejne reorganizacje rozmontowały prawidłowe struktury organizacyjne. Równolegle rozpoczęło się tępienie wszelkich nowych, rodzimych konstrukcji. Ofiarą tej polityki padły m.in. Mikrus, rodzina Ursusów, Syrena 110, Warszawa 210. Na tak przygotowanym gruncie wybuchła idea licencji.”


To tyle wspomnień, a teraz głos ma Arkadiusz Kamiński. Poniżej list opublikowany na stronie jego firmy AK Motor International Corporation.


Piękna Waleczna Dusza”


Znaczenie Syreny jako marki i symbolu




Henry Ford kiedyś powiedział: „Czy myślisz, że potrafisz, czy też nie, masz rację”.


Mówiąc, w imieniu firmy AK Motor International Corporation, zgadzam się z powyższym zdaniem, iż odnosi się ono również do samochodów marki Syrena. 30 czerwca 2013 r. minęło 30 lat, odkąd ostatni samochód Syrena opuścił linię montażową w Fabryce Samochodów Małolitrażowych (FSM) w Bielsko-Białej w Polsce.


Dziś marka Syrena powraca w nowej, pięknej odsłonie. Nadszedł właściwy moment, by zdefiniować prawdziwe znaczenie Syreny, jako marki i symbolu; by zrozumieć, co zostało stracone tego dnia, 30 lat temu w Polsce oraz jaki to ma wpływ na polską motoryzacyję w dniu dzisiejszym. Jest to również czas dla Polaków na całym świecie, by zastanowili się, co czują wobec tej straty i czy są gotowi zaakceptować stan faktyczny, czy też chcą zmiany.


W firmie AK Motor International Corporation, nie akceptujemy przyszłości bez nowoczesnych samochodów marki Syrena na drogach. Zaangażowaliśmy się w ten projekt, aby nie tylko marzyć o zmianie, ale by nakreślić racjonalną strategię biznesu, która daje odpowiedzi na trudne, empiryczne, a jednocześnie pragmatyczne pytania o tym „jak” mamy ten zamiar zrealizować.


Założona w Kanadzie, 14 lutego 2012 roku, AK Motor International Corporation jest firmą motoryzacyjną, która opiera się na modelu zarządzania własnością intelektualną. Koncentrujemy się również na zarządzaniu kapitałem marki, technologicznych i biznesowych innowacjach oraz na monetyzacji własności intelektualnej i administracji licencji.


W budowaniu naszej organizacji według tych wytycznych, ustanawiamy nowy model biznesu, który daje najlepszą szansę osiągnięcia sukcesu samochodom Syrena. Nie planujemy posiadania własnych fabryk. Poprzez korzystanie z zasobów zewnętrznych (outsourcingu) procesów produkcyjnych, stwarzamy możliwość osiągnięcia zysku dla istniejących producentów, dzięki zapotrzebowaniu na nowe auta Syrena. Części samochodowe do Syreny będą również dostarczane przez wybranych zewnętrznych dostawców. Będą oni mogli osiągnąć większe korzyści, współpracując z AK Motor, niż przy współpracy z innymi konkurencyjnymi markami. Nasz model operacyjny jest znacznie szczuplejszy, dzięki niewielkim kosztom bieżącym, więc nasza marża zysku będzie bardzo konkurencyjna.


Kiedy samochody Syrena w swojej nowoczesnej wersji wejdą na rynek, dealerzy motoryzacyjni będą mogli funkcjonować niezależnie – na zasadzie franczyzy. To umożliwi sieciom dealerskim nie tylko sprzedaż i serwis samochodów, ale także przyczyni się do wzrostu przychodów bieżących, poprzez prowadzenie stylowych, nowoczesnych, multi-serwisowych i multi-produktowych salonów sprzedaży, oferujących różnorodny asortyment licencjonowanych produktów, opracowanych i bazujących na marce Syrena.


Nasza strategia zakłada możliwości tworzenia licencji dla potencjalnych partnerów biznesowych, więc świadomość marki Syrena będzie wzrastała poprzez obecność w różnorodnych kategoriach produktowych, będących dodatkami do samochodów. Jesteśmy również otwarci na udział w kampaniach cross–promocyjnych i działaniach sponsoringowych we współpracy z lokalnymi polskimi i międzynarodowymi markami. Poprzez udział w takich kampaniach dajemy możliwość zaistnienia różnym markom na scenie międzynarodowej, co daje obustronne korzyści.


