Established 1999

MEDIA

15 kwiecień 2011

Rosnące znaczenie

W sytuacji, kiedy dynamiczne wzrosty na rynku podstawowych usług telekomunikacyjnych należą do przeszłości, coraz większe znaczenie dla operatorów mają usługi dodane i multimedialne. Operatorzy, aby wygenerować dodatkowe przychody i poprawić wyniki, intensywniej wchodzą w nowe obszary, w coraz mniejszym stopniu związane z ich podstawową działalnością. Obecnie, w kontekście dużej konwergencji usług telekomunikacyjnych, największą aktywność przejawiają operatorzy komórkowi, choć istotnymi graczami są także operatorzy telefonii stacjonarnej oraz podmioty działające na rynku płatnej telewizji.

Według najnowszego raportu opracowanego przez firmę badawczą PMR „Rynek usług dodanych i multimedialnych w Polsce 2011. Prognozy rozwoju na lata 2011-2015”, rynek usług dodanych i multimedialnych w Polsce, obejmujący rynek płatnej telewizji, rynek mobilnego internetu oraz usług dodanych w telefonii komórkowej i stacjonarnej, w 2010 r. wzrósł o 17% do poziomu 9,6 mld zł. „Wzrost odnotowany w ciągu minionych kilku lat uwarunkowany był głównie dynamiką największego segmentu – płatnej telewizji. W przyszłości jednak, z racji wyższych dynamik wzrostowych coraz większe udziały w rynku usług dodanych i multimedialnych będą zdobywać inne segmenty, jak np. rynek mobilnego internetu”, podkreśla Zoran Vuckovic, analityk rynku telekomunikacyjnego i IT w PMR i jeden z autorów raportu.


Polski rynek usług dodanych cechuje sukcesywny przyrost bazy użytkowników, któremu towarzyszy dwucyfrowa dynamika wzrostu w ujęciu wartościowym. Wskazuje to nadal na stosunkowo niskie nasycenie tymi usługami.


Segment płatnej telewizji stanowi wartościowo największą część polskiego rynku usług dodanych i multimedialnych. Prognozujemy, iż na koniec 2011 r. dwie trzecie rynku usług dodanych i multimedialnych w Polsce reprezentować będzie właśnie płatna telewizja. W ciągu kolejnych lat prawdopodobna jest erozja udziałów tego segmentu, przede wszystkim z uwagi na mniejszą liczbę aktywacji netto. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku drugiego pod względem generowanych przychodów segmentu rynku usług dodanych – mobilnego internetu. Dynamiczny, choć niższy w porównaniu do lat 2006-2010, wzrost tego segmentu naszym zdaniem będzie kontynuowany także w okresie 2011-2015. W efekcie, udział mobilnego internetu w całym rynku będzie wzrastał. Na wszystkie pozostałe usługi dodane w telefonii komórkowej na koniec 2011 r. przypadnie 11% całkowitej wartości rynku usług dodanych i multimedialnych w kraju. W segmencie tym spodziewamy się, że największą część rynku nadal stanowić będą SMS-y typu premium oraz powiązana z nimi tzw. interaktywność w mediach. Są to wszelkiego rodzaju usługi związane z dostępem do płatnych stron internetowych, artykułów, filmów czy też innych usług o podwyższonej wartości (w przypadku płatności SMS-em). W kategorii interaktywności znajdują się natomiast konkursy, loterie, sondy, głosownia, plebiscyty, a także czaty erotyczne, ezoteryczne i inne. Obejmuje ona swoim zasięgiem zarówno telewizję, jak i radio, prasę i internet.


 


Informacja przygotowana na podstawie danych zawartych w najnowszym raporcie firmy PMR pt. Rynek usług dodanych i multimedialnych w Polsce 2011. Prognozy rozwoju na lata 2011-2015”.


 


Zapraszamy do kontaktu z autorem raportu:


Zoran Vučković, Analityk rynku telekomunikacyjnego i IT


tel. /48/ 12 618 90 71


e-mail: zoran.vuckovic@pmrcorporate.com


Więcej informacji na temat raportu:


Dział Marketingu:


tel. /48/ 12 618 90 00


e-mail: marketing@pmrcorporate.com


O firmie PMR


PMR jest firmą badawczą, specjalizującą się w dostarczaniu wysokiej jakości informacji rynkowych oraz usług firmom zainteresowanym krajami Europy Środkowo-Wschodniej i innymi rynkami wschodzącymi. Do głównych obszarów działalności PMR należy wydawanie publikacji biznesowych (PMR Publications), świadczenie usług konsultingowych (PMR Consulting) i badania rynku (PMR Research). Obecna na rynku od 1995 roku, oferująca najwyższe międzynarodowe standardy jakości produktów i usług oraz posiadająca jedne z najczęściej odwiedzanych portali informacyjnych, PMR jest jedną z największych firm w swojej branży w Europie Środkowo-Wschodniej.


ul. Dekerta 24, 30-703 Kraków
tel. /48/ 12 618 90 00, fax /48/ 12 618 90 08
www.pmrcorporate.com

W wydaniu 113, kwiecień 2011 również

  1. DINNER JACKET

    Kupiony w Londynie
  2. BRYTYJCZYK O ZSRR

    Narodziny i upadek
  3. MEDIA

    Rosnące znaczenie
  4. IMR ADVERTISING BY PR

    Sensilab Cerin na wiosnę
  5. BIAŁE PLAMY

    Nie było jednego Katynia
  6. DECYDENT SNOBUJĄCY

    29 kwietnia - Opium
  7. USTAWOWE PARADOKSY

    Lobbingu kłopoty z lobbingiem
  8. SZTUKA MANIPULACJI

    Grzeczność
  9. BIBLIOTEKA DECYDENTA

    Repozycjonowanie
  10. NIEZBĘDNIK DECYDENTA

    Żądza rządzenia
  11. TWORZYWA BIODEGRADOWALNE

    Zakaz stosowania tradycyjnych toreb foliowych?
  12. BIZNES PO POLSKU

    Lekcje pokory
  13. PKPP LEWIATAN

    Czarna lista barier
  14. RYNEK FARMACEUTYCZNY W POLSCE

    Prognozowany umiarkowany wzrost
  15. ZDROWIE DECYDENTA

    Te oczy nie mogą kłamać