Established 1999

OBYWATELSKIE FORUM LEGISLACJI

3 sierpień 2010

Ustawa o grach

29 lipca br. został upubliczniony, podpisany 11 czerwca przez minister Julię Piterę raport zatytułowany „Proces nowelizacji ustawy o grach i zakładach wzajemnych w latach 2008-2009”. Dokument ten, który przeszedł bez większego echa, zawiera wiele cennych analiz i wniosków dotyczących mechanizmów rządzących procesem legislacyjnym.

29 lipca br. został upubliczniony, podpisany 11 czerwca przez minister Julię Piterę raport zatytułowany „Proces nowelizacji ustawy o grach i zakładach wzajemnych w latach 2008-2009”.


Departament Kontroli i Nadzoru KPRM daje w nim namacalne dowody na to, że proces tworzenia ustaw na etapie rządowym ma wiele luk skutkujących brakiem przejrzystości oraz, że nawet te ułomne procedury są bezkarnie łamane i obchodzone.


 


W raporcie stwierdzono między innymi, że przeprowadzone przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów w Ministerstwie Finansów, Ministerstwie Sportu i Turystyki oraz Ministerstwie Gospodarki kontrole „ujawniły zarówno szereg naruszeń przepisów Regulaminu pracy Rady Ministrów, jak i działań nierzetelnych i niecelowych.” Pokazały, że „proces legislacyjny nie był zabezpieczony przed częstymi, przypadkowymi zmianami stanowisk organów administracji rządowej oraz „uwidocznił wiele słabości systemowych dotyczących zarówno procedury legislacyjnej, jak i przepisów w zakresie lobbingu.”


 


Raport  wylicza liczne ułomności i braki procesu nowelizacji tzw. ustawy hazardowej na etapie prac rządowych,  takie jak:


          „brak przejrzystości pod względem rzeczywistych intencji i celów podejmowanych decyzji” zarówno w Ministerstwie Finansów jak i Ministerstwie Sportu i Turystyki;


          niemożność potwierdzenia prezentowanej przez MSiT tezy „o rezygnacji z dopłat na skutek niezrozumienia przez urzędnika polecenia wydanego przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa. Niezidentyfikowanie takiego błędu w trybie nadzoru wydaje się mało prawdopodobne……”;


          niezabezpieczenie procesu legislacyjnego „przed częstymi, przypadkowymi zmianami stanowisk organów administracji rządowej.”;


          wydanie „polecenia przygotowania projektu ustawy, niezgodnego z założeniami,……”;


          brak dokumentacji z przebiegu konferencji” uzgodnieniowej;


           zajmowanie niejednoznacznego i zmiennego stanowiska w jednej i tej samej sprawie – „W okresie od 11 kwietnia 2008 r. (…….) do 19 października 2009 r. Ministerstwo [Sportu i Turystyki] czterokrotnie zajmowało stanowisko w sprawie dopłat, przy czym każde kolejne było sprzeczne z poprzednim.”;


           niestosowanie się do przepisów Ustawy lobbingowej – „Mimo obowiązku wynikającego z przepisów wewnętrznych MSiT (Departament Prawno-Kontrolny) nie prowadził rejestru wystąpień podmiotów prowadzących działalność lobbingową, a żadnemu z pracowników DPK nie zostały powierzone obowiązki w tym zakresie.”


 


Na strukturalne wady procesu legislacyjnego, które prowadzą do występowania zjawisk udokumentowanych w w/w raporcie od dłuższego czasu zwracali uwagę eksperci. Pisała o nich Fundacja im. Stefana Batorego w raporcie „Przejrzystość procesu stanowienia prawa” (2008), a także Obywatelskie Forum Legislacji w wystąpieniach i listach do władz.


 


Rekomendacje przedstawione w raporcie, takie jak:


    „Wprowadzenie instytucji „strażnika procesu”


    „Wprowadzenie obowiązku podpisywania każdej wersji projektu przez urzędnika odpowiedzialnego za przygotowanie projektu.”


    „Wprowadzenie obowiązku zaopiniowania przez KPRM co najmniej dwóch wersji Oceny Skutków Regulacji”


    „Wprowadzenie obowiązku uzasadniania uwag zgłaszanych przez organy uczestniczące w uzgodnieniach, pod rygorem ich uznania za niewniesione.”


    „Ograniczenie do sytuacji wyjątkowych możliwości wszczynania procesów legislacyjnych nieprzewidzianych w programie prac legislacyjnych Rady Ministrów.”


– w dużej mierze pokrywają się z rekomendacjami zgłaszanymi przedstawicielom rządu  przez  Obywatelskie Forum Legislacyjne. Co ciekawe, proponowane w raporcie zmiany w Ustawie lobbingowej idą w innym kierunku, niż powszechnie skrytykowane założenia do ustawy lobbingowej przygotowane i  upublicznione przez minister Julię Piterę  12 maja br.


 


Niestety wnioski i apele Obywatelskiego Forum Legislacji o pilną reformę procesu stanowienia prawa mimo obietnic i deklaracji rządu nie przyniosły jak dotąd konkretnych efektów. Może lektura dokumentu rządowego przygotowanego przez  urząd minister Pitery, przekona rząd do rozpoczęcia  gruntownej i konsultowanej z ekspertami i organizacjami pozarządowymi reformy procesu legislacyjnego. Tylko w ten sposób można zabezpieczyć scenę polityczną przed kolejnymi wstrząsami spowodowanymi „aferami” wybuchającymi w trakcie prac nad ustawami, a przede wszystkim  odbudować zaufanie obywateli do procedur demokratycznych.


 


——————————————————


Obywatelskie Forum Legislacji, powstałe z inicjatywy Programu Przeciw Korupcji Fundacji im. Stefana Batorego, gromadzi przedstawicieli organizacji pozarządowych, środowisk akademickich i naukowych, kancelarii prawniczych i profesjonalnych lobbystów, którzy od wielu lat monitorują i uczestniczą w procesie stanowienia prawa.


http://www.batory.org.pl/korupcja/przejrzystosc.htm


Dodatkowe informacje można uzyskać u Grażyny Kopińskiej, Obywatelskie Forum Legislacji, tel.: 22 536 02 58, 607 156 906, mail: gkopinska@batory.org.pl


 

W wydaniu 105, sierpień 2010 również

  1. IMR ADVERTISING BY PR

    Golden Rose: apetyt na kolory
  2. ZARZĄDZANIE STRATEGIĄ FIRMY

    Rola komunikacji werbalnej
  3. SZTUKA MANIPULACJI

    Atrakcyjność alternatywna
  4. ZAMEK W OPOROWIE ODCIĘTY OD ŚWIATA?!

    Zabytkowy drewniany most w każdej chwili może runąć do fosy!
  5. OBYWATELSKIE FORUM LEGISLACJI

    Ustawa o grach
  6. MIESZKANIE DO WYNAJĘCIA

    Najlepsza lokalizacja w Białołęce