Established 1999

MARK ROTHKO W POLSCE

12 czerwca 2013

Obrazy warte miliony - 12.06

W Warszawie można już obcować z pracami artysty, który jest prawdziwą ikoną sztuki dwudziestego wieku. Mark Rothko, bo o nim mowa, jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych powojennych artystów amerykańskich i jednocześnie jednym z najdroższych na całym świecie. Do Warszawy zawitała twórczość jednego z najważniejszych i najdroższych artystów współczesnych. Muzeum Narodowe w Warszawie prezentuje prace Marka Rothki z National Gallery of Art w Waszyngtonie.Do Warszawy zawitała twórczość jednego z najważniejszych i najdroższych artystów współczesnych.

Muzeum Narodowe w Warszawie prezentuje prace Marka Rothki z National Gallery of Art w Waszyngtonie. Wystawa ta z pewnością stanowi godne zakończenie jubileuszu 150-lecia istnienia Muzeum. Jest to bowiem pierwsza w Europie Środkowej i Wschodniej monograficzna wystawa obrazów Rothki, który jest jednym z najbardziej rozpoznawanych artystów amerykańskich XX w. Jednocześnie jest to jeden z 10 najdroższych artystów na świecie.


 


Mark Rothko – a właściwie Marcus Rothkowitz – urodził się w 1903 r. w Dyneburgu na terenie dzisiejszej Łotwy. Gdy miał zaledwie 10 lat wraz z rodziną wyemigrował do Stanów Zjednoczonych. W latach dwudziestych zaczął uczęszczać tu do Art Students League oraz do New York School of Design. Po ukończeniu swojej edukacji sam podjął się nauczania innych i zajęciem tym parał się przez większą część swojego życia. Mimo że już w 1933 r. w Contemporary Arts Gallery odbyła się pierwsza indywidualna wystawa jego prac, to długo pozostawał w cieniu swoich kolegów. Powoli zaczął jednak przechodzić niezwykłą drogę artystyczną od realizmu do abstrakcji, która zagwarantowała mu rozgłos i uznanie. Niestety sukcesy nie uchroniły go przed przegraną w walce z depresją. W 1970 r., niedługo po ukończeniu prac nad oprawą malarską kaplicy Uniwersytetu św. Tomasza w Houston, popełnił samobójstwo.


 


Jest artystą, którego twórczość zaliczana jest do nurtu Color field painting, jednej z bardzo popularnych tendencji w amerykańskiej sztuce po II wojennie światowej. Mark Rothko starał się przekazać przeżywane emocje za pomocą prostych kolorowych płaszczyzn, które miały wprowadzać odbiorcę w stan ekstazy, rozpaczy, czy smutku. Jego twórczość mimo nieskomplikowanych form przekazu robi piorunujące wrażenie. Nic więc dziwnego, że cieszy się ogromnym wzięciem na rynku aukcyjnym, a jego obrazy należą do najdroższych prac współczesnych na świecie.


 


W niedawno opublikowanym przez portal Artprice zestawieniu najdroższych artystów świata zachodniego, Mark Rothko znalazł się na miejscu czwartym. Wyprzedzili go tylko Andy Warchol, Pablo Picasso i Gerhard Richter. W 2012 r. jego prace zostały sprzedane na rynku aukcyjnym za łączną kwotę 166,7 mln dolarów. Żeby osiągnąć tak zawrotną sumę wystarczyło zaledwie 10 transakcji. Rothko jest tym samym nie tylko jednym z najdroższych artystów, ale również jednym z najrzadziej występujących na rynku aukcyjnym.


