Established 1999

POLSKA PREZYDENCJA

4 lipiec 2011

Priorytety według Lewiatana

„Aby wzmocnić gospodarkę Unii Europejskiej, rządy państw członkowskich nie mogą poprzestać na tworzeniu mechanizmów stabilizacyjnych, zabezpieczających strefę euro przed skutkami nadmiernej nierównowagi ekonomicznej. Konieczne jest pogłębianie integracji gospodarczej i likwidacja barier na jednolitym rynku. To właśnie w zintegrowanym rynku tkwi dziś potencjał rozwojowy Unii Europejskiej” – mówi Henryka Bochniarz, prezydent PKPP Lewiatan.

Priorytety biznesu na czas polskiego przewodnictwa w UE dotyczą kwestii o zasadniczym znaczeniu dla rozwoju jednolitego rynku oraz przedsiębiorców, którzy na nim funkcjonują.



  1. Rynek wewnętrzny: dobre prawo, likwidacja barier, informacja.
  2. Energia: zintegrowana polityka, efektywność energetyczna, bezpieczeństwo.
  3. Rynek pracy: elastyczność i bezpieczeństwo, mobilność, działania.B
  4. Budżet UE po roku 2013 / politka spójności: koncentracja, efektywność, skuteczność.

Ad. 1  Polska prezydencja przypada na okres kluczowych decyzji dotyczących przyszłości rynku wewnętrznego oraz reform, które powinny zwiększać  konkurencyjność gospodarki europejskiej. W czasie polskiej Prezydencji za szczególnie istone uważamy:



  • poprawę jakości prawa, które reguluje funkcjonowanie rynku wewnętrznego: na etapie tworzenia (np. ocena skutków regulacji) oraz stosowania (np. monitoring terminowości i prawidłowości implementacji);
  • redukcję barier na internetowym rynku wewnętrznym poprzez:

– uproszczenie elektronicznych transakcji (np. ujednolicenie praw konsumentów i zasad identyfikacji oraz uwierzytelniania elektronicznego),


– ułatwienie wymiany treści cyfrowych (np. poprawa poziomu ochrony własności intelektualnej w Internecie);



  • poprawę dostępu do informacji o korzyściach i warunkach uczestnictwa w jednolitym rynku dla obywateli i przedsiębiorców (np. pojedyncze punktuy kontaktowe w ramach dyrektywy usługowej).

Ad. 2 Sprawy energetyczne i redukcja emisji dwutlenku węgla to największe wyzwania, przed którymi stoi polski przemysł. Lewiatan popiera cele Unii w zakresie klimatu i energii, wyznaczone na rok 2020. Jesteśmy także zwolennikami mapy drogowej 2050. Istnieje jednak szereg spraw, którymi naszym zdaniem powinny zająć się Komisja i Parlament Europejski. Są to:


·         Kwestia najważniejsza to jak realizować ambitne cele w mądry sposób („smart” – jak mówi się w Brukseli), tzn. zmniejszyć emisję utrzymując wzrost gospodarczy, konkurencyjność Europy i tworząc nowe miejsca pracy. Wierzymy, że jest to możliwe. Wymaga jednak prawdziwej integracji polityki klimatycznej, energetycznej i przemysłowej.


·         KE przedstawia ambitne cele redukcji emisji do 2050 uzasadniając ich realność analizami na poziomie EU-27. Uważamy, że jest to niewystarczające. Postulujemy przeprowadzenie wielostronnych analiz na szczeblu poszczególnych krajów i sektorów i dopiero na tej podstawie zbudowanie Mapy 2050 przejścia do gospodarki niskoemisyjnej.


·         Wspieramy dążenie UE do zawarcia globalnego porozumienia post-Kioto, ale jesteśmy przeciwni jednostronnemu podnoszeniu celu redukcyjnego przez UE. Unia Europejska nie może abstrahować od tego co robią nasi najwięksi partnerzy gospodarczy. Energia w EU już teraz jest droższa niż w USA i Chinach.