Wprowadzając na rynek nasz produkt, nie zapominamy o działaniach promocyjnych, dedykowanych dla wersji sportowych tego auta. Planujemy organizację ligi Syrena Sport, która będzie brała udział w wyścigach samochodowych. Będzie to niepowtarzalna okazja do naocznego zaprezentowania sportowych syren oraz ich technologii, zarówno jej fanom, jak i osobom, które nigdy wcześniej o tej marce nie słyszały.


Międzynarodowa współpraca sponsorska z pewnością zaowocuje oczekiwanym efektem, jaki przyniosą te działania. Nasze niestandardowe podejście „otworzy furtkę” na międzynarodową ekspansję marki Syrena. Dzięki temu, sukces kampanii nowej Syreny, stworzonej przez AK Motor przełoży się na jeszcze większe korzyści, jakie osiągną nasi partnerzy. Faktycznie, nasz prawdziwy sukces będzie mierzalny poprzez sukcesy naszych partnerów biznesowych. Wierzę, że idąc tą drogą możliwe jest osiągnięcie wzrostu naszej marki na skalę światową. Chciałbym zakomunikować niektóre z kluczowych elementów naszej strategii wzrostowej. Uważam, że dziś istotne jest, aby pamiętać o motywacji dla naszych inicjatyw biznesowych.


Przygotowując się do wprowadzenia marki Syrena jako nowego gracza na światową scenę motoryzacyjną, musimy zadać sobie pytanie: Jakie jest znaczenie marki Syrena? Odpowiadając na to pytanie, faktycznie odpowiadamy na pytanie „dlaczego” ta marka musi być wskrzeszona? Jedną kwestią jest stworzenie samochodu, ale zupełnie inną kwestią jest uzasadnienie wyboru jednej marki nad inną dla tego samochodu.


W większości marek samochodowych, obecnych dziś na naszych drogach, oferuje się odpowiedni poziom wykonania auta i funkcjonalność, które są porównywalne do ich konkurentów z tego samego poziomu cenowego. Marki natomiast odróżniają się od siebie poprzez ideę, motto, z którym marka się identyfikuje i co producent komunikuje nabywcom.


Jakie jest zatem znaczenie marki twojego samochodu? Niektóre marki motoryzacyjne oferują prestiż, inne oszczędność, inne wersję sportową, podczas gdy jeszcze inne oferują jakość, moc, czy wytrzymałość. Istotnie, marka musi zaoferować szereg wartości, które będą skierowane do wybranego rynku, z którym ktoś może się identyfikować.


Zatem, do jakiej grupy docelowej dotarcie marki Syrena może być efektywne? To może być łatwe do przewidzenia, dlaczego Polacy zapragną posiadać samochody pod ich rodzimą marką Syrena, ale co z rynkiem międzynarodowym? Odpowiedź jest prosta: Syrena to więcej niż marka. Nie jest ona produktem ubocznym ustroju PRL. Jest legendą, która przetrwała aż osiem wieków naszej historii. Jest to symbol, którego znaczenie przekracza wartość części i podzespołów samochodu, tak jak przekracza międzynarodowe granice.


Według książki pt: „Syrena Warszawska” – Stefana K. Kuczyńskiego, pieczęć z wizerunkiem Syreny, symbolizującej miasto Warszawa, pochodzi z roku 1400. Chociaż legenda Syreny poprzedza ten rok, przyjęliśmy tę datę, jako datę narodzin marki Syrena. 30-letnia nieobecność Syreny na rynku motoryzacyjnym powinna być postrzegana jako przerwa, która była konieczna, aby wreszcie została ona naprawdę doceniona jako marka, co może przyczynić się do zwiększenia popytu na tę markę, który może być większy, niż kiedykolwiek wcześniej.


Istnieje mnóstwo powodów, aby mieć nadzieję, że Syrena podniesie się znów jako silna marka samochodowa, w co głęboko wierzymy. W marce Syrena jest symbol, którego znaczenie przekracza granice. Trwałe wartości, które reprezentuje legendarna Syrena, dla Polaków są tymi samymi wartościami, z którymi identyfikują się wolno myślący indywidualiści na całym świecie. Syrena jest jak piękna „Syrenka” – pół kobieta, pół ryba, władająca mieczem i tarczą. Znajduje się w pełnej gotowości do walki o to, co jest piękne w życiu, o wartości, które są dla nas cenne, przez co jest symbolem piękna i walki. Syrena nie jest bóstwem, lecz jako postać, uosobieniem „Pięknej Walecznej Duszy”.