 


Do jego obrazu Yelow, Orange, Red należy także tytuł najdroższego działa sztuki współczesnej. W maju ubiegłego roku, na aukcji organizowanej przez Christie’s w Nowym Jorku został on sprzedany za 77,5 mln dolarów. Niewiele jednak brakowało, żeby inna praca tego artysty odebrała jej świeżo uzyskany tytuł. W listopadzie No. 1 (Royal Red and Blue), który przez ostatnie 30 lat nie pojawiał się na rynku aukcyjnym, został zlicytowany za 67 mln dolarów. Kolejny obraz Rothki White Center, który był własnością legendarnego przemysłowca Davida Rockefellera, został w 2007 r. zlicytowany na aukcji organizowanej przez Sotheby’s za 72,8 mln dolarów. Co ciekawe, dzieło to Rockefeller nabył w 1960 r. za zaledwie 9 tys. dolarów, zanim Rothko stał się światową ikoną sztuki współczesnej. Historii ta stanowi najlepsze potwierdzenie tezy, że warto kupować prace rozwijających się artystów. Po latach mogą się bowiem okazać świetną inwestycją.


www.wealth.pl

W wydaniu nr 139, czerwiec 2013 również

  1. PROGRAM SZKOŁY LIDERÓW

    Nauka wywierania wpływu - 25.06
  2. LUDZI BRAK

    A roboty huk! - 25.06
  3. R`N`R WIECZNIE ŻYWY

    Paul McCartney daje zarobić - 24.06
  4. PARKOWANIE W WEEKENDY

    Płacić, ale mądrze - 20.06
  5. INTERPRETACJE Z OXFORDU

    Leadership to więcej niż management - 20.06
  6. KONFEDERACJA LEWIATAN

    Sprzedaż detaliczna - 25.06
  7. NIE OD RAZU KRAKÓW ZBUDOWANO

    Studium problemów - 19.06
  8. ZAMÓWIENIA PUBLICZNE

    Tylko dla wytrwałych - 18.06
  9. POZNAJ DOBRĄ ŻYWNOŚĆ

    Bieluch na pikniku - 15.06
  10. SZARA STREFA

    Scigać, czy nie ścigać? - 14.06
  11. EMERYT W OFE

    Dobrowolność walczy z przymusem - 15.06
  12. MARK ROTHKO W POLSCE

    Obrazy warte miliony - 12.06
  13. PODRÓŻE SMAKUJĄ

    Król marcepan - 12.06
  14. CEGŁA DO CEGŁY

    Dobry czas na budowę domów - 10.06
  15. ENERGETYKA W UNII EUROPEJSKIEJ

    Litwa energetyczną wyspą - 6.06
  16. SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY

    Kurs Tesla Motors bije rekordy - 6.06
  17. WINDSOROWIE DAJĄ ZAROBIĆ

    Macallan The Queen`s Diamond Jubilee - 6.06
  18. KRONIKA BYWALCA

    To the Queen - 24.06
  19. RYNEK FARMACEUTYCZNY

    Powrót na ścieżkę wzrostu - 5.06
  20. NIE WSZYSTKO ZŁOTO CO SIĘ ŚWIECI

    LBMA kluczem do udanej inwestycji - 5.06
  21. ZAKAZ HANDLU W NIEDZIELE

    Główne grzechy na chłodno - 3.06
  22. POLSKA AGENCJA PRASOWA

    7 dni gospodarka - 3.06
  23. STABILNOŚĆ FINANSOWA

    Upaństwowienie długów - 3.06
  24. BILL COSBY:

    Mam 83 lata i jestem zmęczony - 3.06
  25. DECYDENT SNOBUJĄCY

    Piątek, 28.06 – Cyniczna zagrywka
  26. SZTUKA MANIPULACJI

    Skala czytelności wykrętu - 3.06
  27. SIŁA POLITYKI

    Azyl na równiku - 28.06
  28. I CO TERAZ?

    Jedno oświadczenie, jedna rada - 24.06
  29. FILOZOFIA I DYPLOMACJA

    Trzy zardzewiałe okna na świat - 18.06
  30. LEKTURY DECYDENTA

    Czas celebrytów - 18.06
  31. ZAGROŻENIE DLA POLSKI

    Rosnący dług publiczny - 3.06
  32. BIBLIOTEKA DECYDENTA

    Szybkobiegacze monopoliści - 21.06