·         Bezpieczeństwo energetyczne, trzeba budować przez wspólny rynek energii i wykorzystanie lokalnych surowców.  Realizacja projektów infrastrukturalnych będzie wymagać mądrego wsparcia środków publicznych. Jak to zrobić powinno być przedmiotem debaty nad Nową Perspektywą Finansową.


 


Ad. 3 Największym wyzwaniem dla gospodarki europejskiej pozostaje demografia.  Kolejne komunikaty Komisji Europejskiej wzywające do reform na rynku pracy nie przyniosły oczekiwanych efektów.  Dlatego, w ocenie PKPP Lewiatan, potrzebujemy:



  • lepszej koordynacji i ściślejszego monitoringu przez KE wdrażania krajowych modeli  flexicurity (np. wznowienie działalności Misji Komisji Europejskiej na rzecz flexicurity  .
  • poprawy atrakcyjności Unii Europejskiej jako miejsca pracy dla wysoko wykwalifikowanych specjalistów, także z krajów trzecich (np. terminowe i prawidłowe wdrożenie odpowiednich dyrektyw, zwłaszcza Dyrektywy Błękitna Karta oraz Dyrektywy dotyczącej delegowania pracowników).
  • efektywnych zachęt do wdrażania przez państwa członkowskie reform emerytalnych (np. przyjęcie jednolitej metodologii określania długu publicznego pozwalającej na uwzględnianie pełnych zobowiązań emerytalnych państwa – jawnych i ukrytych.

Ad. 4 Unia Europejska potrzebuje instrumentów do realizacji ambitnych celów i strategii, w tym zwłaszcza strategii Europa 2020. Jednym z najważniejszych narzędzi jakie ma do dyspozycji pozostaje budżet i finansowane w jego ramach inicjatywy oraz polityki, szczególnie polityka spójności. W dobie oszczędności nie możemy liczyć, że zaspokoi on wszystkie potrzeby. Dlatego konieczna jest: 



  • koncentracja interwencji europejskiej na obszarach o największym potencjale rozwojowym (np. zagwarantowanie odpowiedniego wsparcia badań i rozwoju oraz innowacji, poprawa koordynacji pomiędzy politykami i inicjatywami)
  • poprawa efektywności realizowanych programów i projektów (np. zmiana podejścia do sprawozdawczości i kontroli, tak aby ocenie podlegały przede wszystkim rezultaty projektów)

·         uproszczenie i usprawnienie systemu wdrażania polityki spójności (np. sprawne negocjacji regulacji umożliwiające dobre przygotowanie programów wsparcia, benchmarki efektywności instytucji uczestniczących w realizacji programów wsparcia).  


Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan

W wydaniu 116, lipiec 2011 również

  1. LOBBING NALEŻNY KULTURZE

    Przemiana NIE w TAK
  2. AKADEMIA FINANSÓW W WARSZAWIE

    Nowatorska specjalizacja
  3. LOBBING KULTURALNY

    Artyści z pracodawcami
  4. FARMACJA I PIŁKA NOŻNA KOBIET

    Dbałość o markę
  5. CHIŃSKI PLAN PIĘCIOLETNI

    Szansa dla polskich przedsiębiorstw
  6. TRZECIA EDYCJA KONKURSU

    Zysk z dojrzałości. Praktyki przyjazne osobom 50+
  7. IMR ADVERTISING BY PR

    Nowe standardy walki z bólem
  8. SPONSORING KULTURY

    Kto komu pomaga?
  9. SZTUKA MANIPULACJI

    Kalkulacje grzecznych manipulatorów
  10. WPŁYW SPOŁECZNOŚCI NA LOBBING

    Ryzykowna droga do decyzji
  11. PKPP LEWIATAN

    Pracownicy domowi będą chronieni
  12. POLSKA PREZYDENCJA

    Priorytety według Lewiatana
  13. NASZE SZEŚĆ MIESIĘCY

    Plany rządu
  14. DECYDENT SNOBUJĄCY

    29 lipca - Łgawice