Bez względu na barwy polityczne, czy wiarę, Syrena jest symbolem, który każdy Polak pokocha. Ona jest jednoczącą siłą. Marka Syrena oferuje zestaw wartości dodanych, których żadna inna marka samochodowa na świecie nie posiada i dlatego właśnie ta marka musi zostać „przywrócona do życia” jako marka globalna. Każdy pokocha Syrenki!


Zaangażowałem się w zaprojektowanie auta, które byłoby doskonale zbudowane od strony technicznej; auta stylowego, wydajnego, osiągalnego pod względem poziomu cenowego, a jednocześnie przesyconego „Piękną Waleczną Duszą”- auta marki Syrena, dedykowanego zarówno na rodzimy rynek w Polsce, jak i poza granicami mojego miejsca urodzenia.


Wizerunek Polski prezentuje się imponująco na tle rozwoju gospodarczego i politycznego, dlatego nie może tu być miejsca i czasu na stagnację. Polska jest na dobrej drodze do pomnożenia swoich zasobów finansowych, przy wykorzystaniu pomyślnej koniunktury. W czasie dynamicznego rozwoju nowych technologii i innowacji, Polska powinna zdawać sobie sprawę z posiadanego potencjału, stanowiącego własność intelektualną, jakim są Polskie Marki. Ze wszystkich marek samochodowych, jakie Polska miała kiedykolwiek wcześniej, Syrena jest ich królową i nie ma sobie równych. Może być najbardziej dochodową marką i ma prawdziwy potencjał, by odnieść międzynarodowy sukces.


Jedyną barierą do osiągnięcia sukcesu Syreny, jako światowej marki są ci, którzy mówią, że „to nie może się udać, to niemożliwe”. Dla ludzi, takich, jak zacytowany powyżej Henryk Ford, takie podejście jest równie słuszne, jak i dla tych, którzy myślą, że to może się udać. To wszystko ogranicza się do jednego prostego wyboru. Jeśli wybierasz lepszą przyszłość, przyszłość z „Piękną Waleczną Duszą”, polub nas na stronie: facebook.com/AK.Syrena




Arkadiusz Kaminski
Dyrektor Generalny
AK MOTOR INTERNATIONAL CORPORATION
B2-125 THE QUEENSWAY, SUITE 154
TORONTO, ONTARIO, M8Y 1H6, CANADA
INFO@NEWSYRENA.COM
INFO@NOWASYRENA.PL
WWW.NEWSYRENA.COM



W wydaniu 146, styczeń 2014, ISSN 2300-6692 również

  1. CZAS TO PIENIĄDZ

    Inwestujcie w zegarki - 28.01
  2. AKADEMIA LOBBINGU

    Nowa inicjatywa edukacyjna - 27.01
  3. BUDUJ SIĘ, KTO MOŻE

    Dom w cenie mieszkania - 22.01
  4. OŚWIADCZENIE JURKA OWSIAKA

    Wyborcza chamówa - 22.01
  5. NIE SREBRO, NIE ZŁOTO LECZ 2 X P

    Dobre prognozy - 21.01
  6. ŻONGLOWANIE ZŁOTEM

    Kto manipuluje popytem? - 17.01
  7. SZKOŁA GŁÓWNA HANDLOWA

    Kobiety lobbystki - 12.01
  8. WEJŚCIE SMOKA

    Ile wart jest Bruce Lee? - 10.01
  9. PR W PRAKTYCE

    IMR dłużej z Bieluchem - 9.01
  10. FASCYNACJA MOTOCYKLOWA cz. 2

    Bakcyl podróżowania - 9.01
  11. LEKTURY DECYDENTA

    KL Warschau - 9.01
  12. BLICHTR ZŁOTA SŁABNIE

    Najwięcej kupują Chińczycy i Hindusi - 3.01
  13. PROJEKT ROKU

    Syrena wynurzy się jako Meluzyna - 3.01
  14. DROGA DO BOGACTWA

    W co inwestować, a czego unikać w 2014 roku - 3.01
  15. SZTUKA - PODSUMOWANIE ROKU

    Rosły obroty, były rekordy - 3.01
  16. DECYDENT SNOBUJĄCY

    Piątek, 31.01 – Obrazy powstań
  17. SZTUKA MANIPULACJI

    Przewrotność - 2.01
  18. I CO TERAZ?

    Będzie, jak było - 2.01
  19. FILOZOFIA I DYPLOMACJA

    Stop! Dziecko na drodze - 15.01
  20. BIBLIOTEKA DECYDENTA

    Kossak mało znany - 20.01