Established 1999

NONSENSOPEDIA MAGDY GESSLER

14 listopad 2012

"Matalmara" to jest to! - 14.11

Na rynku agencji namingowych w Polsce pojawiła się nowa gwiazda. Jest nią znana z programu TVN „Kuchenne rewolucje” Magdalena Gessler. Jako restauratorka, jest właścicielką i współwłaścicielką kilkunastu restauracji. Popularność zdobyła prowadząc program telewizyjny „Kuchenne rewolucje”. I to właśnie jej udział w tym programie, pozwolił na prezentację kolejnego talentu znanej celebrytki – pisze Maria Orkwiszewska.

Program „Kuchenne rewolucje” prezentuje panią Gessler, jako eksperta naprawiającego niezbyt doskonałe restauracje. Jednym z obszarów, w które prezenterka próbuje także ingerować są nazwy restauracji. Bohaterem niedawno emitowanego odcinka „Kuchennych rewolucji” była restauracja Matalmara z Goczałkowic-Zdroju. Magdalena Gessler mocno skrytykowała kuchnię, wystrój i … nazwę restauracji. Nazwa Matalmara jest neologizmem, a w wynikach wyszukiwarki google słowo pojawia się wyłącznie, jako nazwa restauracji z Goczałkowic-Zdroju. Z perspektywy nazewniczej, taka nazwa to majątek i unikat. Matalmara ma do dyspozycji domenę internetową, duże szanse na ochronę prawną, jako słowny znak towarowy, melodyjność, prosty zapis i łatwą wymowę. Wydaje się, że to idealna nazwa restauracji.


Jednak taka nazwa restauracji nie przypadła Pani Magdalenie Gessler do gustu. W ramach przeprowadzanych kuchennych rewolucji i wyrzucania tego, co niedobre lub niepasujące do konceptu, zdecydowała o zmianie nazwy restauracji. Kreacja nazewnicza znanej restauratorki to „Willa pod Złotym Ziemniakiem”. Zaproponowana przez nową „agencję namingową” nazwa restauracji jest pretensjonalna i nazbyt sugerująca kartoflane skojarzenia. Ziemniak nie był i nie będzie ani luksusem, ani czymś wyjątkowym w polskiej kuchni. Nawet, jeżeli będzie pofarbowany złotem. Co więcej Złoty Ziemniak istnieje już w Polsce. „Złote Ziemniaki” to konkurs mający na celu wyłonienie „najnonsensopedniejszych” wydarzeń. Nonsensopedia, encyklopedia humoru, wyróżnia najdziwniejsze, najśmieszniejsze i najbardziej bezsensowne wydarzenia minionego roku nagradzając je „Złotymi Ziemniakami”. Jest parodią medialnych nagród, piętnując najbardziej bezsensowne pomysły przyznawane najczęściej celebrytom.


Właściciele restauracji Matalmara absolutnie nie zgodzili się z pomysłami nazewniczymi gwiazdy telewizji TVN. Nie dość, że zachowali pierwotną nazwę, to także powrócili do pierwotnego wystroju restauracji Matalmara. Przy okazji całej sytuacji narobili sporo szumu w mediach i to nie tylko lokalnych. Z mało znanej w Polsce restauracji, Matalmara stała się popularnym tematem mediowym. Setki tysięcy złotych potrzebne by były, aby taki rozgłos uzyskać. Średnia oglądalność programu „Kuchenne rewolucje” to 2,5 mln widzów. Do tego setki publikacji komentujących niezadowolenie właścicieli restauracji z krytycznego tonu programu. Nazwa restauracji wymieniona została tak wielokrotnie, że uzyskała ogólnopolską świadomość.


Nic, więc dziwnego, że Matalmara, jako nazwa restauracji pozostanie. Pomimo porażki, agencja namingowa pani Magdaleny Gessler działać będzie dalej. Program jest bardzo popularny, a celebryci znają się przecież na wszystkim. Pytani o zdanie będą udzielać odpowiedzi na każdy temat, co Woody Allen sparodiował to w filmie „Zakochani w Rzymie”.


 


Maria Orkwiszewska


www.anagram.pl

W wydaniu nr 132, listopad 2012 również

  1. SIŁA POLITYKI ciąg dalszy

    Teraz doradca - 13.11
  2. KONGRES LIDERÓW

    Siła przywództwa - 27.11
  3. ATOMOWY AUTOBUS

    Promocja energetyki jądrowej
  4. GEOGRAFICZNE NAZEWNICTWO PRODUKTÓW

    Paskudny Seat - 19.11
  5. KLUB DECYDENTÓW 50 PLUS

    Jak zarobić na emeryturę? - 19.11
  6. LEKTURY DECYDENTA

    "Dzieje Imperium Brytyjskiego" - 27.11
  7. BIBLIOTEKA DECYDENTA

    "Wrogowie. Historia FBI" - 19.11
  8. NONSENSOPEDIA MAGDY GESSLER

    "Matalmara" to jest to! - 14.11
  9. SONDAŻ INSTYTUTU SPRAW PUBLICZNYCH

    Polacy wątpią w partnerskie relacje z Niemcami w UE - 13.11
  10. EKSPANSJA BIZNESU

    Supermarkety: nowa strategia marki - 12.11
  11. HISTORYCZNA KSIĄŻKA ROKU

    Nieznany Eugeniusz Bodo - 12.11
  12. SMUTEK MEDIUM SPOŁECZNOŚCIOWEGO

    Kto zarobił na Facebooku? - 9.11
  13. DOBRA LUKSUSOWE

    Kogo na nie stać w niepewnych czasach - 10.11
  14. I CO TERAZ?

    Rocky na welodromie - 19.11
  15. SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY

    Czy ma sens ekonomiczny? - 7. 11
  16. IMR ADVERTISING BY PR

    Umowa z Duchem Bieluchem - 7.11
  17. MIESZKANIE DO WYNAJĘCIA

    Najlepsza lokalizacja w Białołęce
  18. NA EMERYTURĘ I NIE TYLKO

    Ile ryzykować oszczędzając? - 6.11
  19. INWESTYCJE W ZŁOTO

    Dziesięć faktów i mitów - 4.11
  20. FUZJE I PRZEJĘCIA FIRM A RENAMING

    Kiedy trzeba, a kiedy powinno się zmienić nazwę - 4.11
  21. NIEZŁA SZTUKA (4)

    Gdzie jesteś inspiracjo?
  22. DECYDENT SNOBUJĄCY

    Piątek, 30.11 – Spode łba
  23. SZTUKA MANIPULACJI

    Wykręt jako zapobiegliwość - 1.11
  24. SIŁA POLITYKI

    Apokalipsa - 30.11